Ondanks goede afspraken en concrete plannen zien we dat de uitvoering van het programma mobiliteitsontwikkeling niet voorspoedig verloopt.
We ondervinden bij de uitvoering steeds meer hinder van vertraging bij de behandeling door de RvS, zoals bij N279 Veghel – Asten, de Gebiedsopgave Oostelijke Langstraat (GOL) en de ombouw van de N65. Ook het stikstofvraagstuk levert steeds meer problemen op bij zowel provinciale als rijksprojecten. Zo lijkt de aanpak van de A58 bij Galder en Tilburg - Breda zonder ontwerpaanpassingen niet realiseerbaar vanwege de stikstofopgave. Daarmee loopt ook de voortgang van de verbreding van de A67 gevaar door de volgtijdigheid met A58. Het accent ligt daardoor nu op korte termijn maatregelen)..
Bij de rijksprojecten als PHS en Wilhelminakanaal, waarbij de uitvoering elders ligt en de provincie risicodragend partner is, ondervinden we tegenslagen in de uitvoering. Behalve een latere oplevering heeft de vertraging vaak ook een (stevige) financiële impact.
Er worden echter ook nog steeds mooie resultaten geboekt. De randweg Boekel is opgeleverd, de aanleg van de nieuwe verbinding N69 ligt voor op schema en de realisatie van het snelfietsroutenetwerk vordert gestaag met bijvoorbeeld de oplevering van de F261 Tilburg - Waalwijk.
Gevolgen corona
We zien een tijdelijke teruggang in de verkeersintensiteit en het is de verwachting dat de mobiliteit binnen een aantal jaar weer terug op het niveau van voor corona zit. We proberen wel met (gedrags-)maatregelen de spits af te vlakken en te zorgen voor meer spreiding. De coronapandemie heeft ons bewuster gemaakt van het reisgedrag en de effectiviteit van gedragsmaatregelen. Dat heeft geresulteerd in een aanpak om thuiswerken te stimuleren via de werkgeversaanpak en de onderwijsaanpak.