-
Blz. 1
Bestuursrapportage I 2025
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025
-
Blz. 7
Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 8
Programma 2 Ruimte en Wonen
-
Blz. 9
Programma 3 Water en Bodem
-
Blz. 10
Programma 4 Natuur en Milieu
-
Blz. 11
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 12
Programma 6 Energie
-
Blz. 13
Programma 7 Landbouw en Voedsel
-
Blz. 14
Programma 8 Basisinfrastructuur Mobiliteit
-
Blz. 15
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 16
Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd
-
Blz. 17
Programma 1 Bestuur en veiligheid
-
Blz. 18
Inleiding
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
De Brabantse overheden dragen efficiënt en effectief bij aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken (slagvaardig bestuur)
-
Blz. 21
We organiseren minimaal vier keer per jaar een bijeenkomst vanuit de Werkplaats openbaar bestuur Brabant
-
Blz. 22
Ieder jaar organiseren we tenminste 8 regionale omgevingsdagen samen met de regio’s
-
Blz. 23
We versterken het democratisch systeem in Brabant door de samenleving eerder en beter bij ons werk te betrekken. We bieden actief ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan onze ambities en versterken bestaande democratische instrumenten
-
Blz. 24
Het Brabants participatieportaal is uiterlijk in 2025 in gebruik
-
Blz. 25
We voeren minimaal 1 generatietoets per jaar uit
-
Blz. 26
We organiseren 1 jongerentop per jaar
-
Blz. 27
Het interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen (rechtmatig bestuur)
-
Blz. 28
Alle Brabantse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen ontvangen jaarlijks een beoordeling
-
Blz. 29
We organiseren jaarlijks minimaal 1 themaonderzoek en 3 kennisbijeenkomsten
-
Blz. 30
We dragen actief bij aan oplossingen ter vergroting van de bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid in de strijd tegen de ondermijnende criminaliteit (veilig en weerbaar bestuur).
-
Blz. 31
We organiseren jaarlijks minimaal 8 workshops ‘Samen weerbaar’ voor nieuwe medewerkers
-
Blz. 32
We organiseren jaarlijks minimaal 6 bijeenkomsten over het vitaliseren van vakantieparken
-
Blz. 33
Het aantal bezoekers van de Risk Factory ligt aan het einde van de bestuursperiode op minimaal 7.500
-
Blz. 34
Minimaal 80% van de Brabantse gemeenten noemt ondermijning als speerpunt in haar gemeentelijk veiligheidsbeleid
-
Blz. 35
Verbeteren van de ervaren gezondheid van Brabanders
-
Blz. 36
Jaarlijks een interne en drie externe bijeenkomsten organiseren om samenwerkingsmogelijkheden te identificeren en te benutten
-
Blz. 37
Bijdragen aan de transitie van Zorg naar Positieve Gezondheid
-
Blz. 38
Elk begrotingsprogramma neemt minimaal een gezondheidsindicator op in de jaarlijkse begroting
-
Blz. 39
Integreren van gezondheid in provinciale programma's en beleid
-
Blz. 40
Het Dashboard Gezondheid up-to-date houden om de actuele voortgang in gezondheidsdoelstellingen van de begrotingsprogramma's te laten zien
-
Blz. 41
Brede welvaart stevig op de agenda en samen met partners betekenis geven
-
Blz. 42
We versterken de regionale kennisinfrastructuur brede welvaart
-
Blz. 43
Brede welvaart als denk- en doekader integreren in al ons beleid
-
Blz. 44
We vergroten het inzicht in brede welvaart per regio door de ontwikkeling van een Brabantse Monitor Brede Welvaart
-
Blz. 45
We bepalen streef en drempelwaarden om prioritering aan te brengen in de thema's van brede welvaart, hetgeen we nastreven in termen van doelstellingen en grenzen waar we niet onder willen komen.
-
Blz. 46
We vergroten het inzicht in verwachte neveneffecten van beleid door vooraf in kaart te brengen wat de verwachte gevolgen zijn van beleid en hoe het bijdraagt aan het versterken van brede welvaart voor alle Brabanders
-
Blz. 47
We zetten brede welvaart als leidraad voor het voeren van het juiste gesprek door als provincie op allerlei manieren zowel intern als extern in gesprek te zijn en blijven over gewenste effecten van beleid
-
Blz. 48
We investeren in concrete brede welvaartsuitdagingen en projecten
-
Blz. 49
We definiëren cross-over projecten door samen te werken met programma’s aan het leren toepassen van brede welvaart in de beleidspraktijk
-
Blz. 50
We zetten onze kennis, expertise en ons netwerk in om regio’s te sterken in hun aanvraag bij het Rijk – als het gaat om regiodeals en om tot een integrale stimulering van brede welvaart te komen die aansluit bij de provinciale ambities
-
Blz. 51
We leveren een onderzoek op met verbeterpunten wat betreft investeringen in maatschappelijke voorzieningen kleinen kernen
-
Blz. 52
We verkennen een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund
-
Blz. 53
We investeren in regionale projecten met brede samenhang
-
Blz. 54
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 55
Financieel overzicht
-
Blz. 56
Programma 2 Ruimte en wonen
-
Blz. 57
Inleiding
-
Blz. 58
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 59
Integraal werken aan het toekomstbestendig maken van het stedelijk netwerk
-
Blz. 60
Gezamenlijk met partners opstellen en realiseren uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant
-
Blz. 61
Mogelijk maken van stedelijke gebiedsontwikkelingen binnen de 12 grootste steden
-
Blz. 62
Uitvoeren en doorontwikkelen kennisprogramma gebiedstransformaties
-
Blz. 63
Verbeteren van omgevingskwaliteit
-
Blz. 64
Begeleiden en beoordelen van initiatieven met ruimtelijke impact
-
Blz. 65
Uitvoeren Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS)
-
Blz. 66
Realiseren van voldoende woningen, die aansluiten op de vraag
-
Blz. 67
Ondersteunen van versnelling woningbouw
-
Blz. 68
Monitoren, herijken en bijdragen aan realisatie van de Regionale Woondeals
-
Blz. 69
Stimuleren van het benutten bestaande voorraad
-
Blz. 70
Zorgdragen voor duurzame en toekomstbestendige werklocaties in Brabant
-
Blz. 71
Ondersteunen van campussen en overige strategische werklocaties
-
Blz. 72
Uitvoeren en verdiepen project ‘Grote Oogst’
-
Blz. 73
Actualiseren van (regionale) afspraken bedrijventerreinen
-
Blz. 74
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 75
Financieel overzicht
-
Blz. 76
Programma 3 Water en bodem
-
Blz. 77
Inleiding
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 79
Voldoende Water
-
Blz. 80
Verdrogingsaanpak natte natuurparels
-
Blz. 81
Grondwaterontrekkingen
-
Blz. 82
Zuidwestelijke Delta en Geopark Peelhorst en Maasvallei
-
Blz. 83
Schoon Water
-
Blz. 84
Schoon oppervlaktewater
-
Blz. 85
Schoon grondwater
-
Blz. 86
Veilig Water
-
Blz. 87
Toezicht op uitvoering verbeterplannen waterschappen
-
Blz. 88
Uitvoeren Deltaprogramma Maas
-
Blz. 89
Ruimtelijke inbedding en goedkeuringsbevoegdheid GS bij versterking van primaire dijken
-
Blz. 90
Vitale Bodem
-
Blz. 91
Met agrarische ondernemers bodemverbeteringsmaatregelen doorvoeren in landbouwgebieden
-
Blz. 92
Organiseren kennisuitwisseling voor agrariërs
-
Blz. 93
Klimaatadaptatie
-
Blz. 94
Bewustwording, samenwerking en verankering ‘klimaatbestendig handelen’
-
Blz. 95
Concrete aanpak in projecten en gebieden
-
Blz. 96
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 97
Financieel overzicht
-
Blz. 98
Programma 4 Natuur en milieu
-
Blz. 99
Inleiding
-
Blz. 100
Pijler Robuuste Natuur
-
Blz. 101
Pijler Brabant Natuurinclusief
-
Blz. 102
Pijler Natuur voor en door Brabanders
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
Natuurnetwerk Brabant ingericht, verbonden en beheerd
-
Blz. 105
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving / functieverandering
-
Blz. 106
Realisatie Natuurnetwerk Brabant: inrichting
-
Blz. 107
Realisatie ecologische verbindingszones
-
Blz. 108
Beheer van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 109
Realisatie Faunapassages
-
Blz. 110
Kwaliteit van het Natuurnetwerk Brabant
-
Blz. 111
N2000-gebieden hersteld en versterkt
-
Blz. 112
Verbeteren kwaliteit en kwantiteit van habitattypen en soorten
-
Blz. 113
Bossen aangelegd en gerevitaliseerd
-
Blz. 114
Bosuitbreiding en bosomvorming
-
Blz. 115
Biodiversiteit beschermd
-
Blz. 116
Behouden stand van de populaties kwetsbare en bedreigde planten en dieren
-
Blz. 117
Stoppen achteruitgang van kenmerkende soorten van het boerenland
-
Blz. 118
Basisvoorwaarden op orde: lucht-, water- en bodemkwaliteit
-
Blz. 119
Reductie van emissie van stikstof
-
Blz. 120
Natuur meewegen bij ruimtelijke en economische ontwikkelingen
-
Blz. 121
Opstellen plannen voor een 'Natuurinclusief Brabant'
-
Blz. 122
Natuurinclusief ontwikkelen, bouwen en beheren
-
Blz. 123
Behoud, herstel en ontwikkeling van landschappen
-
Blz. 124
Aanleg en herstel van landschapselementen
-
Blz. 125
Meer groen in de directe omgeving
-
Blz. 126
Stimuleren vergroening van de wijk
-
Blz. 127
Versterken van de beweging van vergroening
-
Blz. 128
Stimuleren van het aantal actieve ‘groene’ vrijwilligers
-
Blz. 129
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS): Brabantse burger wordt in 2030 minder blootgesteld aan ZZS en potentieel ZZS (pZZS) dan in 2023. De emissies van ZZS en pZZS door bedrijven naar water, bodem en lucht zijn in 2030 gehalveerd ten opzichte van 2023
-
Blz. 130
Zeer zorgwekkende stoffen: minimalisatieverplichting voor provinciale bedrijven
-
Blz. 131
Luchtkwaliteit: 50% gezondheidswinst uit Brabantse bronnen ten opzichte van 2016
-
Blz. 132
Luchtkwaliteit: gezondheidswinst door schonere lucht
-
Blz. 133
Geluid: Nieuwe geluidshindersituaties voorkomen en hinder van bestaande overlastsituaties terugdringen
-
Blz. 134
Geluid: beperken van geluidsoverlast voor Brabanders
-
Blz. 135
Geur: Voor bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag wordt voldaan aan de grenswaarden, zoals opgenomen in de beleidsregel industriële geur.
-
Blz. 136
Geur: aantal klachten over geurhinder
-
Blz. 137
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) leveren een bijdrage aan een gezonde fysieke leefomgeving en daarmee een bijdrage aan een goed werk- en leefklimaat.
-
Blz. 138
De vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit
-
Blz. 139
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 140
Financieel overzicht
-
Blz. 141
Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
Brabant is een vooraanstaande speler in het Europese innovatiesysteem
-
Blz. 145
Stimuleren en faciliteren van het Brabantse MKB om innovatieve producten op de markt te brengen die bijdragen aan (een van de) vijf missies of de ontwikkeling van sleuteltechnologieën
-
Blz. 146
Mogelijk maken en stimuleren van doorbraken en toepassingen van nieuwe technologieën door de ontwikkeling van nieuwe Brabantse coalities en de uitbouw van bestaande coalities
-
Blz. 147
Brabant heeft internationaal een uitstekende economische concurrentiepositie.
-
Blz. 148
Inspelen op uitdagingen en belemmeringen voor het Brabantse vestigingsklimaat
-
Blz. 149
Ontwikkelen, benutten en behouden van voldoende talent op alle niveaus
-
Blz. 150
Versterken van het fundament van de Brabantse data-economie, door inzet op de datamaturiteit van het stuwend MKB, het opleiden en behouden van datatalent, het verbeteren van de digitale infrastructuur en het verhogen van onze cyberweerbaarheid
-
Blz. 151
In de Brabantse samenleving plukt iedereen de vruchten van economisch succes.
-
Blz. 152
Verhogen van de welvaartsniveaus in alle Brabantse regio’s door de kracht van de ene regio te verbinden aan de andere regio
-
Blz. 153
Opstarten en/of uitvoeren van projecten gericht op innovatie in de zorg en/of preventie (bijdrage programma EKT aan Beleidskader Gezondheid)
-
Blz. 154
De Brabantse economie is verregaand circulair.
-
Blz. 155
Reduceren van het gebruik van primaire grondstoffen
-
Blz. 156
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 157
Financieel overzicht
-
Blz. 158
Programma 6 Energie
-
Blz. 159
Inleiding
-
Blz. 160
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 161
In 2030 realiseren we 55% minder CO2-uitstoot in Brabant ten opzichte van 1990. We streven ernaar om in 2050 klimaatneutraal te zijn
-
Blz. 162
In 2030 dient de helft van de energie (elektriciteit, warmte en brandstoffen) die in Brabant gebruikt wordt, opgewekt te zijn uit hernieuwbare bronnen, voornamelijk uit Brabant
-
Blz. 163
Ondersteunen gemeenten en faciliteren ontzorgingsloketten
-
Blz. 164
Brabantse Waterstofstrategie opstellen
-
Blz. 165
Energyhubs mogelijk maken
-
Blz. 166
Verkennen rol van Provincie bij Publiek Warmtebedrijf
-
Blz. 167
Opstellen Energieperspectief
-
Blz. 168
Stimuleren laadinfra
-
Blz. 169
Mobiliteit
-
Blz. 170
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 171
Financieel overzicht
-
Blz. 172
Programma 7 Landbouw en voedsel
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 175
Bevorderen van duurzame en circulaire landbouw
-
Blz. 176
Opstellen plan van aanpak geuremissie en onderzoek naar aansluiten geuremissie landbouw en industrie
-
Blz. 177
Stimuleren van projecten/activiteiten ter verminderen van ammoniakemissies uit stallen (aantal: 4)
-
Blz. 178
Uitvoeren maatregelen schone luchtakkoord ter vermindering van de fijnstof emissie
-
Blz. 179
Actualiseren regelgeving aangaande duurzame land- en tuinbouw en gezondheid
-
Blz. 180
Stimuleren van economisch toonaangevende landbouw- en voedselsector
-
Blz. 181
Bijdrage leveren aan innovatieve projecten per jaar via Landbouw Innovatie Brabant (LIB) (aantal: 30)
-
Blz. 182
Uitvoeren van een actiepakket binnen landelijk programma Bean Deal gericht op meer teelt en consumptie van plantaardige eiwitten
-
Blz. 183
Bijdrage leveren aan de Agroproeftuin Noordoost Brabant
-
Blz. 184
Stimuleren van Natuur- en landschapsinclusieve landbouw
-
Blz. 185
Ondersteunen van agrariërs die Natuurinclusief willen (gaan) ondernemen met coaching en via de regeling “Grondfonds Natuurinclusieve Landbouw”
-
Blz. 186
Bevorderen van het aantal deelnemers aan de Brabantse Biodiversiteitsmonitor Melkveehouderij
-
Blz. 187
Ondersteunen van boeren bij omschakelen naar biologisch
-
Blz. 188
Stimuleren van activiteiten in regionale netwerken om de biologische afzet te vergroten
-
Blz. 189
Aanpassen verpachtingsvoorwaarden provinciale gronden t.a.v. het beëindigen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest
-
Blz. 190
Versterken gemeenschapsinclusief
-
Blz. 191
Gezamenlijk met Vereniging Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt (BAJK) uitvoeren van het actieplan jonge boeren
-
Blz. 192
Uitvoeren van activiteiten op het gebied van ontwikkeling van kennis, vaardigheden, voedsel educatie en onderwijsvernieuwing (aantal: 5)
-
Blz. 193
Opstellen plan van aanpak Vitaal Platteland
-
Blz. 194
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 195
Financieel overzicht
-
Blz. 196
Programma 8 Basisinfrastructuur mobiliteit
-
Blz. 197
Inleiding
-
Blz. 198
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 199
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 200
Planmatig beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 201
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
-
Blz. 202
Data, digitalisering en Smart Mobility
-
Blz. 203
We gaan voor veilige mobiliteit.
-
Blz. 204
Verkeersveiligheid
-
Blz. 205
Sociale veiligheid
-
Blz. 206
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit.
-
Blz. 207
Duurzaamheid Provinciale infrastructuur
-
Blz. 208
ZE-ambities OV-concessies
-
Blz. 209
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 210
Financieel overzicht
-
Blz. 211
Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling
-
Blz. 212
Inleiding
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
We gaan voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem.
-
Blz. 215
OV-netwerk
-
Blz. 216
Wegennet
-
Blz. 217
(Snel-)fietsroutenetwerk
-
Blz. 218
Goederencorridor
-
Blz. 219
We gaan voor een samenhangend mobiliteitssysteem.
-
Blz. 220
Ontwikkeling knooppunten / mobiliteitshubs
-
Blz. 221
Mobiliteitspakketten
-
Blz. 222
Multimodaal goederenvervoer
-
Blz. 223
Smart Mobility
-
Blz. 224
We gaan voor mobiliteit voor iedereen.
-
Blz. 225
Toegang tot mobiliteit
-
Blz. 226
We gaan voor schone, stille en gezonde mobiliteit
-
Blz. 227
Omgevingskwaliteit en leefbaarheid
-
Blz. 228
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 229
Financieel overzicht
-
Blz. 230
Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd
-
Blz. 231
Inleiding
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 233
Bevorderen van breed en divers aanbod met focus op jongeren (inclusief aanbod)
-
Blz. 234
Meerjarige ondersteuning van professionele- en amateurkunst (incl. PZN)
-
Blz. 235
Ondersteunen van topsportevenementen
-
Blz. 236
Uitdragen Verhaal van Brabant
-
Blz. 237
Uitvoeren van Brabantbrede marketingstrategie
-
Blz. 238
Bevorderen van inclusief aanbod
-
Blz. 239
Versterken participatie Erfgoed
-
Blz. 240
Vergroten mogelijkheden voor uniek sporten/- sporters
-
Blz. 241
Vergroten en verbeteren van het aanbod
-
Blz. 242
Stimuleren van inclusief cultuuraanbod
-
Blz. 243
Stimuleren van innovatie en vernieuwing, inclusief talentontwikkeling
-
Blz. 244
Versterking van design, ontwerp en AV/film
-
Blz. 245
Bijdragen aan toptalentontwikkeling Cultuur
-
Blz. 246
Bijdragen aan de ondersteuning van toptalenten Sport
-
Blz. 247
Stimuleren van aanbod voor jeugd en talentontwikkeling
-
Blz. 248
Ondersteunen talentontwikkeling Cultuur
-
Blz. 249
Ontwikkeling stimuleren van topsporttalenten
-
Blz. 250
Ondersteunen en verankeren cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 251
Bijdragen aan een gezonde en aantrekkelijke omgeving waar voldoende te beleven is en waar cultuurhistorie behouden blijft
-
Blz. 252
Inzetten van verbeeldingskracht, creativiteit en ontwerpkracht voor maatschappelijke opgaven
-
Blz. 253
Stimuleren om meer te bewegen
-
Blz. 254
Verbinden met ruimtelijke opgaven
-
Blz. 255
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 256
Financieel overzicht
-
Blz. 257
Algemeen financieel beleid
-
Blz. 258
Inleiding
-
Blz. 259
Financieel overzicht
-
Blz. 260
Paragrafen
-
Blz. 261
Bedrijfsvoering
-
Blz. 262
Inleiding
-
Blz. 263
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 264
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 265
Aantrekkelijk werkgeverschap, goed werknemerschap en realisatiekracht
-
Blz. 266
Datagedreven werken, informatiebeheer en Digitale transformatie
-
Blz. 267
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 268
Frauderisicobeheersing
-
Blz. 269
Indicatoren
-
Blz. 270
We streven naar inclusiviteit en geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans binnen onze organisatie
-
Blz. 271
Tijdige afhandeling van subsidies
-
Blz. 272
Tijdige afhandeling van facturen
-
Blz. 273
Ziekteverzuim
-
Blz. 274
Afhandeling bezwaarschriften en administratieve beroepen
-
Blz. 275
Telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 276
Aantrekkelijk Werkgeverschap
-
Blz. 277
Digitale Transformatie: Jaarlijks realiseren van concrete voorbeelden waarin data publieke waarde genereert
-
Blz. 278
Digitale Transformatie: We halen ethische vragen/dilemma's ten aanzien van aspecten van de digitale transformatie op uit de organisatie waarover we in gesprek gaan om te leren hoe hiermee om te gaan
-
Blz. 279
Digitale Transformatie: Vaststellen van sets van data principes om de sturing op onze data te verbeteren (en inzet van tooling op dit vlak)
-
Blz. 280
Digitale Transformatie: Aantoonbaar in control zijn op het vlak van informatieveiligheid (d.m.v. jaarlijkse audit) en voldoen aan de eisen vanuit de NEN-ISO 27001, BIO en NIS2
-
Blz. 281
Digitale Transformatie: Periodieke bijeenkomsten met Brabantse gemeenten om samen na te denken over fundamentele aspecten van de digitale transformatie
-
Blz. 282
Digitale Transformatie: Bruikbare ideeën die zijn opgedaan in actieve participatie in de ‘Datawerkplaats’
-
Blz. 283
Ontwikkelingen en onzekerheden
-
Blz. 284
Financieel overzicht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap