Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025

Programma 1 Bestuur en Veiligheid

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 1 Bestuur en Veiligheid

De uitvoering van het programma Bestuur en Veiligheid ligt op koers: tweeëndertig van de 
vierendertig doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
De beperkte woningvoorraad, onduidelijkheden over toekomstige wetgeving en het ravijnjaar wat 
druk ligt bij gemeenten om een sluitende begroting te presenteren zorgt dat de doelstelling: Het 
interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en 
veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen 
(rood) afwijkt.
In de tweede helft van 2024 zijn gesprekken gestart met de Brabantse Ontwikkelmaatschappij (BOM) 
om te kijken of zij een tweede ronde van het Brabant Outcomes Fund (oranje) kunnen oppakken.

Programma 2 Ruimte en Wonen

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 2 Ruimte en Wonen

De uitvoering van het programma Ruimte en Wonen ligt op koers: veertien van de vijftien 
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Bij het realiseren van voldoende woningen die aansluiten op de vraag (oranje) ligt de 
geprognosticeerde groei voor 2025 achter op de doelstelling om gemiddeld jaarlijks netto 13.500 
woningen toe te voegen in de periode 2023-2035.

Programma 3 Water en Bodem

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 3 Water en Bodem

De uitvoering van het programma Water en Bodem ligt beperkt op koers: tien van de vijftien 
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Voor Voldoende Water (rood) is het beeld ontstaan dat niet alle maatregelen gericht op 
verdrogingsbestrijding voor 2027 uitgevoerd kunnen worden. Dit komt met name door onvoldoende 
beschikbare gronden en de complexiteit van het uit te voeren watersysteemherstel. 
De verdrogingsaanpak natte natuurparels (NNP) (oranje) betreffen ingewikkelde gebiedsprocessen 
die van de gebiedspartners meer voorbereiding vergen dan gedacht. Het behalen van de 
streefwaarden is onzeker.
Met betrekking tot Schoon Water (rood) ontstaat het beeld dat niet alle inrichtingsmaatregelen voor 
2027 uitgevoerd kunnen worden.
Het behalen van de streefwaarden m.b.t. Schoon oppervlaktewater (oranje) verwachten we minder 
kilometers Beek- en Kreekherstel en aantallen opgeloste vismigratieknelpunten te realiseren in 2025 
dan gepland. 
Herstel van de vitaliteit van de bodem (oranje) vergt meerjarige inzet en effecten zijn pas na enkele 
jaren merkbaar. 

Programma 4 Natuur en Milieu

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 4 Natuur en Milieu

De uitvoering van het programma Natuur en Milieu ligt beperkt op koers: tweeëntwintig van de 
vijfendertig doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
De realisatie van de doelstelling Natuurnetwerk Brabant ingericht, verbonden en beheerd (oranje) is 
onzeker: In het Natuurnetwerk Nederland (NNN) wordt gestaag voortgang geboekt maar de 
verwachting is reëel dat eind 2027 nog niet alle gronden beschikbaar zijn.
De realisatie Natuurnetwerk Brabant: grondverwerving/ functieverandering (oranje) komt eind 2025 
en de daaropvolgende jaren naar verwachting lager uit dan eerder geraamd.
De verwachte realisatie van Ecologische Verbindingszones (oranje) komt eind 2025 lager uit dan 
eerder geraamd maar in 2026 en 2027 wordt de oplevering van meer projecten en daarmee meer 
hectares verwacht.
Realisatie van de doelstelling N2000-gebieden hersteld en versterkt (oranje) loopt achter op de 
planning. Uit de natuurdoelanalyses blijkt dat het huidige maatregelenpakket niet voldoende is om 
voor alle habitats/soorten de instandhoudingsdoelen te behalen. Uit de opgestelde 
natuurdoelanalyses blijkt dat op dit moment de kwaliteit en kwantiteit van habitattypen en soorten 
(oranje) nog onvoldoende is.
Voor bossen aangelegd en gerevitaliseerd (oranje) geldt dat de ambitie voor nieuwe en gezonde 
bossen fors is. Voor benodigde middelen wordt actief gezocht bij derden en door middel van 
koppeling met andere opgaven.
Biodiversiteit beschermd (oranje). Maatregelen zijn erop gericht om kwetsbare soorten te behouden, 
maar het resultaat daarvan is met name mede afhankelijk van de mate waarin de transities naar een 
duurzame landbouw en energievoorziening en naar een natuurinclusieve samenleving effect sorteren.
Realisatie van de doelstelling basisvoorwaarden op orde: lucht-, water- en bodemkwaliteit (oranje) 
loopt achter op de planning. Op 1 oktober jl. heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu 
de nieuwe stikstofdepositiecijfers voor Natura 2000-gebieden gepubliceerd. In het rapport werd 
geconcludeerd dat er in 2021 in 17 van de 21 Natura 2000-gebieden voor ca. 11.500 hectare (ca. 
91%) de zogenoemde Kritische Depositiewaarde voor stikstof werd overschreden. De prognose voor 
2030 is dat dit met ca. 500 hectare afneemt naar ca. 11.000 hectare. Daarmee blijft ca. 86% van 
het stikstofgevoelige areaal overbelast.
Prestatie reductie van emissie van stikstof (grijs) en bijbehorende indicatoren uit de Brabantse 
Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) zijn te vinden in programma 2 Ruimte en Wonen.
Voor Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en potentieel zeer zorgwekkende stoffen (pZZS) geldt dat de
doelstelling om de emissies van ZZS en pZZS door bedrijven naar buitenlucht in 2023 gehalveerd zijn
ten opzichte van 2023 (oranje) geldt dat er onvoldoende data beschikbaar is om een trend aan te
geven. 
Omdat er nog geen structurele registratie plaatsvindt van ‘gerealiseerde maatregelen’ hier wijkt
prestatie ZZS: minimalisatieverplichting voor provinciale bedrijven (oranje) af. 
Met betrekking tot luchtkwaliteit: 50% gezondheidswinst uit Brabantse bronnen ten opzichte van 2016
(oranje) blijven streefwaarden achter ten opzichte van WHO-advieswaarden.
Uitvoering van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving die voldoen aan de gestelde 
generieke kwaliteitsdoelstellingen van rechtmatigheid en kwaliteit (oranje) staat onder druk. Voor 
aspecten rondom gebiedsbescherming vindt geen doorgang plaats als gevolg van de uitspraken voor 
intern salderen en de onzekerheden rondom de emissiearme stalsystemen.

Programma 6 Energie

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 6 Energie

De uitvoering van het programma Milieu en Energie ligt op koers: zeven van de negen
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
In 2030 dient de helft van de energie die in Brabant gebruikt wordt, opgewekt te zijn uit 
hernieuwbare bronnen, voornamelijk uit Brabant (oranje) staat onder druk vanwege o.a. knelpunten 
op het elektriciteitsnet. 
Prestatie mobiliteit (grijs) in relatie tot duurzaam bouwen en beheren van provinciale infrastructuur en 
100% elektrische bussen in concessies in Brabant is raadpleegbaar in programma 8 Basisinfrastructuur 
Mobiliteit. 

Programma 7 Landbouw en Voedsel

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 7 Landbouw en Voedsel

De uitvoering van het programma Landbouw en Voedsel ligt op koers: zeventien van de negentien
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Het stimuleren van projecten/activiteiten ter verminderen van ammoniakemissies uit stallen (oranje) 
loopt vertraging op door belemmeringen in de vergunningverlening, met name natuurtoestemmingen. 
Het bevorderen van het aantal deelnemers aan de Brabantse Biodiversiteitsmonitor Melkveehouderij 
(oranje) is ondanks forse inzet op de werving van nieuwe deelnemers minder dan het beoogde aantal 
van 650. 

Programma 8 Basisinfrastructuur Mobiliteit

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 8 Basisinfrastructuur Mobiliteit

De uitvoering van het programma Basisinfrastructuur Mobiliteit ligt beperkt op koers: zes van de tien 
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Rituitval en punctualiteit van de dienstverlening bij de Uitvoering Openbaar Vervoer- (OV)concessies 
en transitie gedeelde mobiliteit (oranje) blijven een aandachtspunt vanwege de krapte op de 
arbeidsmarkt voor de vervoerders, als ook de late leveringen van nieuwe bussen en een groot aantal 
wegwerkzaamheden in Brabant.
Bij het gaan voor veilige mobiliteit (rood) zijn de Brabantse absolute cijfers nog steeds veel te hoog en 
dus is extra inzet nodig. 
Met betrekking tot sociale veiligheid (oranje) wordt voor de problematiek in het OV rondom AZC’s 
gekeken naar structurele bekostigingsafspraken door het Rijk en alternatieve maatregelen. 
D de zero emissie ambities (ZE-ambities) OV-concessies (oranje) zullen later behaald worden 
vanwege de vertraagde levering in 2024 en de hoge investeringskosten in een lopende concessie.

Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 9 Mobiliteitsontwikkeling

De uitvoering van het programma Mobiliteitsontwikkeling ligt beperkt op koers: acht van de veertien 
doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Voor een robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem (oranje) bestaat onzekerheid over de (termijn 
van) realisatie van een aantal infrastructurele projecten.
Met betrekking tot het wegennet (oranje) maakt dat wet- en regelgeving over stikstof grote invloed 
hebben op infrastructurele projecten
Het inpassen van (snel-) fietsroutenetwerk (oranje) en routes uit het hoofdfietsnetwerk in de omgeving 
is complex vanwege o.a. de afhankelijkheid van gemeenten, financiële middelen en stikstof.
De gewenste mogelijke oplossingsrichtingen voor de ontwikkeling knooppunten/ mobiliteitshubs 
(oranje) c.q. multimodale knopen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch passen niet binnen de huidige 
financiële ruimte.
Voor wat betreft Smart mobility (oranje) is het nog steeds het streven om de Multimodale 
Mobiliteitsagenda (MMA) vast te stellen bij BO-MIRT 2025. Daarbij beïnvloeden verschillende 
onzekerheden, discussies en afhankelijkheden dit proces.

Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd

Terug naar navigatie - Samenvatting afwijkingen Burap-I 2025 - Programma 10 Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd

De uitvoering van het programma Cultuur, Erfgoed, Sport en Vrijetijd ligt op koers: zeventien van de 
achttien doelstellingen/prestaties hebben de groene stoplichtkleur. 
Voor de bijdrage aan maatschappelijke opgaven indicatoren (oranje) zal komende jaren een grotere 
stijging nodig zijn om het streefpercentage van 75% in 2030 te behalen.