Het programma ligt op koers. We werken aan de totstandkoming van het kader Leefomgeving te midden van een speelveld wat enorm in beweging is. Zo verwachten we dat de Ruimtelijke Ordeningsbrief van Minister de Jonge, de zogenaamde 100 dagen brief, waarin de provincies gevraagd worden om de ‘ruimtelijke puzzel’ te leggen op provinciaal niveau een grote invloed zal hebben de inhoud van het kader.
Conform de Agenda Wonen en de statenmoties werken we aan de versnelling van de woningbouw via verschillende lijnen. Zo wordt met de uitvoering van de regeling Flexpool Woningbouw een impuls gegeven aan de versnelling van de woningbouw. Tevens zien we maatschappelijk belang om bestaande voorraad met nieuwe woonvormen te verrijken. Daarvoor wordt onder andere gewerkt aan een regeling voor financiering van kleinschalige wooninitiatieven.
De Minister van VRO heeft het besluit genomen dat de definitieve inwerkingtredingsdatum van de omgevingswet wordt vastgesteld op 1 januari 2023 en dit voorstel ter besluitvorming aangeboden aan de Eerste en Tweede kamer. De inzet die is vereist vanuit de provincie loopt echter op koers en PS hebben op 11 maart 2022 de omgevingsverordening (zie PS 21/67) vastgesteld.
Samen met de vier stedelijke regio’s in Brabant, het Rijk en de Waterschappen stellen we een Brabantbrede verstedelijkingstrategie op. We verwachten na de zomer in het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving op basis daarvan afspraken te maken met het Rijk. Zie verder statenmededeling Verstedelijkingsstrategie- en akkoorden.
Voor de werklocaties zijn we met het Rijk, provincies en de regio’s in gesprek om afspraken te maken over sturing op grootschalige bedrijfsvestigingen (waaronder XXL logistiek). We werken aan de verduurzaming van bedrijventerreinen via ‘Grote Oogst’ aanpak, concreet zijn we nu bezig met het opstellen van een bijdrageregeling voor gemeenten. In Q1 is het koopstromenonderzoek gepresenteerd (zie link) op basis waarvan de regio’s hierover nieuwe afspraken maken.
Met de B5-gemeenten en de M7-gemeenten zijn transformatieprocessen opgestart en werkt de provincie aan de hand van intentie- of samenwerkingsovereenkomsten of een samenwerkingsagenda aan (verkenningen voor) de transformatieopgaven. Zie verder de statenmededeling Voortgang stedelijke transformaties.
De uitvoering van de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof 1.0 ligt op schema, maar vraagt dat we steeds blijven inspelen op een aantal onzekerheden die verbonden zijn aan de landelijke beleidsontwikkeling via de uitwerking van het Regeerakkoord. Tegelijk zien we ook dat juridische ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen en de uitvoering/vergunningverlening bemoeilijken.
De Staten worden binnenkort geïnformeerd over de voortgang van het vergunningverleningstraject Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) in relatie tot stikstof en een onherroepelijk PIP gericht op start uitvoering in 2022. Zoals eerder aangekondigd zal aan de Staten een voorstel worden gedaan voor aanvullende financiering als gevolg van de opgelopen vertraging en indexatie.”
Tot slot geven we uitvoering aan de motie m.b.t. steun voor Oekraïne en worden hiervoor bij deze BURAP de in de motie aangegeven middelen beschikbaar gesteld.