De uitvoering van het programma basisinfrastructuur mobiliteit staat behoorlijk onder druk.
Ondanks dat de wereld langzaam weer wat opengaat, hebben de vervoerders het lastig vanwege de lagere reizigersaantallen in het openbaar vervoer. Samen met het Rijk zijn er financiële afspraken gemaakt tot september 2022 om de vitale functie van het openbaar vervoer in het totale mobiliteitssysteem op peil te houden.
Bij de infrastructurele projecten ondervinden we steeds meer hinder van stikstof en vertraging in de behandeling bij de Raad van State, zoals bijvoorbeeld bij de reconstructie N282 Rijen - Hulten en N272 Beek en Donk – Gemert. Hierdoor lopen ook de gecombineerde onderhoudswerkzaamheden bij deze projecten vertraging op en wordt het steeds lastiger om achterstallig onderhoud te voorkomen. Het vergt meer incidentele instandhoudingsmaatregelen in plaats van planmatig onderhoud. Door de grotere (toekomstige) onderhoudsopgave, het niet indexeren van structurele investeringskredieten en de oplopende indexatie vanwege vertragingen neemt de financiële druk toe. Een ontwikkeling die reeds is aangekondigd bij de uitvoeringsagenda KOPI (PS 18/18). Via de programmering mobiliteit is een doorkijk gegeven van verschillende scenario’s die verder worden uitgewerkt tot een voorstel.
Er vallen nog steeds te veel verkeerslachtoffers in Brabant. De ZRK en SWOV hebben een onderzoek gedaan naar de Verkeersveiligheid in Noord-Brabant en daarover aan de Staten gerapporteerd. Er gaat extra ingezet worden op het verbeteren van de infrastructuur door het (versneld) oppakken van kleinschalige verkeerskundige maatregelen die bepaald zijn op basis van een datagedreven en risicogestuurde aanpak. .
Deze aanpak is een concreet resultaat van de Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland. Maar ook het toepassen van data voor verkeersmanagement via slim sturen, waarbij tijdens corona de vervoersbewegingen op basis van de drukte zijn gestuurd. .
Met de gebiedsanalyses is via data input geleverd voor een betere en scherpere programmering ihkv de regionale mobiliteitsprogramma's (RMP).
Via de programmering mobiliteit zijn de Staten geïnformeerd over de uitwerking van de indicatoren naar aanleiding van de vaststelling van het beleidskader mobiliteit: Koers 2030. Deze indicatoren worden opgenomen in de begroting 2022.
Gevolgen corona
Corona heeft ook effect op het OV op de middellange termijn, het zal naar verwachting een aantal jaren duren voordat de reizigersaantallen en klantbeoordelingen van 2019 weer behaald worden. We onderschrijven het belang van het behoud van de cruciale functie van het OV in het totale mobiliteitssysteem. We staan voor de uitdaging om de komende jaren het OV betaalbaar te houden met een passend aanbod om weer snel te kunnen opschalen bij toenemende reizigersaantallen. Dit betekent dat er te veel onzekerheid is voor een nieuwe aanbesteding en hebben we op 29 juni besloten om de concessie West-Brabant via een noodmaatregel 2 jaar te verlengen tot juli 2025 om de continuïteit van het OV te waarborgen. Voor Oost en Zuidoost-Brabant onderzoeken we momenteel hoe we omgaan met de planning van deze aanbestedingen.