Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inleiding
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - InleidingBrabant is een ondernemende provincie. Om kansen te benutten is een bepaalde mate van risicobereidheid nodig. Overheden dienen echter ook op een verantwoorde manier met publieke middelen om te gaan. De juiste afweging tussen maatschappelijk rendement en risico en de daarbij behorende beheersmaatregelen moet worden gemaakt. Risicomanagement is daarbij een belangrijk instrument.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Wat willen we bereiken?Risicomanagement helpt bestuur, management en medewerkers bij het realiseren van provinciale doelen, door kansen (of mogelijkheden) te benutten en risico’s te beheersen. Risicomanagement biedt geen 100% garantie dat gebeurtenissen met een negatief gevolg niet meer zullen optreden, of dat alle kansen worden benut. Het geeft wel de zekerheid dat de provincie vooraf de benutting van kansen en de beheersing van risico’s zorgvuldig heeft afgewogen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Wat gaan we daarvoor doen?Risicomanagement is een doorlopend proces. In de paragraaf weerstandsvermogen wordt bij de jaarstukken en de begroting gerapporteerd over de belangrijkste uitkomsten van het risicomanagementproces en ontwikkelingen. We brengen in beeld wat de belangrijkste restrisico’s zijn, wat de beschikbare weerstandscapaciteit is en welke conclusie we kunnen trekken op basis van de ratio weerstandsvermogen. We richten ons in deze paragraaf hoofdzakelijk op de uitgavenkant van de begroting. Ontwikkelingen m.b.t. de inkomsten van het Rijk en het verloop van de belastinginkomsten komen aan bod in de sturing en verantwoordingsdocumenten.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - BeleidskadersDeze paragraaf heeft zijn basis in artikel 11 van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten) en de daarop van toepassing zijnde toelichting.
Conform dit artikel bevat deze paragraaf ten minste:
• het beleid betreffende weerstandscapaciteit en risico’s;
• een inventarisatie van de risico’s;
• een inventarisatie van de weerstandscapaciteit;
• financiële kengetallen;
• een beoordeling van de onderlinge verhouding tussen deze kengetallen in relatie tot de financiële positie.
De provincie is zelf verantwoordelijk voor het formuleren van de beleidslijn en normering. GS hebben op 10 september 2019 een geactualiseerde beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen vastgesteld. De nota is via een statenmededeling aan uw Staten voorgelegd. Overige beleidsuitgangspunten ten aanzien van risicomanagement staan in deze paragraaf bij de diverse onderdelen weergegeven.
Inventarisatie risico's
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Inventarisatie risico'sIn deze paragraaf worden de belangrijkste restrisico’s genoemd. Deze zijn afgedekt in de risicoreserve en reserve ontwikkelbedrijf (inclusief de hieruit getroffen voorzieningen). We benoemen de individuele risico’s die ca. 80% van de totale risico-inschatting beslaan. In de bijlagenbundel-16a bij deze begroting is een totaaloverzicht opgenomen.
| Onderwerp | Restrisico begroting 2026 | Restrisico jaarrekening 2024 | Toelichting |
| (x € 1 mln.) | |||
| Deelnemingen | 62,1 | 62,1 | Het restrisico is gebaseerd op individuele risico-inschatting. Het restrisico is bepaald op 100% van de balanswaarde (incl. voorziening grondbedrijf), met uitzondering van de ORR. |
| Leningen | 62,6 | 62,6 | Elke lening is apart beoordeeld op risico. Het restrisico is de som van de afzonderlijke risicobeoordelingen van de leningen. |
| Juridische en bedrijfsvoeringsrisico’s | 20,9 | 19,10 | Juridische en procesrisico’s zijn inherent aan beleidsuitvoering en bedrijfsvoering. De inschatting van het restrisico is vooralsnog een becijferd risico van 3% van de netto structurele exploitatieomvang |
| Gebiedsontwikkeling Fellenoord | 28,1 | 28,1 | Risico grondexploitatie op de gebiedsontwikkeling Fellenoord |
| Project glastuinbouw Deurne |
17,6 |
17,6 | Risicoafdekking voor het in 2019 in ontwikkeling genomen glastuinbouwgebied Deurne. Meer toelichting in de paragraaf ontwikkelbedrijf. |
| Garanties | 11,5 | 9,9 | Het restrisico is de uitkomst van individuele inschatting van risico en afdekking |
| Stedelijke transformatie | 9,1 | 9,1 | Risicoafdekking voor Stedelijke transformaties |
| Claims rond beleidswijzigingen Ruimtelijke ordening | 4,4 | 4,4 | Het restrisico op schadeclaims door beleidswijzigingen ruimtelijke ordening. |
| Subtotaal | 216,3 | 212,9 | 88,1 % (jaarrekening 2024 86,9%) |
| Overige risico’s | 29,3 | 32 | 11,9 % (jaarrekening 2024 13,1%) |
| Totaal risico’s | 245,6 | 244,9 | 100% |
De belangrijkste verschillen in de restrisico’s stand begroting 2026 ten opzichte van de jaarrekening 2024 zijn:
- de bedrijfsvoeringsrisico’s zijn naar boven bijgesteld door de stijging van de netto structurele begrotingsomvang;
- Een extra garantstelling aan gemeente Moerdijk voor de moerdijkregeling voor een bedrag van €1,6 mln. (zie bijlage 7b)

Inventarisatie weerstandscapaciteit
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Inventarisatie weerstandscapaciteitDe weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de provincie beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten (restrisico’s) te dekken. De mogelijkheden om tegenvallers op te kunnen vangen, kunnen worden gekwalificeerd als:
• incidenteel (middelen die slechts éénmalig ingezet kunnen worden) en;
• structureel (elk jaar kan deze capaciteit opnieuw worden ingezet).
Uit de risico-inventarisatie volgt de benodigde weerstandcapaciteit voor 2026: € 245,6 mln.
De beschikbare weerstandscapaciteit is € 223,5 mln. Binnen deze middelen kunnen restrisico’s worden opgevangen, zonder dat hiervoor beleidswijzigingen noodzakelijk zijn.
| Bedragen x € mln. | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit | Totaal op jaarbasis |
|
Risicoreserve Reserve ontwikkelbedrijf Totaal reserves |
143,2* 79,0** |
222,2 |
|
| Post onvoorzien |
1,3 | 1,3 | |
|
Totale weerstandscapaciteit
Theoretische ruimte van onbenutte belastingcapaciteit |
223,5
235,9*** |
* De stand van de risicoreserve (volgens bijlage 10 is € 7,6 mln. hoger). Deze storting is bedoeld voor toekomstige risico’s. Om een goed beeld te geven van de ratio laten we deze middelen buiten beschouwing
** Inclusief de gevormde voorzieningen
*** De onbenutte belastingcapaciteit geeft een theoretische ruimte van € 235,9. Dit levert een theoretische ruimte op vanaf jaar 2026.
Ratio weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en risicobeheersing - Ratio weerstandsvermogenWeerstandsvermogen is een maatstaf om te beoordelen of de provincie in staat is om nadelige gevolgen van risico’s op te vangen zonder dat daarbij de continuïteit in de uitvoering van taken in gevaar komt.
In het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) wordt het weerstandsvermogen gedefinieerd als de verhouding tussen:
• de beschikbare weerstandscapaciteit, zijnde de middelen en voorzieningen waarover de provincie beschikt om niet begrote kosten te dekken;
• alle risico’s waarvoor geen (dekkings-)maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie (benodigde weerstandscapaciteit).
Beschikbare weerstandscapaciteit 223,5
Ratio weerstandsvermogen = __________________________________________ = _______ = 0,91
Benodigde weerstandscapaciteit 245,6
Een stabiel meerjarig beeld van de indicator geeft aan dat risicomanagement zorgvuldig plaatsvindt en tot stand komt volgens een gestructureerd risicomanagementsysteem. Er wordt geen absolute norm gesteld voor de bepaling van de ratio. De bandbreedte voor de ratio weerstandsvermogen als indicator is 0,75 tot 1,25. Het hanteren van een bandbreedte voorkomt dat elk nieuw risico of wijziging in bestaand risico leidt tot het treffen van financiële maatregelen. Onder de 0,75 zijn maatregelen nodig de beschikbare weerstandscapaciteit aan te vullen. Boven de 1,25 kan worden besloten de niet benodigde weerstandscapaciteit terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Besluitvorming over het aanvullen of afromen van de beschikbare weerstandscapaciteit vindt plaats bij de integrale afweegmomenten.
