De schaarste op het energienet speelt een steeds grotere rol bij de voortgang van de energietransitie. Allerlei ontwikkelingen om het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen worden vertraagd door het gebrek aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet. Het oplossen van deze transportcapaciteit heeft dan ook de volle aandacht en is cruciaal voor het behalen van de doelstellingen in 2030. Hierbij Bij het oplossen van het tekort aan transportcapaciteit ligt niet alleen de focus op het verder uitbreiden en versterken van het elektriciteitsnet, maar ook op het slimmer gebruiken van het bestaande net. Een krappe arbeidsmarkt en materiaalschaarste zijn echter zaken die niet snel op te lossen zijn. Evenals hoge gasprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, die hebben geleid tot een exponentieel toenemende vraag naar en aanbod van elektriciteit. Ontwikkelingen waar het huidige net niet op is ingericht en netbeheerders voor grote opgaven stelt.
Binnen de Brabantse Taskforce Transportschaarste (onderdeel van de Landelijke Aanpak Netschaarste (LAN)) richten we ons, samen met netbeheerders, gemeenten en het Rijk, op het zo snel mogelijk uitbreiden van het elektriciteitsnet en het optimaliseren van het gebruik van het net. Specifiek aandachtspunt daarbij is het opzetten van energyhubs om het gebruik van het elektriciteitsnet te optimaliseren, waardoor met name bedrijven vooruit kunnen in zowel de uitbreiding van activiteiten als verduurzaming van het productieproces.
Zoals gemeld zijn bBovengenoemde ontwikkelingen cruciaal om de doelstellingen tijdig te realiseren. hebben potentiële gevolgen voor het tempo van realisatie van onze ambities.Dit is met Met name zichtbaar als het gaat om de realisatie van grootschalige opwek van hernieuwbare energie. Daarnaast spelen de beperkingen die defensieradar oplegt aan het plaatsen van windturbines een rol, De komende jaren zal de realisatie van grootschalige projecten afhankelijk zijn van de mogelijkheden op het elektriciteitsnet en de ontwikkelingen rondom defensieradar. Mocht de geplande uitbreiding van de transportcapaciteit vertragen, Daarmee kkan de realisatie van grootschalige hernieuwbare opwek in 2030 iets vertragen. Wij gaan er nog steeds vanuit dat de doelstelling in 2030 gerealiseerd kan worden, maar daarbij zijn wij steeds meer afhankelijk van de tijdige vergroting van transportcapaciteit. , al lijkt de huidige planning van netuitbreidingen de realisatie van de afspraken met betrekking tot hernieuwbare opwek in 2030 mogelijk te maken. Als die datum2030 niet wordt gehaald, zullen de afspraken iets overigens later alsnog worden behaald.
De uitrol van openbare laadpunten in de provincies Limburg en Noord-Brabant verloopt voorspoedig. Inschatting is dat medio juni 2024, aan het eind van de huidige concessieperiode, er meer openbare laadpunten zijn gerealiseerd dan contractueel is overeengekomen. Hiermee loopt de beschikbaarheid van openbare laadpunten gelijk op met de versnelde groei van elektrische personenvoertuigen.
In de regio Moerdijk komen veel grote energie-infrastructurele projecten samen. Om het belang van de leefbaarheid in de regio te borgen, is er een ontwerptafel regio Moerdijk opgericht. De provincie heeft een ontzorgingsloket ingericht voor de verduurzaming van klein maatschappelijk vastgoed en er is gestart met de verkenning naar de oprichting van een publiek warmtebedrijf.
- Het verstevigen en versnellen van de aanpak van isolatie en energiebesparing in de gebouwde omgeving zodat minder duurzame energie opgewekt hoeft te worden.
- Grootschalige verduurzaming van maatschappelijk vastgoed.
Indicator | 2024 |
Ontzorging maatschappelijk vastgoedeigenaren | |
|
60-80 |
|
100-120 |