O
Terug
Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
Lopende concessies:
- We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is (weer terug op) maximaal 0,2%.
- Brabants tarievenhuis is vastgesteld in verband met het uitfaseren van de OV-chipkaart.
- Inventarisatie van beschikbaarheid remises en stroomaansluitingen in Oost en Zuidoost.
Nieuwe concessies:
- Nieuw flexcontract en concessie West zijn geïmplementeerd.
- Nieuwe concessie Oost (vanaf 2027) is gegund.
- Voorbereiding aanbesteding nieuwe concessie Zuidoost (vanaf 2029) is opgestart.
- Voorbereidingen implementatie flexcontracten Oost en Zuidoost (2026) zijn afgerond.
Transitie gedeelde mobiliteit:
- We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart.
- Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie.
De rituitval en punctualiteit van de dienstverlening blijven een aandachtspunt vanwege de krapte op de arbeidsmarkt voor de vervoerders, als ook de late leveringen van nieuwe bussen en een groot aantal wegwerkzaamheden in Brabant. Als concessieverlener sturen we hier stevig op, in nauwe samenwerking met de vervoerders.
Posities in busremises zijn belangrijk voor de continuïteit en efficiency van de (toekomstige) concessies. De inventarisatie loopt, al is netcongestie daarin wel een terugkomend issue. Zo is er een tegenvaller bij de stroomlevering in Roosendaal, waardoor er langer doorgereden moet worden met dieselbussen met flinke meerkosten als gevolg.