Het programma ligt op koers. De druk op de ruimte vanuit tal van maatschappelijke opgaves is onverminderd groot. Het eind 2023 vastgestelde Beleidskader Leefomgeving vormt hierbij onze leidraad in het proces van te maken afwegingen. We verwachten in 2025 op een aantal fronten ook (volgende stappen in de) keuzes vanuit het Rijk via de Nota Ruimte en het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). We volgen het proces nauwkeurig en leveren waar mogelijk (reactief én proactief), net zoals bij Powerport Moerdijk en NOVEX Stedelijk Brabant, onze inbreng vanuit de Brabantse opgaven (zie memo gedeputeerde Nota Ruimte en memo gedeputeerde NPRD).
Ook werken we op basis van de nieuwe omgevingswet verder aan het doorontwikkelen van het instrumentarium zoals het omgevingsprogramma en het projectbesluit. Daarnaast werken negentien Brabantse gemeenten en de provincie via het project ‘SPRONG’ samen om planologische procedures te versnellen door samen voorbeeldregels voor de omgevingsplannen te maken. In januari 2025 is gestart met het eerste deel. In april 2025 worden de eerste resultaten geëvalueerd.
Op basis van het Beleidskader Wonen en Werken en de in oktober 2024 vastgestelde Uitvoeringsagenda Wonen en Werken 2024-2027 werken we in 2025 volle kracht aan de realisatie van onze doelstellingen.
Zo werken we aan de uitbreiding van het project Grote Oogst waarbij we naast de huidige 12 deelnemende terreinen nog 6 terreinen extra willen ondersteunen bij de verduurzamingsopgave. Daarbij bieden Rijksregelingen kansen om onze aanpak verder te intensiveren en via de zogenaamde icoonaanpak willen we een aantal projecten een extra duwtje richting realisatie geven d.m.v. aanvullende financiële ondersteuning. Daarnaast werken we aan een Ruimtelijk-Economische handelingsperspectief, waarover we uw Staten verwachten voor de zomer te kunnen informeren.
Op het gebied van Wonen blijven de opgaven onverminderd groot. Met een realisatieprognose van circa 12.250 extra woningen voor 2025 blijven we achter op onze doelstelling van netto 13.500 (gemiddeld) tot 2035 (zie ook nieuwsbericht). Ook in 2025 zetten we ons verder in voor de versnelling van de woningbouw, via bijvoorbeeld het openstellen van een nieuwe tranche in de regeling Stimulering Woningbouw, maar ook via onze inzet bij de realisatie van de regionale woondeals.
Op het gebied van Stedelijke gebiedsontwikkeling wordt in gezamenlijkheid met de B5-gemeenten en overige partners gewerkt aan de realisatie van de vorig jaar vastgestelde Uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant. Ook wordt in gezamenlijkheid het Brabants Voorstel opgewerkt voor de inzet van een nieuwe tranche Rijksmiddelen voor de verstedelijkingsopgave. Naast deze uitvoeringslijnen werken we ook verder aan de realisatie van concrete ontwikkelingsopgaven. Zo is een principebesluit genomen over investeringen in de centrumontwikkeling Waalwijk, gaan we samenwerkingsafspraken maken met Tilburg over de ontwikkeling van het Kenniskwartier en wordt een investeringsvoorstel verkend voor centrumontwikkeling Bergen op Zoom. Met de positieve uitspraak van RvS inzake de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat vormt stikstof niet langer een belemmering voor de realisatie. Er wordt een voorstel voor de Staten uitgewerkt ter besluitvorming.
Wij zijn ook in 2025 weer voortvarend met onze werkzaamheden betreffende stikstof aan de slag gegaan. De op 17 december 2024 vastgestelde Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof is in uitvoering en heeft op verschillende terreinen te maken met onzekerheden die horen bij de (landelijke) beleidsontwikkeling, de doorwerking daarvan in Brabant en juridische ontwikkelingen Daarbij blijven we in onze aanpak, waaronder de uitvoering van de BOS 2.0, voortdurend inspelen op de actuele ontwikkelingen.
Voor de voortgang van de Aanpak Stikstof is de rapportage Ministeriele Commissie Economische Economie en Natuurontwikkeling (MCEN) van groot belang. Ook vanuit het Rijk zijn maatregelen nodig om te komen tot een wezenlijke stikstofreductie.