Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico's van de provincie als gevolg van banden met externe rechtspersonen, waarin de provincie zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft. De provincie neemt zowel deel in rechtspersonen, tot stand gekomen op grond van de publiekrechtelijke Wet Gemeenschappelijke Regelingen als in rechtspersonen, gestoeld op privaatrechtelijke samenwerkingsvormen.

Deze paragraaf heeft zijn basis in artikel 15 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies (BBV) en de daarop van toepassing zijnde toelichting. Conform dit artikel bevat deze paragraaf ten minste:
-    De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen;
-    De lijst van verbonden partijen, die wordt onderverdeeld in:
1. Gemeenschappelijke regelingen;
2. Vennootschappen en coöperaties;
3. Stichtingen en verenigingen, en,
4. Overige verbonden partijen.
In de lijst van verbonden partijen wordt ten minste de volgende informatie opgenomen:
•    de wijze waarop de provincie een belang heeft in de verbonden partij en het openbaar belang dat ermee gediend wordt;
•    het belang dat de provincie in de verbonden partij heeft aan het begin en het einde van het boekjaar;
•    de omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het boekjaar;
•    de omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het boekjaar;
•    de eventuele risico’s, als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b BBV, van de verbonden partij voor de financiële positie van de provincie (alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie).

Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de provincie een bestuurlijk (zeggenschap) en een financieel belang heeft.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de provincie middelen risicodragend ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de provincie.
De provincie kan besluiten om een bestuurlijk en financieel belang te houden in organisaties als die een bijdrage leveren aan het publiek belang. Het publieke belang dat verbonden partijen vertegenwoordigen wordt door Provinciale Staten gewogen bij de toetreding van de provincie tot een organisatie.

Bestuurlijk belang verbonden partijen
Het bestuurlijk belang bij een verbonden partij uit zich in de invloed die kan worden uitgevoerd bij de verbonden partij. Bij privaatrechtelijke organisaties is dat onder andere stemrecht op besluiten die tijdens de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) of ledenvergadering zijn geagendeerd, vaak in combinatie met een voordrachts- of benoemingsrecht van bestuurders en leden van het toezichtsorgaan; de Raad van Commissarissen (RvC) of Raad van Toezicht (RvT). Bij gemeenschappelijke regelingen zijn we als provincie vertegenwoordigd in het Algemeen en/of Dagelijks Bestuur. De mate van invloed per verbonden partij is opgenomen in de navolgende tabellen.

Financieel belang verbonden partijen
Het financiële risico van de verbonden partijen is gelijk aan de omvang van het provinciaal aandeel in de deelneming (zie ook de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing), danwel gelijk aan de (jaarlijkse) bijdrage die de verbonden partij van de provincie ontvangt.
De provincie ontvangt ook inkomsten uit verbonden partijen in de vorm van dividend. Met de volgende verbonden partijen zijn dividendafspraken gemaakt: Eindhoven Airport NV, Brabant Water NV, ZEH NV, Nederlandse Waterschapsbank NV en de BNG Bank NV. Het ontvangen dividend wordt als algemeen dekkingsmiddel in de begroting opgenomen. Ook zijn er dividendafspraken met Enexis Holding NV. Deze deelneming is onderdeel van de immunisatieportefeuille en het dividend loopt via het rendement van de immunisatieportefeuille. In de begroting is circa €76 miljoen aan doelrendement over de immunisatieportefeuille opgenomen, waarvan het dividend van Enexis Holding NV onderdeel is.

Nota

Terug naar navigatie - Nota

Het beleid ten aanzien van verbonden partijen is uitgewerkt in de Nota Verbonden Partijen die op 2 februari 2024 door Provinciale Staten is vastgesteld. In de Nota Verbonden Partijen zijn de kaders en uitgangspunten vastgelegd voor de wijze waarop we als provincie omgaan met verbonden partijen. De nota beschrijft wat de belangrijkste onderwerpen zijn waarop we willen sturen, welke instrumenten tot onze beschikking staan en hoe we die als provincie inzetten. De kaders en uitgangspunten hebben betrekking op het aangaan, beheer, wijzigen en beëindigen van verbonden partijen. Ook zijn in de nota andere zaken die relevant zijn beschreven, zoals wet- en regelgeving en de wijze waarop op de monitoring, evaluatie en verantwoording rondom verbonden partijen plaatsvindt.

In zijn Memo aan Provinciale Staten over de Nota Verbonden Partijen 2024 d.d. 29 januari 2024 heeft Gedeputeerde Smeulders toegezegd dat op de Brabant-website een overzicht van alle verbonden partijen wordt geplaatst, waarin wordt verwezen naar de websites en de gepubliceerde jaarcijfers van de verbonden partijen. Als verbonden partijen hun jaarrekeningen niet publiceren, of geen eigen website hebben, wordt ervoor zorg gedragen dat Provinciale Staten de jaarrekeningen actief ontvangen. Het opstellen van een overzicht is momenteel onderhanden.

Ontwikkelingen en onzekerheden

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en onzekerheden

Complexiteit op inhoud of samenwerking met de andere betrokken partijen kan vragen om maatwerk en afwijking van de algemene uitgangspunten, zoals opgenomen in de Nota Verbonden Partijen. Bovendien is de provincie ook niet altijd in de formele positie om besluiten af te dwingen. Als Gedeputeerde Staten bij de uitoefening van hun bevoegdheden zijn afgeweken van de kaders en uitgangspunten (bijvoorbeeld wanneer de bezoldiging van de bestuurders niet binnen de WNT-norm valt), wordt daarover per verbonden partij gerapporteerd. Dit is ook specifiek opgenomen in de tabel.

In de bijlagenbundel van de begroting is de ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’ opgenomen. In deze bijlage wordt ook nader ingegaan op het Innovatiefonds, Energiefonds, Brabant C fonds, Groen Ontwikkelfonds, Leisure Ontwikkelfonds en Brabant Startup Fonds.

Daar waar we voor een betreffende verbonden partij specifieke risico’s zien, is dit in onder subparagraaf Risico’s en aandachtspunten (zie hierna) nader toegelicht. Vanzelfsprekend worden de verbonden partijen geraakt door economische ontwikkelingen, maar mogelijk ook door (de gevolgen van) grote maatschappelijke thema’s en beleidsontwikkelingen, zoals de energietransitie en wijzigingen in regelgeving. In deze paragraaf geven we een overzicht van de algemene ontwikkelingen en onzekerheden die gevolgen hebben voor onze verbonden partijen. In de programma-hoofdstukken is dit waar aan de orde nader toegelicht. 

Energietransitie
In juni 2022 heeft Tennet voor delen van het elektriciteitsnet in Limburg en Brabant transport- en afnameschaarste afgekondigd. De netgongestie neemt sindsdien steeds verder toe. Het heeft niet alleen gevolgen voor de economische ontwikkeling, maar raakt de realisatie van maatschappelijke opgaven in brede zin; de verduurzaming van de industrie en gebouwde omgeving, de realisatie van (zware) laadinfra en collectieve energievoorzieningen in de gebouwde omgeving, enz. 
Verbonden partijen worden hierdoor in de ontwikkeling beperkt. Daarnaast vervullen zij een rol bij oplossingen en maatregelen om de negatieve gevolgen te beperken. Enerzijds gaat het om een (versnelde) uitbreiding en versterking van het energienetwerk, anderzijds om de inzet van technische, juridische en financiële innovaties en maatregelen om het bestaande energienetwerk efficiënter te gebruiken en om op de kortere termijn lokale oplossingen mogelijk te maken.
De samenwerking met Enexis is daarin een belangrijk onderdeel. Zowel de inhoudelijk/beleidsmatige rol als de eigenaarsrol/het aandeelhouderschap wordt dan ook zeer actief ingevuld, onder andere via het voorzitterschap van de aandeelhouderscommissie. Door afspraken met het Rijk én door het overgrote deel van de winst uit de verkoop van Fudura niet uit te keren, hebben de aandeelhouders de financiering van investeringen in het elektriciteitsnet ook op lange termijn veiliggesteld. 

Met de inwerkingtreding van de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) dienen bestaande en nieuwe collectieve warmtesystemen voor 51% in eigendom te komen van (semi)publieke organisaties. . Op 18 juni 2024 is het wetsvoorstel Wcw voor de parlementaire behandeling naar de Tweede Kamer gestuurd. De AvA van Enexis heeft in 2024 een warmtestrategie vastgesteld, die de basis is voor een mogelijke rol bij de aanleg, het eigendom en de exploitatie van (toekomstige) collectieve warmtesystemen binnen het verzorgingsgebied van Enexis.  

Natuurdoelanalyses
De Natuurdoelanalyses van de Natura 2000-gebieden in Noord-Brabant laten een verslechterd beeld zien van de natuur. De WNB-vergunningverlening voor aanvragen met stikstofeffecten op Natura 2000-gebieden ligt tijdelijk stil. Projecten in alle sectoren van de Brabantse samenleving worden hierdoor geraakt en dat heeft daarmee ook gevolgen voor de verbonden partijen. Met de verbonden partijen is en wordt in kaart gebracht wat de precieze gevolgen zijn. In het oog springende voorbeelden zijn de gevolgen voor uitbreidingen van het elektriciteitsnetwerk en voor de ontwikkeling van logistiek park Moerdijk. 

Ruimte voor defensie 
Door de toenemende dreiging in de wereld wil Defensie flink gaan uitbreiden. Uitbreiding van de activiteiten van Defensie zal impact hebben op de provincie Noord-Brabant. Het brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee voor zowel onze provincie als voor onze verbonden partijen, zoals bijvoorbeeld Eindhoven Airport en Businesspark Aviolanda. 
Met deelneming BOM Holding BV wordt in 2024 verkend of een nieuw fonds zal worden opgericht dat zich op verzoek van het Ministerie van Defensie zal richten op dual-use investeringen.


Mutaties Verbonden partijen
We geven een overzicht van de (verwachte) mutaties binnen de verbonden partijen van de provincie:

Automotive Campus Helmond
De provincie steunt de campusorganisatie Stichting Automotive Campus Helmond middels subsidie, is eigenaar van gronden op de campus en is al geruime tijd samen met Bouwbedrijf Van de Ven en Gemeente Helmond betrokken bij de doorontwikkeling van de campus. Provinciale Staten hebben eerder kennisgenomen van de externe onderzoeken die de provincie heeft laten doen met betrekking tot de toekomstontwikkelingen van de campus, zie Statenmededeling van 6 juni 2023 en Statenmededeling van 14 mei 2024. In dat kader wordt ook de doorontwikkeling naar een nieuwe governance / verbonden partij verkend.  

BGTS Geopark Schelde Delta
In 2014 is het initiatief gestart om tot een Geopark Schelde Delta te komen. Voor het UNESCO Global Geopark label is het noodzakelijk dat het Geopark Schelde Delta een zelfstandige juridische entiteit is. Het Geopark is grensoverschrijdend, waardoor het oprichten van de ‘Benelux Groepering Territoriale Samenwerking Geopark Schelde Delta’ een passende rechtsvorm is. PS worden uitgenodigd om eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Zie Statenvoorstel 36/24A.

De volgende verbonden partijen doorlopen momenteel het beeindigingsproces;
-    Green Chemistry Campus BV (GCC);
-    Stichting Beheer Museumkwartier;
-    Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
-    Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant
In de volgende subparagraaf wordt de status en argumentatie per verbonden partij nader toegelicht.

Risico's en aandachtspunten

Een verbonden partij wordt getoetst op aandachtspunten of risico’s op het gebied van beleid, governance of financiën. Bij de toetsing wordt altijd uitgegaan van de meest actuele wet- en regelgeving (de Wet Normering Topinkomens (WNT) is specifiek opgenomen in de tabel). Per onderdeel wordt een kleurcode toegekend

Groen      Geen noemenswaardige aandachtspunten of risico’s. 

Oranje     Aandachtspunten of risico’s die binnen het uitvoeringsmandaat vallen van GS. Dit heeft geen hoge urgentie en de risico’s zijn beperkt. Bijvoorbeeld bestuurswisselingen, statuten die herzien moeten worden of licht tegenvallende resultaten.  

Rood    Grote aandachtspunten die soms directe actie vereisen en onder de aandacht van PS dienen te worden gebracht. Bijvoorbeeld niet afgedekte financiële risico’s, slecht functionerend bestuur of toezichthouder, als er geen publiek belang (meer) is of tegenvallende resultaten. 

Indien oranje of rood wordt gescoord, of indien er overige relevante ontwikkelingen zijn wordt dit onderaan de tabel toegelicht.? 

Complexiteit op inhoud of samenwerking met de andere betrokken partijen kan vragen om maatwerk en afwijking van de algemene uitgangspunten, zoals opgenomen in de Nota Verbonden Partijen. Bovendien is de provincie ook niet altijd in de formele positie om besluiten af te dwingen. Als Gedeputeerde Staten bij de uitoefening van hun bevoegdheden zijn afgeweken van de kaders en uitgangspunten (bijvoorbeeld wanneer de bezoldiging van de bestuurders niet binnen de WNT-norm valt), wordt daarover per verbonden partij gerapporteerd. Dit is ook specifiek opgenomen in de tabel.

In de bijlagenbundel van de begroting is de ‘Uitwerking Paragraaf Verbonden Partijen’ opgenomen. In deze bijlage wordt ook nader ingegaan op het Innovatiefonds, Energiefonds, Brabant C fonds, Groen Ontwikkelfonds, Leisure Ontwikkelfonds en Brabant Startup Fonds.

 

Lijst van verbonden partijen

Terug naar navigatie - Lijst van verbonden partijen

 Gemeenschappelijke regelingen

  Naam Beleid Governance Financiën Aandeelhouderschap

Binnen

kaders

Nota VP

1.1 Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf) Economie, Kennis en Talentontwikkeling
Milieu, Energie & Circulaire Economie 
    actief  
1.2 Zuidelijke Rekenkamer Kwaliteit Openbaar Bestuur     monitorend  
1.3 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Natuur

Milieu, Energie & Circulaire Economie
Wonen, Werken & Leefomgeving

    actief  
1.4 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Natuur

Milieu, Energie & Circulaire Economie
Wonen, Werken & Leefomgeving

    actief  
1.5 Omgevingsdienst Brabant Noord

Natuur

Milieu, Energie & Circulaire Economie
Wonen, Werken & Leefomgeving

    actief  
1.6 De Hollandse Waterlinies Cultuur, Sport en Erfgoed     actief  
1.7 Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant Slimme & Groene Mobiliteit     actief  

1.1 Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf)
Havenbedrijf Moerdijk is eind 2023 gestart met de voorbereiding van een nieuwe bedrijfsstrategie die eind 2024 of in 2025 ter vaststelling aan de AvA zal worden voorgelegd. 
Vanwege het onverwachte vertrek van één van de commissarissen op korte termijn heeft de voorzitter van de RvC aangeboden een jaar langer te blijven tot de RvC weer op sterkte is. De provincie heeft geen statutaire bevoegdheid om één of meer commissarissen voor te dragen. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie. We worden voldoende betrokken bij de vaststelling van het profiel en voorgenomen benoeming, maar bij een volgende statutenwijziging zal dit worden meegenomen. In het tweede halfjaar van 2024 zal de governance worden geëvalueerd. 

Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant
Vanaf 1 januari 2025 is de provincie geen deelnemer meer in de Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De overige deelnemers zetten hun activiteiten middels een nieuwe gemeenschappelijke regeling voort. PS hebben wensen en bedenkingen kunnen uitten bij de voorgenomen uitstap uit de GR. Zie ook Statenvoorstel 57/23A.

 

2.    Vennootschappen en coöperaties

  Naam Beleid Governance Financiën Aandeelhouderschap

Binnen Kaders

Nota VP

 
2.1 Enexis NV Milieu, Energie & Circulaire Economie     Actief    
2.2 CSV Amsterdam BV Milieu, Energie & Circulaire Economie     Actief    
2.3 Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV Milieu, Energie & Circulaire Economie     Actief    
2.4 Brabant Water NV Water en Bodem     Actief    
2.5 Eindhoven Airport NV Slimme & Groene Mobiliteit     Actief    
2.6 BOM Holding BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling
Milieu, Energie & Circulaire Economie
    Actief    
2.7 Ruimte voor Ruimte Beheer BV / Ruimte voor Ruimte II CV Wonen, Werken en Leefomgeving     Actief    
2.8 Business Park Aviolanda BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling
Wonen, Werken en Leefomgeving
    Actief    
2.9 Nederlandse Waterschapsbank NV Algemeen financieel beleid
Water en Bodem
    Monitorend    
2.10 BNG Bank NV Kwaliteit Openbaar Bestuur
Algemeen financieel beleid
    Monitorend    
2.11 ZEH NV  Milieu, Energie & Circulaire Economie     Monitorend    
2.12 Pivotpark Holding BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling
Wonen, Werken en Leefomgeving
    Actief    
2.13 Green Chemistry Campus BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling
Milieu, Energie & Circulaire Economie
    Actief    
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV Natuur
Water en Bodem
    Actief    
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant Cultuur, Sport en Erfgoed     Actief    
2.16 Brabant Startup Fonds BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling     Actief    
2.17 BrabantRing BV Economie, Kennis en Talentontwikkeling     Actief    
2.18

Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling 

Fellenoord BV

Wonen, Werken en Leefomgeving
Slimme & Groene Mobiliteit
    Actief    

2.1 Enexis NV
In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening (zie ook hiervoor onder Ontwikkelingen en onzekerheden). Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied. Zie Statenmededeling 11 juni 2024.
In 2023 is de heer R. (Rutger) van der Leeuw benoemd tot CEO van Enexis en mevrouw L. (Liesbeth) Kaashoek tot COO a.i. Met ingang van 1 april 2024 is J.G. (Han) Slootweg benoemd tot COO. De RvB voldoet met deze benoeming niet aan de gewenste diversiteit (M/V = 3/1). De AHC heeft hierover een positief advies uitgebracht aan de RvC. 
Ten aanzien van de RvC heeft de AvA in april 2024 ingestemd met herbenoeming van de heer J.F.M. (Joost) van Dijk voor een periode van 2 jaar en met de benoeming van mevrouw E.A. (Els) de Groot als nieuw lid van de RvC en voorzitter van de auditcommissie. De M/V-verhouding is 3/2.

2.3 Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV 
Het bestuur heeft met de convenantpartners overeenstemming bereikt over uittreding uit het Convenant inzake Publieke Belangen Kerncentrale Borssele en zal met deze partijen een uittredingsovereenkomst sluiten. De AvA heeft ingestemd met ontbinding van de vennootschap, die naar verwachting in september zal worden geëffectueerd.

2.4 Brabant Water NV
De provincie heeft als aandeelhouder van Brabant Water NV geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van Brabant Water. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie, waarin is vermeld dat de provincie als aandeelhouder betrokken wil worden bij de totstandkoming of wijziging van de strategie van verbonden partijen. 
Deze afwijking zal bij een toekomstige statutenwijzing worden meegenomen, maar is voor nu acceptabel. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de openbare drinkwatervoorziening. Dat gaat over de kwaliteit van drinkwater, de leveringszekerheid en over de doelmatigheid van de drinkwatervoorziening. De provincie wordt net als de overige aandeelhouders uitgenodigd om te reflecteren op de ondernemingsstrategie van Brabant Water. Daarnaast werkt de provincie samen met Brabant Water vanuit haar wettelijke zorgplicht uit de Drinkwaterwet om te zorgen voor een duurzame drinkwatervoorziening. Daartoe hebben de provincie en Brabant Water NV de overeenkomst ‘Op pad naar een duurzame drinkwatervoorziening Brabant Water, 2023-2030’ getekend. Op basis van deze overeenkomst werken Brabant Water en de provincie samen aan een duurzame drinkwatervoorziening, nu en in de toekomst. De voortgang van de afspraken wordt jaarlijks besproken. In 2027 vindt een uitgebreide tussenevaluatie plaats.

2.5 Eindhoven Airport NV
De governance bij Eindhoven Airport voldoet op een aantal punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
-    De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor Eindhoven Airport NV geldt de WNT niet. 
-    Binnen de RvC voldoet de man/vrouw met een 4/1 verhouding niet aan de gewenste verhouding, zoals vermeld in de Nota verbonden partijen  (3/2). 
-    De provincie/aandeelhouders van Eindhoven Airport NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van Eindhoven Airport NV. Conform de statuten stelt de directie jaarlijkse een businessplan met begroting op over een periode van de komende vijf jaar. De RvC is statutair bevoegd om dit businessplan goed te keuren. Dit wijkt af van de richtlijn uit de Nota verbonden partijen van de provincie, waarin is vermeld dat de provincie als aandeelhouder betrokken wil worden bij de totstandkoming of wijziging van de strategie van verbonden partijen. Deze afwijking is in het geval van Eindhoven Airport NV voor nu acceptabel. Halfjaarlijks worden de aandeelhouders van Eindhoven Airport NV met een toelichting geïnformeerd over (de voortgang op) het vastgesteld businessplan. Bij een statutenwijziging zal dit worden meegenomen.
Met een belang van 24,5% heeft de provincie in de AvA geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en diversiteit.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft in juni 2024 een besluit genomen over de in oktober 2020 ingediende aanvraag van Eindhoven Airport voor een vergunning op basis van de Wet natuurbescherming. Voor Eindhoven Airport geldt geen vergunningplicht omdat de aanvraag betrekking heeft op de bestaande rechten van de luchthaven. Met het oog op bescherming van de nabijgelegen Natura2000-gebieden wil het ministerie wel regie houden en voorkomen dat de stikstofuitstoot in de toekomst toeneemt. Daarom heeft het een maatwerkvoorschrift aan de luchthaven opgelegd. Hiermee wordt de uitstoot van de luchtgebonden activiteiten - zoals opgenomen in de stikstofberekeningen bij de vergunningaanvraag - als maximaal toegestane bovengrens vastgelegd.

2.6 BOM Holding BV
In 2024 loopt de huidige meerjarenstrategie af. BOM bereidt in overleg met de aandeelhouders een nieuwe meerjarenstrategie voor de periode 2025-2028 voor. 

2.7 Ruimte voor Ruimte Beheer BV / Ruimte voor Ruimte CV (RvR)
Het moment waarop RvR de terugverdienopgave heeft gerealiseerd komt dichterbij. RvR acteert reeds breder op maatschappelijke opgaven (zie Statenmedeling 5231670) en in het bestuursakkoord voor Brabant is opgenomen dat we RvR in willen blijven zetten voor de kwaliteitsverbetering van het buitengebied. Momenteel wordt onderzocht op welke wijze hier invulling aan kan worden gegeven. 

2.8 Business Park Aviolanda BV
In 2023 heeft de AvA  een nieuw ondernemingsplan met een vastgoedstrategie vastgesteld, waarin ook de organisatorische gevolgen zijn uitgewerkt. De ontwikkeling van Aviolanda, in samenwerking met Defensie, de ondernemingen en onderwijsinstellingen op de campus, heeft inmiddels de nodige successen opgeleverd. In 2024 is er de uitdaging om tot uitvoering van het ondernemingsplan te komen en wordt de financiering uitgewerkt. In de AVA van mei 2024 zijn de nieuwe statuten en bijbehorend convenant door de AVA vastgesteld waarmee de governance weer actueel en toekomstbestendig is.
Tevens is in 2023 de heer I.M. (Ivo) van der Vlis benoemd tot directeur en de heer S. (Steven) Soederhuizen toegetreden tot de RvC. 

2.9 Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB Bank NV)
De governance bij NWB Bank NV voldoet op twee punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
-    De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor NWB Bank NV geldt de WNT niet. 
-    De provincie/aandeelhouders van NWB Bank NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van NWB Bank NV.
Met een belang van 0,12% heeft de provincie bij de vaststelling van de bezoldiging geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en statutaire bevoegdheden.

2.10 BNG Bank NV
De governance bij BNG Bank NV voldoet op twee punten niet aan de Nota Verbonden Partijen:
-    De bezoldiging van de bestuurders ligt hoger dan het bezoldigingsmaximum zoals opgenomen in de Wet normering topinkomens (WNT). Voor BNG Bank NV geldt de WNT niet.
-    De provincie/aandeelhouders van BNG Bank NV hebben geen statutaire bevoegdheid met betrekking tot de strategie van BNG Bank NV. Conform de statuten dient jaarlijks in de AvA een toelichting op de strategie te worden gegeven.
Met een belang van 0,07% heeft de provincie bij de vaststelling van de bezoldiging geen doorslaggevende stem. De provincie zal binnen haar invloedsfeer aandacht blijven vragen voor bezoldiging en statutaire bevoegdheden.

2.11 ZEH
In de in 2023 herijkte strategie is opgenomen dat het de voorkeur heeft van de publieke aandeelhouders om de aandelen in EPZ te verkopen aan de Staat, met als alternatief het vervreemden van de aandelen aan een private partij. In 2024 is het overleg met de Staat hierover gestart. De provincie heeft hierin gezien het uitermate beperkte aandelenbelang (0,05%) geen actieve rol.

2.12 Pivotpark Holding BV
Pivot Park bereidt een campus- en vastgoedstrategie voor die naar verwachting eind 2024 aan de AvA aangeboden wordt ter vaststelling. Hiermee wordt het punt op de horizon bepaald en wordt helder wat in de komende jaren wel en niet nodig is voor een financieel duurzaam Pivot Park. Daarbij kijkt Pivot Park ook specifiek naar de volwassenheid van de organisatie en wordt er in 2024 een start gemaakt met de actualisatie van de governance.
Het verkoopproces van Pivot Park Screening Centre (PPSC) heeft geen resultaat opgeleverd. Strategische opties worden nu verkend. De organisatie van PPSC is aangepast aan de marktomstandigheden.
De vanuit historisch perspectief zwakke financiële performance van Pivot Park Holding BV is nog altijd mager en vraagt aandacht. De omzet neemt toe als gevolg van gestegen verhuuropbrengsten.

2.13 Green Chemistry Campus BV (GCC)
GCC verkeert in financiële moeilijkheden en is niet meer nodig om beleidsdoelstellingen van de provincie te realiseren. De provincie wil haar belang in de GCC uiterlijk 1 januari 2025 beëindigen, evenals medeaandeelhouders gemeente Bergen op Zoom en B.V. REWIN West-Brabant. 
Provinciale Staten zijn geïnformeerd (Statenmededeling 5905586) over het voornemen van de provincie om haar belang in GCC uiterlijk 1 januari 2025 beëindigen. In de provinciale begroting 2024 is voor de doorontwikkeling of afbouw €2 mln. door Provinciale Staten beschikbaar gesteld; €1mln. in begroting 2024 €1mln. in een stelpost.
Inmiddels is in juni 2024 duidelijk geworden dat een doorstart onder een andere aandeelhouder niet haalbaar is gebleken. Dat maakt dat de GCC de komende periode wordt afgebouwd en uiteindelijk zal worden ontbonden. 
Voor de kapitaalinbreng vanuit de provincie is bij de oprichting van Green Chemistry Campus BV  een voorziening getroffen van €2,3 miljoen. Dit is gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen. 
In verband met het bereiken van de maximale zittingstermijn van de heer G. (Gerard) van Harten als voorzitter ontstond in 2023 een vacature in de RvC. De heer W. (Ward) Mosmuller is in de AVA van april 2024 benoemd als nieuwe voorzitter van de RvC van GCC. Bij de selectieprocedure is nadrukkelijk aandacht geweest voor een evenwichtige man/vrouw verhouding, maar gezien de ervaring van dhr. Mosmuller werd zijn voordracht in de situatie waarin de GCC verkeerd als meest geschikte gezien. Met deze benoeming bleef de man/vrouw verhouding binnen de RvC 3/0 en wijkt daarmee af van de in de Nota Verbonden Partijen opgenomen richtlijn.

2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV 
De opdracht van de provincie aan Groen Ontwikkelfonds Brabant BV heeft een looptijd tot en met 2027. In oktober 2022 is door Provinciale Staten het Beleidskader Natuur vastgesteld (Statenvoorstel 57/22A), waarin onder meer is opgenomen dat de provincie de realisatie van EVZ’s wil afronden in 2035 en de opgave voor de inrichting van NNB in 2030. De provincie zal in 2024 bezien in hoeverre de looptijd van het Groen Ontwikkelfonds Brabant BV wordt verlengd. 

2.15 NV Monumenten Beheer Brabant 
De portefeuille van Monumenten Beheer Brabant bestaat uit 11 monumentale panden, die deels worden verhuurd. Bij deze panden is sprake van een investeringsbehoefte i.v.m. achterstallig onderhoud en een verduurzamingsopgave. Ons erfgoedbeleid is niet gericht op eigendom van monumentale panden. Dit vraagt om het maken van een keuze over de toekomst van Monumenten Beheer Brabant en daarom loopt er momenteel een proces om te komen tot een duurzame toekomst voor de monumentale panden. Hierbij wordt een verbinding gezocht met de erfgoeddoelen uit het Beleidskader Levendig Brabant en die van de immunisatieportefeuille.
In het kader van dit proces is besloten een aantal (her)taxaties te laten uitvoeren. Dit heeft tot gevolg dat de accountantscontrole op de jaarrekening pas later dan gepland afgerond kan worden. De jaarrekening 2023 wordt naar verwachting in september vastgesteld. 
Gezien het onzekere toekomstperspectief is in de provinciale jaarrekening reeds eerder een voorziening van €2.058.000 getroffen voor deze deelneming (gelijk aan de waarde van het ingebrachte vermogen).

2.16 Brabant Startupfonds BV
In 2024 wordt het Brabant Startupfonds geëvalueerd, zowel op de governance-aspecten als het bereiken van de publieke doelen van de verbonden partij. Provinciale Staten zullen in het vierde kwartaal over de uitkomst worden geïnformeerd.
Het bestuur van de vennootschap bestaat uit een CEO en CFRO. Beide worden ingevuld door een man en daarmee wordt niet voldaan aan de gewenste verhouding, zoals vermeld in de Nota verbonden partijen (1/1). Bij een mutatie in het bestuur zal er aandacht zijn voor diversiteit.

2.17 BrabantRing BV
BrabantRing BV bevindt zich in de oprichtingsfase. De governance afspraken zijn gemaakt en de financiën worden in 2024 verder ingericht. Zoals opgenomen in de businesscase bij de start van BrabantRing zal daarbij ook de mogelijkheid voor een leningsovereenkomst tussen de provincie en BrabantRing worden beoordeeld. Omdat de financiering naar verwachting in het vierde kwartaal 2024 tot stand zal komen, is een aanloopfinanciering verstrekt, vooruitlopend op de uiteindelijke financiering om al in 2024 te kunnen starten met de eerste activiteiten. De statutair bestuurder van BrabantRing BV en de RvC nemen het voortouw in het finaliseren van de governance-afspraken en de aanvraag voor de financiering. Vanaf 2025 zal de bedrijfsvoering van BrabantRing BV volledig operationeel zijn en kan het beleid tot uitvoering worden gebracht.

2.18 Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV
Ontwikkelmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord BV is op 1 maart 2024 opgericht. Op de AvA van 27 juni 2024 zijn in het kader van goede governance onder andere het bestuursreglement en het RvC-reglement vastgesteld. In de tweede helft van 2024 wordt de governance verder uitgewerkt door het updaten van de profielschetsen, in verband met de gewijzigde omvang van de RvC van 3 naar 5 leden.
In het kader van de uitvoering van het ’Convenant Rijk en regio investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector’ verkennen rijk en regio de mogelijkheid van een participatie van het rijk in de ontwikkelingsmaatschappij.

3.    Stichtingen en verenigingen

  Naam Beleid Governance Financiën Deelnemerschap

Binnen kaders

Nota VP

3.1 Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) Kwaliteit Openbaar Bestuur     Monitorend  
3.2 Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) Kwaliteit Openbaar Bestuur     Monitorend  
3.3 Stichting Brabant C Fonds Cultuur, Sport & Erfgoed     Actief  
3.4 Stichting Beheer Museumkwartier  Cultuur, Sport & Erfgoed     Actief  
3.5 Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant Cultuur, Sport & Erfgoed     Actief  
3.6 Stichting COO BIC Economie, Kennis en Talentontwikkeling     Actief  

3.3 Stichting Brabant C Fonds
De looptijd van het Brabant C fonds is verlengd tot en met 2024. Momenteel gaat Brabant C een transitie door naar het zijn van een zelfstandige organisatie en het inzetten op privaat-publieke samenwerking/fonds. In dat kader wordt onderzocht of de provincie haar deelname aan de stichting kan beëindigen.

3.4 Stichting Beheer Museumkwartier 
Per 29 september 2023 heeft de provincie het gebouw van het Design Museum gekocht van de gemeente Den Bosch. Daarmee is al het vastgoed in het Museumkwartier nu in eigendom van de provincie. Uit intern onderzoek is gebleken dat er geen zwaarwegende redenen zijn om de Stichting in stand te houden. Zie Statenmededeling 26 maart 2024. Het vastgoed zal door de provinciale organisatie worden beheerd.

3.5 Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant
In het tweede kwartaal van 2024 is gestart met de evaluatie hoe het LOF functioneert sinds de koerswijziging van 2021 (aanpassingen in de investeringsstrategie en het investeringsreglement van het fonds). Naar verwachting is de evaluatie in het vierde kwartaal afgerond. Provinciale Staten zullen over de uitkomst worden geïnformeerd. 

3.6 Stichting Campus Ontwikkelings Organisatie (COO) BIC
In maart 2024 is de COO BIC opgericht. Momenteel wordt door de RvT een nieuwe directeur geworven ter vervanging van de interim-directeur. In 2024 zal deze nieuwe directeur zijn aangesteld. 

 

4.    Overige verbonden partijen

  Naam Beleid Governance Financiën Aandeelhouderschap WNT
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Natuur en milieu     Actief N.v.t.

4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen
De provincie staat garant voor een eventueel negatieve egalisatiereserve bij de gesloten stortplaatsen. De voorziening van de provincie wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de meest recente informatie. 
Uit de periodieke rapportages van het Nazorgfonds blijkt dat de egalisatiereserve van het Nazorgfonds per 31 december 2023 negatief is. De reden hiervan is dat in 2022 het nettoresultaat van de belegde voorziening gesloten stortplaatsen in het Nazorgfonds samen met een gedeeltelijke onttrekking uit de egalisatiereserve onvoldoende is om de verplichte jaarlijkse oprenting (5,06%) van de voorziening mogelijk te maken. De waarde van de egalisatiereserve per 31 december 2023 bedraagt negatief € 5.902.351. Op 31 december 2022 was de waarde € 6.830.328 negatief. In 2023 is dus een deel van het verlies van 2022 ingelopen. 
Vanwege het relatief hoge tekort per eind 2023 staat het stoplicht voor Financiën net als in 2022 op rood.

 

1.    Gemeenschappelijke regelingen 

Belang

  Naam Vestigingsplaats Portefeuille (eigenaar / inhoud) Bestuurlijk Belang Aandeel
1.1 Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf) Moerdijk Smeulders/Van Gruijthuijsen Lid bestuur bedrijfsvoering organisatie 50,0%
1.2 Zuidelijke Rekenkamer Eindhoven Programmaraad Lid programmaraad 50,0%
1.3 Omgevingsdienst Midden- en West Brabant Tilburg Smeulders* Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur 39,0%
1.4 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant Eindhoven Oudenhoven / Boelema Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur 35,0%
1.5 Omgevingsdienst Brabant Noord 's-Hertogenbosch Oudenhoven / Boelema Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur 39,0%
1.6 De Hollandse Waterlinies Utrecht Maes* Lid van Gemeenschappelijk Orgaan 10%
1.7 Kleinschalig Collectief Vervoer  Noordoost-Brabant Oss Smeulders Lid Algemeen Bestuur, lid Dagelijks Bestuur 8,15%

* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend.

Vermogensstructuur en resultaat                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        x €1000

  Naam Lening  Garantstelling  Eigen vermogen 
per 01-01-2025*
Eigen vermogen 
per 31-12-2025*
Vreemd vermogen 
per 01-01-2025*
Vreemd vermogen
per 31-12-2025*
1.1 Havenschap Moerdijk (i.c.m. Havenbedrijf)   280.000.000*  97.265  97.265 212.476 212.476
1.2 Zuidelijke Rekenkamer     (4) (4) 244 244
1.3 Omgevingsdienst Midden- en West Brabant     4.757 4.757 8.960 8.960
1.4 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant     2.841 2.841 7.760 7.760
1.5 Omgevingsdienst Brabant Noord     9.262 9.262 12.329 12.329
1.6 De Hollandse Waterlinies     827 827 0 0
1.7 Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant     839 839 391 391


De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.
* De provincie en gemeente Moerdijk staan voor ieder 50-50 van het genoemde bedrag garant (gelijk aan de deelname in de Gemeenschappelijke Regeling).

 

2.    Vennootschappen en coöperaties

Belang

  Naam

Vestigingsplaats    

Portefeuille

(eigenaar / inhoud)

Bestuurlijk belang Aandeel Nominale waarde Agio Gestort Boek-
waarde
2.1 Enexis NV 's-Hertogenbosch      Smeulders / Maes

stemrecht / voordrachtsrecht

lidmaatschap RvC / lid AHC

30,8% 46.144 - 46.144 -
2.2 CSV Amsterdam BV 's-Hertogenbosch Smeulders* Stemrecht / lid AHC 30,8% 6 - 6 6
2.3 Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV 's-Hertogenbosch Smeulders* Stemrecht / lid AHC 30,8% pm - pm -
2.4 Brabant Water NV 's-Hertogenbosch Smeulders / Boelema

Stemrecht / voordrachtsrecht

Lid RvC / lid AHC

31,6% 88 - 88 -
2.5 Eindhoven Airport NV Eindhoven Van Gruijthuijsen / Smeulders Stemrecht / voordrachtsrecht Lidmaatschap RvC 24,5% 1.112 - 556 -
2.6 BOM Holding BV Tilburg Smeulders / Van Gruijthuijsen

stemrecht / voordrachtsrecht

lidmaatschap RvC

100% 1 50.827 50.828 50.828
2.7 a Ruimte voor Ruimte 
Beheer BV 
's-Hertogenbosch Smeulders / Dirken

Stemrecht / voordrachtsrecht

Lid RvC

100% 30 89 119 111
2.7 b Ruimte voor Ruimte CV 's-Hertogenbosch Smeulders / Dirken Stemrecht / Commanditair vennoot  99% 1.485 24.457 25.943 24.498
2.8 Business Park Aviolanda BV Woensdrecht Smeulders / Van Gruijthuijsen Stemrecht / voordrachtsrecht Lid RvC 80% 11 6.477 6.488 6.488
2.9 Nederlandse Waterschapsbank NV 's-Gravenhage Van Gruijthuijsen* Stemrecht 0,12% 22 - 8 -
2.10 NV Bank voor Nederlandse Gemeenten 's-Gravenhage Van Gruijthuijsen* Stemrecht 0,07% 100 - 100 -
2.11 ZEH NV  Middelburg Smeulders* Stemrecht 0,05% 4 - 4 -
2.12 Pivotpark Holding BV Oss Smeulders / Van Gruijthuijsen Stemrecht 70,7% 20 6.282 6.302 6.302
2.13 Green Chemistry Campus BV Bergen op Zoom Smeulders / Van Gruijthuijsen Stemrecht / voordrachtsrecht Lid RvC 60% 11 - 2.311 2.300
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV ’s-Hertogenbosch Smeulders / Roijackers Stemrecht 100% - - - -
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant ’s-Hertogenbosch Smeulders / Maes Stemrecht 72% 2.058 - 2.058 2.058
2.16 Brabant Startup Fonds BV Tilburg Smeulders / Van Gruijthuijsen Stemrecht 100% - - - -
2.17 BrabantRing BV Eindhoven Smeulders / Van Gruijthuijsen Stemrecht 30,20% - - - -
2.18 Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV Eindhoven Van Gruijthuijsen / Smeulders Stemrecht 50%        

* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend. 

 

Vermogensstructuur en resultaat                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        x€1000

  Naam Lening per 30-06-2023 Garantstelling Eigen vermogen
per 1-1 2025*
Eigen vermogen 
per 31-12 2025*
Vreemd vermogen
per 1-1 2025*
Vreemd vermogen
per 31-12 2025*
Resultaat 2025
na belasting*
Resultaat 2024
na belasting*    Netto Dividend, ontvangen in 2025 over 2024
2.1 Enexis NV 159.490   5.320.000 5.320.000 5.140.000 5.140.000 72.000 pm
2.2 CSV Amsterdam BV     84 84 64 64 -126 0
2.3 Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV     1.444 1.444 32 32 -36 0
2.4 Brabant Water NV     699.235 699.235 618.615 618.615 9.213 0
2.5 Eindhoven Airport NV     133.626 133.626 30.187 30.187 19.193 pm
2.6 BOM Holding BV 101.352   87.280 87.280 267.399 267.399 -2.483 0
2.7 a Ruimte voor Ruimte 
Beheer BV 
    734 734 261 261 57 0
2.7 b Ruimte voor Ruimte CV     26.337 26.337 5.968 5.968 2.587 0
2.8 Business Park Aviolanda BV 12.069   13.435 13.435 20.785 20.785 60 0
2.9 Nederlandse Waterschapsbank NV 50.000   2.060 2.060 73.849.000 73.849.000 126.000 pm
2.10 NV Bank voor Nederlandse Gemeenten 49.800   4.721.000 4.721.000 110.819.000 110.819.000 240.000 pm
2.11 ZEH NV      1.721.885 1.721.885 580.461 580.461 104.548 pm
2.12 Pivotpark Holding BV 62.258   14.477 14.477 73.263 73.263 -3.115 0
2.13 Green Chemistry Campus BV     753 753 126 126 15 0
2.14 Groen Ontwikkelfonds Brabant BV     0 0 7.328 7.328 0 0
2.15 NV Monumenten Beheer Brabant 8.100   578 578 8.750 8.750 -194 0
2.16 Brabant Startup Fonds BV 14.783   0 0 22.188 22.188 0 0
2.17 BrabantRing BV     752 752 454 454 -425 0
2.18 Ontwikkelmaatschappij Gebiedsontwikkeling Fellenoord BV     n.b. n.b. n.b. n.b. n.b. 0

*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.

3.    Stichtingen en verenigingen

Belang

  Naam Vestigingsplaats Portefeuille (eigenaar / inhoud) Bestuurlijk Belang Aandeel
3.1 Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging) 's-Gravenhage Boelema* Lid van het bestuur 9,63%
(Bij12 10,60%)
3.2 Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging) Brussel Van Gruijthuijsen* Lid van het bestuur 8,33%
3.3 Stichting Brabant C Fonds Tilburg Smeulders / Maes Benoeming schorsing en ontslag leden RvT 100%
3.4 Stichting Beheer Museumkwartier 's-Hertogenbosch Smeulders / Maes Benoeming schorsing en ontslag leden RvT 100%
3.5 Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant Oisterwijk Smeulders / Maes lid van de raad van deelnemers. 50%
3.6 Stichting COO BIC Eindhoven Smeulders/ Van Gruijthuijsen Lid van de raad van advies en lid raad van deelnemers 50%

* Eigenaarsrol en inhoudelijke rol zijn niet conflicterend.

Vermogensstructuur en resultaat                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  x€1000

  Naam Lening  Garantstelling  Eigen vermogen 
per 01-01-2025*
Eigen vermogen 
per 31-12-2025*
Vreemd vermogen 
per 01-01-2025*
Vreemd vermogen
per 31-12-2025*
3.1 Interprovinciaal overleg IPO en BIJ12 (vereniging)   120 9.393 9.393 38.269 38.269
3.2 Huis van de Nederlandse Provincies (vereniging)     705 705 711 711
3.3 Stichting Brabant C Fonds     419 419 9.405 9.405
3.4 Stichting Beheer Museumkwartier     100 100 639 639
3.5 Stichting Leisure Ontwikkelfonds Brabant     5.112 5.112 4 4
3.6 Stichting COO BIC     n.b. n.b. n.b. n.b.

*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers.

 

4.    Overige verbonden partijen

Belang

  Naam Vestigingsplaats Portefeuille (eigenaar / inhoud) Bestuurlijk Belang Aandeel
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen 's-Hertogenbosch Van Gruijthuijsen / Roijackers GS vormen Algemeen Bestuur, 
twee gedeputeerde vormen Dagelijks Bestuur
100%

 

Vermogensstructuur en resultaat                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  x€1000

  Naam Lening  Garantstelling  Eigen vermogen 
per 01-01-2025*
Eigen vermogen 
per 31-12-2025*
Vreemd vermogen 
per 01-01-2025*
Vreemd vermogen
per 31-12-2025*
4.1 Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen     90.189 90.189 32.131 32.131

*De gepresenteerde cijfers zijn de resultaten uit de meest recente gepubliceerde (half)jaarcijfers

 

5.    Investeringsfondsen voor Brabant

  Fonds* Fondsomvang ingebracht door provincie
x €1 mln
Looptijd
t/m
Revolverendheid Multiplier Portefeuille
5.1 Innovatiefonds Brabant**  125 2037 Nominaal ≥ 3 Van Gruijthuijsen
5.2 Energiefonds Brabant** 60 2037 Nominaal ≥ 4 Maes
5.3 Brabant C fonds 36 2024 Beperkt ≥ 3 Maes
5.4 Groen Ontwikkelfonds voor Brabantse natuur 209,1 2027 Niet of nauwelijks ≥ 2 Roijackers
5.5 Leisure Ontwikkel fonds Brabant 5 2027 Beperkt (33-66%) ≥ 2 Maes
5.6 Brabant Startup Fonds 15 2033 50% ≥ 3 Van Gruijthuijsen

* Zie bijlagenbundel begroting 2025 voor aanvullende fondsinformatie
** Het beheer van het Innovatiefonds en het Energiefonds vindt plaats door verbonden partij BOM Holding BV