Programma 1 Bestuur en veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Inleiding

Werken aan een toekomstbestendig bestuur
In navolging van het door Provinciale Staten vastgestelde Beleidskader Toekomstbestendig Bestuur (8 maart 2024) is op 29 oktober 2024 de Uitvoeringsagenda Toekomstbestendig Bestuur vastgesteld. Daarmee ligt ons beleid voor de komende jaren vast om samen met de medeoverheden te werken aan een toekomstbestendig openbaar bestuur in Brabant. Inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen moeten kunnen vertrouwen op een slagvaardig, democratisch, rechtmatig en een veilig en weerbaar bestuur. 

Slagvaardig, democratisch en rechtmatig bestuur
We werken aan sterk en integer openbaar bestuur, omdat dit noodzakelijk is voor het functioneren van onze democratische rechtsstaat. Opgaven worden steeds complexer en dat vraagt om een daadkrachtig bestuur dat in staat is om problemen op te lossen.
Onze inzet is erop gericht dat de Brabantse overheden efficiënt en effectief bijdragen aan de aanpak van maatschappelijke opgaven alsmede op versterking van het democratisch systeem. Daarnaast is het onze ambitie dat de Brabantse overheden hun wettelijke medebewindstaken structureel goed uitvoeren. Gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen staan voor grote uitdagingen als het gaat om bijvoorbeeld het huisvesten van vergunninghouders en een gezonde financiële begroting.

Veilig en weerbaar bestuur
We dragen actief bij aan oplossingen ter vergroting van de bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid in de strijd tegen de ondermijnende criminaliteit. De aanpak van ondermijning is topprioriteit op alle niveaus, van lokaal tot landelijk. Voor een veilig Brabant en de strijd tegen ondermijning hebben we een structurele aanpak nodig voor de langere termijn, met weerbare overheden en maatschappelijke partners. Preventie is een belangrijk middel om te verhinderen dat ondermijnende criminaliteit een kans krijgt en dat personen, groepen of bedrijven erin verzeild raken. Ondermijning van de overheid en de samenleving vinden we onacceptabel. De problematiek wordt breed gevoeld. Samen met Brabantse overheden en inwoners vormen we daarom één front tegen de schadelijke maatschappelijke effecten van ondermijning.

Brede Welvaart en gezondheid
Wij besteden aandacht aan brede welvaart omdat wij verder willen kijken dan alleen economische groei. Brede welvaart gaat ook over welzijn, een schone leefomgeving, goed onderwijs, sociale verbondenheid en toekomstperspectief. Door deze brede kijk centraal te stellen in het beleid, dragen we bij aan een duurzame en veerkrachtige samenleving voor alle Brabanders: nu en in de toekomst.
Door brede welvaart te meten, te monitoren en als uitgangspunt te nemen in beleidskeuzes, kan de provincie beter inspelen op maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing, klimaatverandering, digitalisering en kansenongelijkheid. Het doel is om de leefkwaliteit van inwoners te verbeteren en toekomstige generaties betere kansen te bieden dan de huidige.
Daarnaast werkt elk begrotingsprogramma mee aan het realiseren van drie extra gezonde levensjaren voor iedere Brabander tegen 2030. Ieder jaar wordt gerapporteerd over de vastgestelde gezondheidsindicator per begrotingsprogramma.
Zo krijgen zowel brede welvaart als gezondheid een plek in alle provinciale programma’s en komt het integrale karakter van deze thema’s duidelijk terug in de begroting.

De Brabantse overheden dragen efficiënt en effectief bij aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken (slagvaardig bestuur)

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - De Brabantse overheden dragen efficiënt en effectief bij aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken (slagvaardig bestuur)

De maatschappelijke opgaven, waarvoor de decentrale overheden staan, hangen veelal met elkaar samen. Ze zijn complex en vragen tegelijkertijd om snel handelen. Dat vereist de nodige besluitvaardigheid en uitvoeringskracht van het bestuur. Door concrete afspraken te maken, proberen we onze gezamenlijke slagkracht te vergroten. 

Indicatoren:

  • In 2027 is het percentage inwoners dat tevreden is over de slagvaardigheid van de provincie toegenomen ten opzichte van 2023.  

We versterken het democratisch systeem in Brabant door de samenleving eerder en beter bij ons werk te betrekken. We bieden actief ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan onze ambities en versterken bestaande democratische instrumenten

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - We versterken het democratisch systeem in Brabant door de samenleving eerder en beter bij ons werk te betrekken. We bieden actief ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan onze ambities en versterken bestaande democratische instrumenten

We leven in Brabant in een democratie: allemaal maken we onderdeel uit van ons democratisch systeem. De verbinding tussen burger en bestuur vormt een cruciaal onderdeel van dat systeem. Die verbinding is niet vanzelfsprekend en heeft aandacht en onderhoud nodig. Door te investeren in de verbinding tussen burger en bestuur, dragen we bij aan de bescherming van onze democratie.

Indicatoren:
•    In 2027 is het percentage inwoners dat tevreden is over het functioneren van de provinciale democratie toegenomen ten opzichte van 2023.
•    Het opkomstpercentage in Noord-Brabant bij verkiezingen (BBV-verplichte indicator).

Het interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen (rechtmatig bestuur)

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Het interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen (rechtmatig bestuur)

Indicatoren:
•    Er staat geen enkele gemeente onder preventief financieel toezicht (BBV-verplichte indicator).
•    Geen enkele gemeente wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Huisvesting vergunninghouders.
•    Geen enkele lokale overheid wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Informatie- en archiefbeheer.
•    Geen enkele lokale overheid wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Omgevingsrecht.

Verbeteren van de ervaren gezondheid van Brabanders

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Verbeteren van de ervaren gezondheid van Brabanders

Veel inwoners voelen zich minder gezond dan gemiddeld in Nederland. Een goede gezondheid draagt bij aan welzijn, participatie en lagere zorgkosten.

Indicator:  
•    De Levensverwachting in Goed Ervaren Gezondheid (LGEG) is verhoogd met drie jaar tegen 2030. 

Bijdragen aan de transitie van Zorg naar Positieve Gezondheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Bijdragen aan de transitie van Zorg naar Positieve Gezondheid

De provincie wil de algemene gezondheid van haar inwoners structureel verbeteren om alle Brabanders gelijke kansen te bieden op een gezond en betekenisvol leven.

Indicator:  
•    Ieder provinciaal begrotingsprogramma voert in de periode 2024-2027 minstens een project uit dat positieve gezondheid en preventie bevordert. 

Integreren van gezondheid in provinciale programma's en beleid

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Integreren van gezondheid in provinciale programma's en beleid

Door gezondheid in andere programma's mee te wegen, voorkomt de provincie onbedoelde negatieve effecten en benut ze kansen om gezondheidswinst te boeken.

Indicator: 
•    Provinciale programma's bevorderen de ervaren gezondheid en voorkomen negatieve gezondheidseffecten. 

Brede welvaart stevig op de agenda zetten en samen met partners verder betekenis geven

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Brede welvaart stevig op de agenda zetten en samen met partners verder betekenis geven

Brede welvaart vraagt een duidelijke agenda en aandacht, specifiek gericht op Brabant. De afgelopen jaren hebben we stappen gezet in kennisdeling, kennisontwikkeling en meedoen met projecten. Als provincie werken we ernaar toe om meer grip te krijgen op het thema brede welvaart, door het de juiste aandacht te geven en op de agenda te blijven zetten.
Gezamenlijk met de regio's kijken we hoe we kennis en de praktijk beter op elkaar laten aansluiten. Samenwerking met de academische werkplaats brede welvaart is hier een onderdeel van. Binnen het Brabants Netwerk Brede Welvaart organiseren we bijeenkomsten met als doel om professionals, organisatie en beleidsmakers niet alleen te inspireren, maar hen ook daadwerkelijk handelingsperspectief te bieden bij het werken aan brede welvaart.

Indicatoren:? 
•    Er zijn ten minste drie regio's als partner aangesloten bij de Academische Werkplaats. 
•    Jaarlijks organiseren we één themabijeenkomst besturen op brede welvaart voor Brabantse bestuurders 
•    Jaarlijks organiseren we vier themabijeenkomsten voor het praktijknetwerk brede welvaart.

Brede welvaart als denk- en doekader integreren in al ons beleid

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Brede welvaart als denk- en doekader integreren in al ons beleid

Het versterken van brede welvaart voor de Brabander is onze leidraad voor onze inspanningen in de verschillende beleidsprogramma’s. We zien brede welvaart als een als een samenbindend thema voor al ons beleid. Vanuit die gedachte werken we aan een organisatiebrede aanpak voor het brede welvaarts denken en doen die bestaat uit een gefaseerde opzet en zich richt op de beleidsprogramma's. 

Indicatoren:  
•    Jaarlijks gaan we aan de slag met en leren van onze eigen brede welvaartsaanpak, waarin we de belangrijkste elementen en aandachtspunten definiëren om met brede welvaart aan de slag te gaan in de beleidspraktijk. 
•    Jaarlijks wordt de Brabantse Monitor Brede Welvaart gebruikt om inzicht in brede welvaart verder te vergroten. 

We investeren in concrete brede welvaartsuitdagingen en projecten

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - We investeren in concrete brede welvaartsuitdagingen en projecten

We zien een duidelijke trend bij gemeenten, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en bedrijven om toekomstig handelen te plaatsen in de context van brede welvaart. Het zoeken naar het juiste evenwicht tussen economische, sociale en ecologische waarden is ingewikkeld. Toch zien we steeds meer initiatieven die het denken vanuit of inzicht in brede welvaart vergroten. Als provincie maken we pas echt het verschil in de ontwikkeling van brede welvaart als we denken weten om te zetten in doen. Dit doen we door goede voorbeelden binnen provinciaal beleid te ondersteunen. Maar ook door te investeren in lokale en regionale projecten die vanuit breed perspectief zijn opgezet en uitgedacht. 

Indicatoren:  
•    In 2025 verkennen we of de tweede ronde BOF ondergebracht kan worden bij de BOM (indien verkenning succesvol krijgt dit vervolg in 2026 (oprichting) en 2027         (uitvoering).
•    Jaarlijks werkt team brede welvaart in drie cross-over projecten mee in het leren toepassen van brede welvaart in de beleidspraktijk.
•    Regio Deals: Iedere regio heeft een Regio Deal die bijdraagt aan de brede welvaart in de regio (vierde, vijfde of zesde tranche).
•    We investeren in tenminste 5 innovatieve projecten die positieve impact willen maken op brede welvaart.

Beleidsnota's en uitvoeringsagenda's

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Beleidsnota's en uitvoeringsagenda's

Inzet verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Inzet verbonden partijen

Voor het realiseren van de doelstellingen uit dit begrotingsprogramma worden onderstaande verbonden partijen ingezet: 
•    Interprovinciaal Overleg (IPO) 
•    INPA Huis van de Nederlandse Provincies 
•    Zuidelijke Rekenkamer 
Nadere informatie over verbonden partijen staat in de paragraaf Verbonden partijen. 

Ontwikkelingen en onzekerheden

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Ontwikkelingen en onzekerheden

Huisvesting vergunninghouders
•    De landelijke beleidskoers is onzeker door de val van het kabinet. Het is onduidelijk of de voorgenomen wetswijziging (o.a. verbod op voorrang en aanpassing Huisvestingswet 2014) worden doorgevoerd.
•    De contourennota over de intrekking van de Spreidingswet zorgt voor extra onduidelijkheid over de toekomstige landelijke regie.
•    De taakstelling voor de tweede helft van 2025 is vastgesteld, maar uitvoering vindt plaats in een instabiel beleidsklimaat.

Financieel toezicht
•    Voor de jaren 2026 en verder presenteert een groot deel van de Brabantse gemeenten in de meerjarenbegroting 2025 tekorten. Oorzaak hiervan is de daling van het gemeentefonds vanaf 2026, het ravijnjaar, vanwege de herijking van het gemeentefonds. Met de Voorjaarsnota en meicirculaire gemeentefonds is het ravijnjaar deels gecompenseerd. Daarnaast blijft er onzekerheid over de financiering van jeugdzorg. Dit kan invloed hebben op de uitvoering en intensiteit van financieel toezicht op de begroting 2026.

Informatie- en archiefbeheer
•    Het voorstel voor de nieuwe Archiefwet is begin dit jaar met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer moet de parlementaire behandeling echter nog plaatsvinden. Mogelijk wordt het wetsvoorstel door de Eerste Kamer controversieel verklaard na de val van het kabinet. In dat geval zijn er mogelijk inhoudelijke gevolgen zijn voor themaonderzoeken en –bijeenkomsten in 2026 en verder.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Wat mag het kosten?
1. Bestuur en veiligheid
Bedragen x € 1.000
Realisatie
Begroting 2025
Begroting
Begroting
Begroting
Begroting
2024
na wijz.
2026
2027
2028
2029
Lasten
Programmalasten
20.166 N
19.342 N
18.813 N
16.891 N
11.456 N
11.456 N
Toerekening organisatiekosten
8.515 N
9.140 N
6.598 N
6.598 N
6.048 N
6.048 N
Totaal Lasten
28.681 N
28.482 N
25.411 N
23.490 N
17.503 N
17.503 N
Baten
Programmabaten
233 V
85 V
42 V
58 V
2 V
2 V
Bijdrage in toerekening org. kosten
285 V
0
0
0
0
0
Totaal Baten
518 V
85 V
42 V
58 V
2 V
2 V
Saldo van baten en lasten
28.163 N
28.397 N
25.369 N
23.432 N
17.501 N
17.501 N
Reservemutaties
Storting in reserves
0
0
0
0
0
0
Onttrekking aan reserves
0
0
0
0
0
0
Resultaat incl. reservemutaties
28.163 N
28.397 N
25.369 N
23.432 N
17.501 N
17.501 N

Financiële toelichting

Lasten

De raming van de programmalasten voor 2026 ten opzichte van 2025 is € 0,53 mln. lager. Dit wordt door de volgende verschillen verklaard.

Er is in 2024 € 1,95 mln. van het Rijk ontvangen om de provinciale regietafels (PRT's) te versterken in onder meer hun nieuwe taak, ten aanzien van de verdeling van de opvangplekken in het kader van de Spreidingswet. Deze middelen zijn in 2025 besteed, hierdoor is de raming in 2026 € 1,95 mln. lager.

Daarentegen is het resterende budget voor het realiseren van het Agro & Food Cluster Nieuw Prinsenland van € 1,58 mln. overgeheveld naar 2026. Daardoor is de raming in 2026 1,47 mln. hoger dan in 2025.

Baten

Bij de baten zijn geen significante verschillen tussen de raming voor 2026 en de raming voor 2025.