Ondanks de huidige bestuurlijke onzekerheid, de stikstofproblematiek en de coronacrisis ligt de uitvoering van het programma Basisinfrastructuur mobiliteit goed op koers. Met een concrete aanpak om de stikstofdepositie te minimaliseren en waar nodig te compenseren, kan het onderhoud aan de provinciale wegen worden uitgevoerd en ligt het provinciale wegennet er goed bij. De beleidsnota KOPI biedt een duidelijke inhoudelijke basis en de directe gevolgen van corona op de onderhoudstaak zijn vooralsnog beperkt. Via de infrastructurele projecten blijven we de markt via de wijze van aanbesteden continu uitdagen om te komen met innovaties en stellen hoge eisen voor duurzaamheid (o.a. CO2-uitstoot en hergebruik). De risico gestuurde aanpak en intensivering voor verkeersveiligheid is via het BVVP vastgesteld en de bijbehorende extra financiële middelen worden via de uitwerking van de bestuursopdracht Veiligheid geregeld. Hiermee hopen we de stijgende trend van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de afgelopen jaren te kunnen keren. Met de transitiestrategie gedeelde mobiliteit en de intentie overeenkomst met de regio West Brabant kan de start worden gemaakt met de voorbereidingen van nieuwe concessie voor west en de doorontwikkeling van het mobiliteitssysteem in Brabant met verschillende vormen van (gedeelde) mobiliteit. De uitbraak van het coronavirus heeft vooral gevolgen voor de uitvoering van de dienstregelingen binnen de vigerende OV-concessies.
Vanuit de kernwaarden veilig, bereikbaar, leefbaar en duurzaam.
Indicator:
- De staat en inrichting van de provinciale wegen worden positief gewaardeerd door de Brabantse burger (waardering WOW >= 7).