De voortgang van programma 08 Basisinfrastructuur Mobiliteit ligt op schema.
Het aanbod in het OV kunnen we voldoende op peil houden, dit is belangrijk voor de toekomst van het OV in het Brabantse mobiliteitssysteem. Voorzichtig begint de reiziger terug te keren naar het OV (65 % over eerste drie maanden t.o.v. periode in 2019). Hieronder valt een relatief hoog aantal studenten en daardoor blijven de reizigersopbrengsten verder achter. De onzekerheid over het terugkeren van het coronavirus blijft en er is duidelijkheid dat de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk na 2022 niet wordt gecontinueerd. Indien de situatie daartoe aanleiding geeft, kunnen we samen met de vervoerders snel opschalen.
Corona heeft ook effect op de aanbestedingen van aflopende concessies. Concessie West-Brabant is via een noodconcessie van 2 jaar verlengd tot medio 2025. We bekijken voor de andere concessiegebieden naar mogelijkheden om een optimaal aanbestedingsresultaat te behalen.
Ondanks de lockdowns en het veranderende reisgedrag tijdens de Coronapandemie, is het aantal verkeersslachtoffers in Brabant beperkt afgenomen en nog steeds te hoog. We blijven structureel inzetten op het verkeersveiliger maken van onze provincie, via onze pijlers gedrag (educatie, campagnes en voorlichting), infrastructuur en handhaving.
Alhoewel de stikstofproblematiek voor specifiek onderhoudswerkzaamheden redelijk beperkt is, leidt dit wel tot vertraging waar we de onderhoudswerkzaamheden combineren met reconstructie. Hierdoor is meer incidenteel onderhoud nodig in plaats van planmatig onderhoud, dit om achterstallig onderhoud te voorkomen. We zien de druk op de onderhoudsbegroting fors toenemen door sterk oplopende prijzen vanwege de situatie in Oekraïne. In de eerste helft 2022 is het uitvoeringsprogramma KOPI herijkt.
De uitvoering van de (wettelijke) basistaken moeten we te allen tijden borgen. Daarin staan we voor een aantal (financiële) uitdagingen de komende periode. De Staten zijn over de eerste contouren van oplossingsrichtingen geïnformeerd. We moeten daarbij op zoek naar een goede balans in de driehoek van borging van de wettelijke basistaken van onderhoud provinciale wegen en OV, regionale samenwerking op het gebied van data en smart mobility en de programmering van mobiliteitsprojecten.