Gemeenschappelijke regelingen
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
Binnen
kaders
Nota VP
|
1.1 |
Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf) |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
actief |
|
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
Kwaliteit Openbaar Bestuur |
|
|
monitorend |
|
1.3 |
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant |
Natuur
Milieu, Energie & Circulaire Economie Wonen, Werken & Leefomgeving
|
|
|
actief |
|
1.4 |
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant |
Natuur
Milieu, Energie & Circulaire Economie Wonen, Werken & Leefomgeving
|
|
|
actief |
|
1.5 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
Natuur
Milieu, Energie & Circulaire Economie Wonen, Werken & Leefomgeving
|
|
|
actief |
|
1.6 |
De Hollandse Waterlinies |
Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
actief |
|
1.7 |
Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant |
Slimme & Groene Mobiliteit |
|
|
actief |
|
1.1 Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf)
Havenbedrijf Moerdijk is eind 2023 gestart met de voorbereiding van een nieuwe bedrijfsstrategie die eind 2024 of in 2025 ter vaststelling aan de AvA zal worden voorgelegd.
Vanwege het onverwachte vertrek van één van de commissarissen op korte termijn heeft de voorzitter van de RvC aangeboden een jaar langer te blijven tot de RvC weer op sterkte is. De provincie heeft geen statutaire bevoegdheid om één of meer commissarissen voor te dragen. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie. We worden voldoende betrokken bij de vaststelling van het profiel en voorgenomen benoeming, maar bij een volgende statutenwijziging zal dit worden meegenomen. In het tweede halfjaar van 2024 zal de governance worden geëvalueerd.
Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant
Vanaf 1 januari 2025 is de provincie geen deelnemer meer in de Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De overige deelnemers zetten hun activiteiten middels een nieuwe gemeenschappelijke regeling voort. PS hebben wensen en bedenkingen kunnen uitten bij de voorgenomen uitstap uit de GR. Zie ook Statenvoorstel 57/23A.
2. Vennootschappen en coöperaties
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
Binnen Kaders
Nota VP
|
|
2.1 |
Enexis NV |
Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Actief |
|
|
2.2 |
CSV Amsterdam BV |
Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Actief |
|
|
2.3 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Actief |
|
|
2.4 |
Brabant Water NV |
Water en Bodem |
|
|
Actief |
|
|
2.5 |
Eindhoven Airport NV |
Slimme & Groene Mobiliteit |
|
|
Actief |
|
|
2.6 |
BOM Holding BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Actief |
|
|
2.7 |
Ruimte voor Ruimte Beheer BV / Ruimte voor Ruimte II CV |
Wonen, Werken en Leefomgeving |
|
|
Actief |
|
|
2.8 |
Business Park Aviolanda BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling Wonen, Werken en Leefomgeving |
|
|
Actief |
|
|
2.9 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
Algemeen financieel beleid Water en Bodem |
|
|
Monitorend |
|
|
2.10 |
BNG Bank NV |
Kwaliteit Openbaar Bestuur Algemeen financieel beleid |
|
|
Monitorend |
|
|
2.11 |
ZEH NV |
Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Monitorend |
|
|
2.12 |
Pivotpark Holding BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling Wonen, Werken en Leefomgeving |
|
|
Actief |
|
|
2.13 |
Green Chemistry Campus BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling Milieu, Energie & Circulaire Economie |
|
|
Actief |
|
|
2.14 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
Natuur Water en Bodem |
|
|
Actief |
|
|
2.15 |
NV Monumenten Beheer Brabant |
Cultuur, Sport en Erfgoed |
|
|
Actief |
|
|
2.16 |
Brabant Startup Fonds BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
|
|
2.17 |
BrabantRing BV |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
|
|
2.18 |
Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling
Fellenoord BV
|
Wonen, Werken en Leefomgeving Slimme & Groene Mobiliteit |
|
|
Actief |
|
|
2.1 Enexis NV
In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening (zie ook hiervoor onder Ontwikkelingen en onzekerheden). Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied. Zie Statenmededeling 11 juni 2024.
In 2023 is de heer R. (Rutger) van der Leeuw benoemd tot CEO van Enexis en mevrouw L. (Liesbeth) Kaashoek tot COO a.i. Met ingang van 1 april 2024 is J.G. (Han) Slootweg benoemd tot COO. De RvB voldoet met deze benoeming niet aan de gewenste diversiteit (M/V = 3/1). De AHC heeft hierover een positief advies uitgebracht aan de RvC.
Ten aanzien van de RvC heeft de AvA in april 2024 ingestemd met herbenoeming van de heer J.F.M. (Joost) van Dijk voor een periode van 2 jaar en met de benoeming van mevrouw E.A. (Els) de Groot als nieuw lid van de RvC en voorzitter van de auditcommissie. De M/V-verhouding is 3/2.
2.3 Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Het bestuur heeft met de convenantpartners overeenstemming bereikt over uittreding uit het Convenant inzake Publieke Belangen Kerncentrale Borssele en zal met deze partijen een uittredingsovereenkomst sluiten. De AvA heeft ingestemd met ontbinding van de vennootschap, die naar verwachting in september zal worden geëffectueerd.
2.4 Brabant Water NV
De provincie heeft als aandeelhouder van Brabant Water NV geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van Brabant Water. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie, waarin is vermeld dat de provincie als aandeelhouder betrokken wil worden bij de totstandkoming of wijziging van de strategie van verbonden partijen.
Deze afwijking zal bij een toekomstige statutenwijzing worden meegenomen, maar is voor nu acceptabel. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de openbare drinkwatervoorziening. Dat gaat over de kwaliteit van drinkwater, de leveringszekerheid en over de doelmatigheid van de drinkwatervoorziening. De provincie wordt net als de overige aandeelhouders uitgenodigd om te reflecteren op de ondernemingsstrategie van Brabant Water. Daarnaast werkt de provincie samen met Brabant Water vanuit haar wettelijke zorgplicht uit de Drinkwaterwet om te zorgen voor een duurzame drinkwatervoorziening. Daartoe hebben de provincie en Brabant Water NV de overeenkomst ‘Op pad naar een duurzame drinkwatervoorziening Brabant Water, 2023-2030’ getekend. Op basis van deze overeenkomst werken Brabant Water en de provincie samen aan een duurzame drinkwatervoorziening, nu en in de toekomst. De voortgang van de afspraken wordt jaarlijks besproken. In 2027 vindt een uitgebreide tussenevaluatie plaats.
2.5 Eindhoven Airport NV
De governance bij Eindhoven Airport voldoet op een aantal punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
- De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor Eindhoven Airport NV geldt de WNT niet.
- Binnen de RvC voldoet de man/vrouw met een 4/1 verhouding niet aan de gewenste verhouding, zoals vermeld in de Nota verbonden partijen (3/2).
- De provincie/aandeelhouders van Eindhoven Airport NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van Eindhoven Airport NV. Conform de statuten stelt de directie jaarlijkse een businessplan met begroting op over een periode van de komende vijf jaar. De RvC is statutair bevoegd om dit businessplan goed te keuren. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie, waarin is vermeld dat de provincie als aandeelhouder betrokken wil worden bij de totstandkoming of wijziging van de strategie van verbonden partijen. Deze afwijking is in het geval van Eindhoven Airport NV voor nu acceptabel. Halfjaarlijks worden de aandeelhouders van Eindhoven Airport NV met een toelichting geïnformeerd over (de voortgang op) het vastgesteld businessplan. Bij een statutenwijziging zal dit worden meegenomen.
Met een belang van 24,5% heeft de provincie in de AvA geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en diversiteit.
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft in juni 2024 een besluit genomen over de in oktober 2020 ingediende aanvraag van Eindhoven Airport voor een vergunning op basis van de Wet natuurbescherming. Voor Eindhoven Airport geldt geen vergunningplicht omdat de aanvraag betrekking heeft op de bestaande rechten van de luchthaven. Met het oog op bescherming van de nabijgelegen Natura2000-gebieden wil het ministerie wel regie houden en voorkomen dat de stikstofuitstoot in de toekomst toeneemt. Daarom heeft het een maatwerkvoorschrift aan de luchthaven opgelegd. Hiermee wordt de uitstoot van de luchtgebonden activiteiten - zoals opgenomen in de stikstofberekeningen bij de vergunningaanvraag - als maximaal toegestane bovengrens vastgelegd.
2.6 BOM Holding BV
In 2024 loopt de huidige meerjarenstrategie af. BOM bereidt in overleg met de aandeelhouders een nieuwe meerjarenstrategie voor de periode 2025-2028 voor.
2.7 Ruimte voor Ruimte Beheer BV / Ruimte voor Ruimte CV (RvR)
Het moment waarop RvR de terugverdienopgave heeft gerealiseerd komt dichterbij. RvR acteert reeds breder op maatschappelijke opgaven (zie Statenmedeling 5231670) en in het bestuursakkoord voor Brabant is opgenomen dat we RvR in willen blijven zetten voor de kwaliteitsverbetering van het buitengebied. Momenteel wordt onderzocht op welke wijze hier invulling aan kan worden gegeven.
2.8 Business Park Aviolanda BV
In 2023 heeft de AvA een nieuw ondernemingsplan met een vastgoedstrategie vastgesteld, waarin ook de organisatorische gevolgen zijn uitgewerkt. De ontwikkeling van Aviolanda, in samenwerking met Defensie, de ondernemingen en onderwijsinstellingen op de campus, heeft inmiddels de nodige successen opgeleverd. In 2024 is er de uitdaging om tot uitvoering van het ondernemingsplan te komen en wordt de financiering uitgewerkt. In de AVA van mei 2024 zijn de nieuwe statuten en bijbehorend convenant door de AVA vastgesteld waarmee de governance weer actueel en toekomstbestendig is.
Tevens is in 2023 de heer I.M. (Ivo) van der Vlis benoemd tot directeur en de heer S. (Steven) Soederhuizen toegetreden tot de RvC.
2.9 Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB Bank NV)
De governance bij NWB Bank NV voldoet op twee punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
- De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor NWB Bank NV geldt de WNT niet.
- De provincie/aandeelhouders van NWB Bank NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van NWB Bank NV.
Met een belang van 0,12% heeft de provincie bij de vaststelling van de bezoldiging geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en statutaire bevoegdheden.
2.10 BNG Bank NV
De governance bij BNG Bank NV voldoet op twee punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
- De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor BNG Bank NV geldt de WNT niet.
- De provincie/aandeelhouders van BNG Bank NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van BNG Bank NV. Conform de statuten dient jaarlijks in de AvA een toelichting op de strategie te worden gegeven.
Met een belang van 0,07% heeft de provincie bij de vaststelling van de bezoldiging geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en statutaire bevoegdheden.
2.11 ZEH
In de in 2023 herijkte strategie is opgenomen dat het de voorkeur heeft van de publieke aandeelhouders om de aandelen in EPZ te verkopen aan de Staat, met als alternatief het vervreemden van de aandelen aan een private partij. In 2024 is het overleg met de Staat hierover gestart. De provincie heeft hierin gezien het uitermate beperkte aandelenbelang (0,05%) geen actieve rol.
2.12 Pivotpark Holding BV
Pivot Park bereidt een campus- en vastgoedstrategie voor die naar verwachting eind 2024 aan de AvA aangeboden wordt ter vaststelling. Hiermee wordt het punt op de horizon bepaald en wordt helder wat in de komende jaren wel en niet nodig is voor een financieel duurzaam Pivot Park. Daarbij kijkt Pivot Park ook specifiek naar de volwassenheid van de organisatie en wordt er in 2024 een start gemaakt met de actualisatie van de governance.
Het verkoopproces van Pivot Park Screening Centre (PPSC) heeft geen resultaat opgeleverd. Strategische opties worden nu verkend. De organisatie van PPSC is aangepast aan de marktomstandigheden.
De vanuit historisch perspectief zwakke financiële performance van Pivot Park Holding BV is nog altijd mager en vraagt aandacht. De omzet neemt toe als gevolg van gestegen verhuuropbrengsten.
2.13 Green Chemistry Campus BV (GCC)
GCC verkeert in financiële moeilijkheden en is niet meer nodig om beleidsdoelstellingen van de provincie te realiseren. De provincie wil haar belang in de GCC uiterlijk 1 januari 2025 beëindigen, evenals medeaandeelhouders gemeente Bergen op Zoom en B.V. REWIN West-Brabant.
Provinciale Staten zijn geïnformeerd (Statenmededeling 5905586) over het voornemen van de provincie om haar belang in GCC uiterlijk 1 januari 2025 beëindigen. In de provinciale begroting 2024 is voor de doorontwikkeling of afbouw €2 mln. door Provinciale Staten beschikbaar gesteld; €1mln. in begroting 2024 €1mln. in een stelpost.
Inmiddels is in juni 2024 duidelijk geworden dat een doorstart onder een andere aandeelhouder niet haalbaar is gebleken. Dat maakt dat de GCC de komende periode wordt afgebouwd en uiteindelijk zal worden ontbonden.
Voor de kapitaalinbreng vanuit de provincie is bij de oprichting van Green Chemistry Campus BV een voorziening getroffen van €2,3 miljoen. Dit is gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen.
In verband met het bereiken van de maximale zittingstermijn van de heer G. (Gerard) van Harten als voorzitter ontstond in 2023 een vacature in de RvC. De heer W. (Ward) Mosmuller is in de AVA van april 2024 benoemd als nieuwe voorzitter van de RvC van GCC. Bij de selectieprocedure is nadrukkelijk aandacht geweest voor een evenwichtige man/vrouw verhouding, maar gezien de ervaring van dhr. Mosmuller werd zijn voordracht in de situatie waarin de GCC verkeerd als meest geschikte gezien. Met deze benoeming bleef de man/vrouw verhouding binnen de RvC 3/0 en wijkt daarmee af van de in de Nota Verbonden Partijen opgenomen richtlijn.
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV
De opdracht van de provincie aan Groen Ontwikkelfonds Brabant BV heeft een looptijd tot en met 2027. In oktober 2022 is door Provinciale Staten het Beleidskader Natuur vastgesteld (Statenvoorstel 57/22A), waarin onder meer is opgenomen dat de provincie de realisatie van EVZ’s wil afronden in 2035 en de opgave voor de inrichting van NNB in 2030. De provincie zal in 2024 bezien in hoeverre de looptijd van het Groen Ontwikkelfonds Brabant BV wordt verlengd.
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant
De portefeuille van Monumenten Beheer Brabant bestaat uit 11 monumentale panden, die deels worden verhuurd. Bij deze panden is sprake van een investeringsbehoefte i.v.m. achterstallig onderhoud en een verduurzamingsopgave. Ons erfgoedbeleid is niet gericht op eigendom van monumentale panden. Dit vraagt om het maken van een keuze over de toekomst van Monumenten Beheer Brabant en daarom loopt er momenteel een proces om te komen tot een duurzame toekomst voor de monumentale panden. Hierbij wordt een verbinding gezocht met de erfgoeddoelen uit het Beleidskader Levendig Brabant en die van de immunisatieportefeuille.
In het kader van dit proces is besloten een aantal (her)taxaties te laten uitvoeren. Dit heeft tot gevolg dat de accountantscontrole op de jaarrekening pas later dan gepland afgerond kan worden. De jaarrekening 2023 wordt naar verwachting in september vastgesteld.
Gezien het onzekere toekomstperspectief is in de provinciale jaarrekening reeds eerder een voorziening van €2.058.000 getroffen voor deze deelneming (gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen).
2.16 Brabant Startupfonds BV
In 2024 wordt het Brabant Startupfonds geëvalueerd, zowel op de governance-aspecten als het bereiken van de publieke doelen van de verbonden partij. Provinciale Staten zullen in het vierde kwartaal over de uitkomst worden geïnformeerd.
Het bestuur van de vennootschap bestaat uit een CEO en CFRO. Beide worden ingevuld door een man en daarmee wordt niet voldaan aan de gewenste verhouding, zoals vermeld in de Nota verbonden partijen (1/1). Bij een mutatie in het bestuur zal er aandacht zijn voor diversiteit.
2.17 BrabantRing BV
BrabantRing BV bevindt zich in de oprichtingsfase. De governance afspraken zijn gemaakt en de financiën worden in 2024 verder ingericht. Zoals opgenomen in de businesscase bij de start van BrabantRing zal daarbij ook de mogelijkheid voor een leningsovereenkomst tussen de provincie en BrabantRing worden beoordeeld. Omdat de financiering naar verwachting in het vierde kwartaal 2024 tot stand zal komen, is een aanloopfinanciering verstrekt, vooruitlopend op de uiteindelijke financiering om al in 2024 te kunnen starten met de eerste activiteiten. De statutair bestuurder van BrabantRing BV en de RvC nemen het voortouw in het finaliseren van de governance-afspraken en de aanvraag voor de financiering. Vanaf 2025 zal de bedrijfsvoering van BrabantRing BV volledig operationeel zijn en kan het beleid tot uitvoering worden gebracht.
2.18 Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV
Ontwikkelmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord BV is op 1 maart 2024 opgericht. Op de AvA van 27 juni 2024 zijn in het kader van goede governance onder andere het bestuursreglement en het RvC-reglement vastgesteld. In de tweede helft van 2024 wordt de governance verder uitgewerkt door het updaten van de profielschetsen, in verband met de gewijzigde omvang van de RvC van 3 naar 5 leden.
In het kader van de uitvoering van het ’Convenant Rijk en regio investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector’ verkennen rijk en regio de mogelijkheid van een participatie van het rijk in de ontwikkelingsmaatschappij.
3. Stichtingen en verenigingen
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Deelnemerschap |
Binnen kaders
Nota VP
|
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
Kwaliteit Openbaar Bestuur |
|
|
Monitorend |
|
3.2 |
Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) |
Kwaliteit Openbaar Bestuur |
|
|
Monitorend |
|
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
Cultuur, Sport & Erfgoed |
|
|
Actief |
|
3.4 |
Stichting Beheer Museumkwartier |
Cultuur, Sport & Erfgoed |
|
|
Actief |
|
3.5 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
Cultuur, Sport & Erfgoed |
|
|
Actief |
|
3.6 |
Stichting COO BIC |
Economie, Kennis en Talentontwikkeling |
|
|
Actief |
|
3.3 Stichting Brabant C Fonds
De looptijd van het Brabant C fonds is verlengd tot en met 2024. Momenteel gaat Brabant C een transitie door naar het zijn van een zelfstandige organisatie en het inzetten op privaat-publieke samenwerking/fonds. In dat kader wordt onderzocht of de provincie haar deelname aan de stichting kan beëindigen.
3.4 Stichting Beheer Museumkwartier
Per 29 september 2023 heeft de provincie het gebouw van het Design Museum gekocht van de gemeente Den Bosch. Daarmee is al het vastgoed in het Museumkwartier nu in eigendom van de provincie. Uit intern onderzoek is gebleken dat er geen zwaarwegende redenen zijn om de Stichting in stand te houden. Zie Statenmededeling 26 maart 2024. Het vastgoed zal door de provinciale organisatie worden beheerd.
3.5 Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant
In het tweede kwartaal van 2024 is gestart met de evaluatie hoe het LOF functioneert sinds de koerswijziging van 2021 (aanpassingen in de investeringsstrategie en het investeringsreglement van het fonds). Naar verwachting is de evaluatie in het vierde kwartaal afgerond. Provinciale Staten zullen over de uitkomst worden geïnformeerd.
3.6 Stichting Campus Ontwikkelings Organisatie (COO) BIC
In maart 2024 is de COO BIC opgericht. Momenteel wordt door de RvT een nieuwe directeur geworven ter vervanging van de interim-directeur. In 2024 zal deze nieuwe directeur zijn aangesteld.
4. Overige verbonden partijen
|
Naam |
Beleid |
Governance |
Financiën |
Aandeelhouderschap |
WNT |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
Natuur en milieu |
|
|
Actief |
N.v.t. |
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen
De provincie staat garant voor een eventueel negatieve egalisatiereserve bij de gesloten stortplaatsen. De voorziening van de provincie wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de meest recente informatie.
Uit de periodieke rapportages van het Nazorgfonds blijkt dat de egalisatiereserve van het Nazorgfonds per 31 december 2023 negatief is. De reden hiervan is dat in 2022 het nettoresultaat van de belegde voorziening gesloten stortplaatsen in het Nazorgfonds samen met een gedeeltelijke onttrekking uit de egalisatiereserve onvoldoende is om de verplichte jaarlijkse oprenting (5,06%) van de voorziening mogelijk te maken. De waarde van de egalisatiereserve per 31 december 2023 bedraagt negatief € 5.902.351. Op 31 december 2022 was de waarde € 6.830.328 negatief. In 2023 is dus een deel van het verlies van 2022 ingelopen.
Vanwege het relatief hoge tekort per eind 2023 staat het stoplicht voor Financiën net als in 2022 op rood.
1. Gemeenschappelijke regelingen
Belang
|
Naam |
Vestigingsplaats |
Portefeuille (eigenaar / inhoud) |
Bestuurlijk Belang |
Aandeel |
1.1 |
Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf) |
Moerdijk |
Smeulders/Van Gruijthuijsen |
Lid bestuur bedrijfsvoering organisatie |
50,0% |
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
Eindhoven |
Programmaraad |
Lid programmaraad |
50,0% |
1.3 |
Omgevingsdienst Midden- en West Brabant |
Tilburg |
Smeulders* |
Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur |
39,0% |
1.4 |
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant |
Eindhoven |
Oudenhoven / Boelema |
Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur |
35,0% |
1.5 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
's-Hertogenbosch |
Oudenhoven / Boelema |
Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur |
39,0% |
1.6 |
De Hollandse Waterlinies |
Utrecht |
Maes* |
Lid van Gemeenschappelijk Orgaan |
10% |
1.7 |
Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant |
Oss |
Smeulders |
Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur |
8,15% |
* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend.
Vermogensstructuur en resultaat x €1000
|
Naam |
Lening |
Garantstelling |
Eigen vermogen per 01-01-2025* |
Eigen vermogen per 31-12-2025* |
Vreemd vermogen per 01-01-2025* |
Vreemd vermogen per 31-12-2025* |
1.1 |
Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf) |
|
280.000.000* |
97.265 |
97.265 |
212.476 |
212.476 |
1.2 |
Zuidelijke Rekenkamer |
|
|
(4) |
(4) |
244 |
244 |
1.3 |
Omgevingsdienst Midden- en West Brabant |
|
|
4.757 |
4.757 |
8.960 |
8.960 |
1.4 |
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant |
|
|
2.841 |
2.841 |
7.760 |
7.760 |
1.5 |
Omgevingsdienst Brabant Noord |
|
|
9.262 |
9.262 |
12.329 |
12.329 |
1.6 |
De Hollandse Waterlinies |
|
|
827 |
827 |
0 |
0 |
1.7 |
Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant |
|
|
839 |
839 |
391 |
391 |
De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.
* De provincie en gemeente Moerdijk staan voor ieder 50-50 van het genoemde bedrag garant (gelijk aan de deelname in de Gemeenschappelijke Regeling).
2. Vennootschappen en coöperaties
Belang
|
Naam |
Vestigingsplaats
|
Portefeuille
(eigenaar / inhoud)
|
Bestuurlijk belang |
Aandeel |
Nominale waarde |
Agio |
Gestort |
Boek- waarde |
2.1 |
Enexis NV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders / Maes |
stemrecht / voordrachtsrecht
lidmaatschap RvC / lid AHC
|
30,8% |
46.144 |
- |
46.144 |
- |
2.2 |
CSV Amsterdam BV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders* |
Stemrecht / lid AHC |
30,8% |
6 |
- |
6 |
6 |
2.3 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders* |
Stemrecht / lid AHC |
30,8% |
pm |
- |
pm |
- |
2.4 |
Brabant Water NV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders / Boelema |
Stemrecht / voordrachtsrecht
Lid RvC / lid AHC
|
31,6% |
88 |
- |
88 |
- |
2.5 |
Eindhoven Airport NV |
Eindhoven |
Van Gruijthuijsen / Smeulders |
Stemrecht / voordrachtsrecht Lidmaatschap RvC |
24,5% |
1.112 |
- |
556 |
- |
2.6 |
BOM Holding BV |
Tilburg |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
stemrecht / voordrachtsrecht
lidmaatschap RvC
|
100% |
1 |
50.827 |
50.828 |
50.828 |
2.7 a |
Ruimte voor Ruimte Beheer BV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders / Dirken |
Stemrecht / voordrachtsrecht
Lid RvC
|
100% |
30 |
89 |
119 |
111 |
2.7 b |
Ruimte voor Ruimte CV |
's-Hertogenbosch |
Smeulders / Dirken |
Stemrecht / Commanditair vennoot |
99% |
1.485 |
24.457 |
25.943 |
24.498 |
2.8 |
Business Park Aviolanda BV |
Woensdrecht |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
Stemrecht / voordrachtsrecht Lid RvC |
80% |
11 |
6.477 |
6.488 |
6.488 |
2.9 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
's-Gravenhage |
Van Gruijthuijsen* |
Stemrecht |
0,12% |
22 |
- |
8 |
- |
2.10 |
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten |
's-Gravenhage |
Van Gruijthuijsen* |
Stemrecht |
0,07% |
100 |
- |
100 |
- |
2.11 |
ZEH NV |
Middelburg |
Smeulders* |
Stemrecht |
0,05% |
4 |
- |
4 |
- |
2.12 |
Pivotpark Holding BV |
Oss |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
Stemrecht |
70,7% |
20 |
6.282 |
6.302 |
6.302 |
2.13 |
Green Chemistry Campus BV |
Bergen op Zoom |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
Stemrecht / voordrachtsrecht Lid RvC |
60% |
11 |
- |
2.311 |
2.300 |
2.14 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
’s-Hertogenbosch |
Smeulders / Roijackers |
Stemrecht |
100% |
- |
- |
- |
- |
2.15 |
NV Monumenten Beheer Brabant |
’s-Hertogenbosch |
Smeulders / Maes |
Stemrecht |
72% |
2.058 |
- |
2.058 |
2.058 |
2.16 |
Brabant Startup Fonds BV |
Tilburg |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
Stemrecht |
100% |
- |
- |
- |
- |
2.17 |
BrabantRing BV |
Eindhoven |
Smeulders / Van Gruijthuijsen |
Stemrecht |
30,20% |
- |
- |
- |
- |
2.18 |
Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV |
Eindhoven |
Van Gruijthuijsen / Smeulders |
Stemrecht |
50% |
|
|
|
|
* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend.
Vermogensstructuur en resultaat x€1000
|
Naam |
Lening per 30-06-2023 |
Garantstelling |
Eigen vermogen per 1-1 2025* |
Eigen vermogen per 31-12 2025* |
Vreemd vermogen per 1-1 2025* |
Vreemd vermogen per 31-12 2025* |
Resultaat 2025 na belasting* |
Resultaat 2024 na belasting* Netto Dividend, ontvangen in 2025 over 2024 |
2.1 |
Enexis NV |
159.490 |
|
5.320.000 |
5.320.000 |
5.140.000 |
5.140.000 |
72.000 |
pm |
2.2 |
CSV Amsterdam BV |
|
|
84 |
84 |
64 |
64 |
-126 |
0 |
2.3 |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV |
|
|
1.444 |
1.444 |
32 |
32 |
-36 |
0 |
2.4 |
Brabant Water NV |
|
|
699.235 |
699.235 |
618.615 |
618.615 |
9.213 |
0 |
2.5 |
Eindhoven Airport NV |
|
|
133.626 |
133.626 |
30.187 |
30.187 |
19.193 |
pm |
2.6 |
BOM Holding BV |
101.352 |
|
87.280 |
87.280 |
267.399 |
267.399 |
-2.483 |
0 |
2.7 a |
Ruimte voor Ruimte Beheer BV |
|
|
734 |
734 |
261 |
261 |
57 |
0 |
2.7 b |
Ruimte voor Ruimte CV |
|
|
26.337 |
26.337 |
5.968 |
5.968 |
2.587 |
0 |
2.8 |
Business Park Aviolanda BV |
12.069 |
|
13.435 |
13.435 |
20.785 |
20.785 |
60 |
0 |
2.9 |
Nederlandse Waterschapsbank NV |
50.000 |
|
2.060 |
2.060 |
73.849.000 |
73.849.000 |
126.000 |
pm |
2.10 |
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten |
49.800 |
|
4.721.000 |
4.721.000 |
110.819.000 |
110.819.000 |
240.000 |
pm |
2.11 |
ZEH NV |
|
|
1.721.885 |
1.721.885 |
580.461 |
580.461 |
104.548 |
pm |
2.12 |
Pivotpark Holding BV |
62.258 |
|
14.477 |
14.477 |
73.263 |
73.263 |
-3.115 |
0 |
2.13 |
Green Chemistry Campus BV |
|
|
753 |
753 |
126 |
126 |
15 |
0 |
2.14 |
Groen Ontwikkelfonds Brabant BV |
|
|
0 |
0 |
7.328 |
7.328 |
0 |
0 |
2.15 |
NV Monumenten Beheer Brabant |
8.100 |
|
578 |
578 |
8.750 |
8.750 |
-194 |
0 |
2.16 |
Brabant Startup Fonds BV |
14.783 |
|
0 |
0 |
22.188 |
22.188 |
0 |
0 |
2.17 |
BrabantRing BV |
|
|
752 |
752 |
454 |
454 |
-425 |
0 |
2.18 |
Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV |
|
|
n.b. |
n.b. |
n.b. |
n.b. |
n.b. |
0 |
*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.
3. Stichtingen en verenigingen
Belang
|
Naam |
Vestigingsplaats |
Portefeuille (eigenaar / inhoud) |
Bestuurlijk Belang |
Aandeel |
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
's-Gravenhage |
Boelema* |
Lid van het bestuur |
9,63% (Bij12 10,60%) |
3.2 |
Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) |
Brussel |
Van Gruijthuijsen* |
Lid van het bestuur |
8,33% |
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
Tilburg |
Smeulders / Maes |
Benoeming schorsing en ontslag leden RvT |
100% |
3.4 |
Stichting Beheer Museumkwartier |
's-Hertogenbosch |
Smeulders / Maes |
Benoeming schorsing en ontslag leden RvT |
100% |
3.5 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
Oisterwijk |
Smeulders / Maes |
lid van de raad van deelnemers. |
50% |
3.6 |
Stichting COO BIC |
Eindhoven |
Smeulders/ Van Gruijthuijsen |
Lid van de raad van advies en lid raad van deelnemers |
50% |
* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend.
Vermogensstructuur en resultaat x€1000
|
Naam |
Lening |
Garantstelling |
Eigen vermogen per 01-01-2025* |
Eigen vermogen per 31-12-2025* |
Vreemd vermogen per 01-01-2025* |
Vreemd vermogen per 31-12-2025* |
3.1 |
Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) |
|
120 |
9.393 |
9.393 |
38.269 |
38.269 |
3.2 |
Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) |
|
|
705 |
705 |
711 |
711 |
3.3 |
Stichting Brabant C Fonds |
|
|
419 |
419 |
9.405 |
9.405 |
3.4 |
Stichting Beheer Museumkwartier |
|
|
100 |
100 |
639 |
639 |
3.5 |
Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant |
|
|
5.112 |
5.112 |
4 |
4 |
3.6 |
Stichting COO BIC |
|
|
n.b. |
n.b. |
n.b. |
n.b. |
*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.
4. Overige verbonden partijen
Belang
|
Naam |
Vestigingsplaats |
Portefeuille (eigenaar / inhoud) |
Bestuurlijk Belang |
Aandeel |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
's-Hertogenbosch |
Van Gruijthuijsen / Roijackers |
GS vormen Algemeen Bestuur, twee gedeputeerde vormen Dagelijks Bestuur |
100% |
Vermogensstructuur en resultaat x€1000
|
Naam |
Lening |
Garantstelling |
Eigen vermogen per 01-01-2025* |
Eigen vermogen per 31-12-2025* |
Vreemd vermogen per 01-01-2025* |
Vreemd vermogen per 31-12-2025* |
4.1 |
Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen |
|
|
90.189 |
90.189 |
32.131 |
32.131 |
*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers
5. Investeringsfondsen voor Brabant
|
Fonds* |
Fondsomvang ingebracht door provincie x €1 mln |
Looptijd t/m |
Revolverendheid |
Multiplier |
Portefeuille |
5.1 |
Innovatiefonds Brabant** |
125 |
2037 |
Nominaal |
≥ 3 |
Van Gruijthuijsen |
5.2 |
Energiefonds Brabant** |
60 |
2037 |
Nominaal |
≥ 4 |
Maes |
5.3 |
Brabant C fonds |
36 |
2024 |
Beperkt |
≥ 3 |
Maes |
5.4 |
Groen Ontwikkelfonds voor Brabantse natuur |
209,1 |
2027 |
Niet of nauwelijks |
≥ 2 |
Roijackers |
5.5 |
Leisure Ontwikkel fonds Brabant |
5 |
2027 |
Beperkt (33-66%) |
≥ 2 |
Maes |
5.6 |
Brabant Startup Fonds |
15 |
2033 |
50% |
≥ 3 |
Van Gruijthuijsen |
* Zie bijlagenbundel begroting 2025 voor aanvullende fondsinformatie
** Het beheer van het Innovatiefonds en het Energiefonds vindt plaats door verbonden partij BOM Holding BV