We gaan voor een veilig, samenhangend, robuust, betrouwbaar, schoon, stil en gezond mobiliteitssysteem. Daarom zorgen we vanuit onze wettelijke verantwoordelijkheden voor een goede basis voor de mobiliteit in Brabant met een stevig netwerk van provinciale wegen, fietspaden en openbaar vervoer (OV). In het beleidskader Mobiliteit Koers 2030 is het mobiliteitsbeleid voor de komende jaren uitgestippeld. De ambities hieruit zijn opgenomen in deze begroting.
Het jaar 2025 wordt een belangrijk jaar voor het OV. In het concessiegebied West gaat vanaf het begin van het jaar het flexcontract in, gevolgd door de nieuwe OV-concessie West een half jaar later. Hiermee maken we een belangrijke stap in de transitie naar gedeelde mobiliteit op basis van de OV-visie 'Gedeelde mobiliteit is maatwerk'. De ervaringen zijn belangrijke input voor de nieuwe OV-concessies voor Oost (vanaf 2027) en Zuidoost (vanaf 2029). Voor een gezonde structurele financiële basis voor het OV dient nog wel een aantal besluiten genomen te worden bij de Perspectiefnota 2026. Zo is het structureel doortrekken van de extra bestuursakkoordmiddelen nodig voor het kunnen aangaan van de langjarige verplichtingen van de nieuwe concessies met voldoende aanbod van OV. Daarnaast is er het indexatiegat tussen de concessie-contracten en de provinciale begroting. Keuzes die nodig zijn om de basis van het OV op orde te houden en groei van het OV-aanbod mogelijk te maken om de woningbouw- en verstedelijkingsopgave te faciliteren. Landelijke bezuinigingen op de Studenten OV-kaart (SOV) vanwege een dalend aantal studenten in het OV kan grote gevolgen hebben voor het voorzieningenniveau van het OV. Eind 2024 worden de exacte financiële gevolgen voor onze OV concessies duidelijk en welke maatregelen genomen worden / kunnen worden. Ook belangrijk voor continuïteit en effectiviteit van het OV zijn remises op strategische locaties met voldoende stroomaansluiting voor de Zero-Emissie ambities. In 2025 verkennen we interessante opties voor duurzame beschikbaarheid van remises voor de concessies Oost en Zuidoost.
Het tempo van de opschaling van het OV-aanbod is afhankelijk van voldoende personeel bij de vervoerders. We verwachten vanaf 2025 de resultaten van de extra inspanningen van de vervoerders (extra wervingsactiviteiten én opleiden) te zien. Uiteraard blijven we dat als concessieverlener scherp in de gaten houden. Om voor die opschaling een stevige basis te kunnen vormen, zijn ook meer reizigers in het OV nodig. De vele wegwerkzaamheden en de toenemende drukte op de wegen zorgen echter voor langere rijtijden en een minder betrouwbaar en aantrekkelijk OV. Hiervoor nemen we maatregelen om de toegankelijkheid te vergroten én de doorstroming te verbeteren. De afspraken hierover maken onderdeel uit van de Meerjarige Multimodale Pakketten (MMMP’s) voor de stedelijke regio’s.
De wettelijke verantwoordelijkheid van adequaat onderhoud van de provinciale infrastructuur mag niet ter discussie staan en verkeersonveilige situaties als gevolg van de onderhoudstoestand moeten te allen tijde worden voorkomen. Bij de herijking van KOPI is daarom het uitgangspunt van werk-met-werk losgelaten en is de meerjarige onderhoudsplanning weer leidend. Zo is de realisatie van het groot onderhoud geborgd en wordt dit niet onnodig vertraagd door de combinatie met reconstructies, waarvan de uitvoering en planning sterk beïnvloed kunnen worden door stikstof en ruimtelijke procedures. Het jaar 2025 staat in teken van met prioriteit oppakken van wegvakken met potentieel achterstallig onderhoud, uitvoeren van kleinschalige verkeerskundige maatregelen (KVM) ter verbetering van verkeersveilige inrichting van de provinciale wegen en de voorbereidingen op het onderbrengen van onderhoud in gebiedsgerichte contracten met aannemers.
Belangrijk zorgpunt blijft het hoge aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers in Brabant. Verkeersveiligheid heeft daarom ook in 2025 de hoogste prioriteit. We gaan aan de slag met de uitvoering van het vastgestelde BVVP 2024-2027 met focus op de drie thema’s fietsers, onervaren verkeersdeelnemers en afleiding. Verkeersveiligheid is een belangrijk thema in de afwegingen bij de MMMP’s.