De uitvoering van het programma 8 basisinfrastructuur mobiliteit staat onder druk.
Vanwege de lagere reizigersaantallen in het openbaar vervoer a.g.v. de coronamaatregelen hebben de vervoerders het lastig. Samen met het Rijk zijn er financiële afspraken gemaakt tot en met 4e kwartaal 2021 om de vitale functie van het openbaar vervoer in het totale mobiliteitssysteem op peil te houden. Onderdeel van deze afspraken is het maken van een transitieplan voor de komende jaren waarbij we op plekken helaas ook zullen moeten afschalen.
Desondanks staan de duurzaamheidsambities nog steeds overeind, waarbij we nadrukkelijk kijken naar hetgeen realistisch uitvoerbaar is. In dat kader is bijvoorbeeld een eerste stap gezet met de aankoop van grond voor de ontwikkeling van een nieuwe busremise in West-Brabant en onderzoeken we de mogelijkheden voor voorfinanciering van Zero Emissie-bussen.
De infrastructurele onderhoudsprojecten worden uitgevoerd conform planning waardoor er geen sprake is van achterstallig onderhoud. Bij reconstructies ondervinden we meer hinder van stikstof en vertraging in de behandeling bij de Raad van State als gevolg van corona. Desondanks hebben we bij een aantal provinciale projecten belangrijke stappen kunnen zetten, zoals bij de N629 Oosterhout – Dongen en N270 Deurne – Limburgse grens. Tegelijk neemt ook financiële druk toe vanwege de grotere onderhoudsopgave en indexatie. Deze ontwikkeling is reeds aangekondigd bij de uitvoeringsagenda KOPI (PS 18/18) en we komen in dat kader dit jaar met een eerste meerjarige doorkijk.
Er vallen nog steeds te veel verkeerslachtoffers in Brabant. De ZRK heeft een onderzoek gedaan naar de Verkeersveiligheid in Noord-Brabant en daarover aan de Staten gerapporteerd. Naast educatie en voorlichting komen we in 2021 met een voorstel voor extra inzet op infrastructurele maatregelen vanuit het bestuursakkoord en via de rijksregeling. Dankzij een voortvarende aanpak van de Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland kunnen we dit op basis van een datagedreven en risicogestuurde aanpak.
De herijking van de indicatoren naar aanleiding van de vaststelling van het beleidskader mobiliteit: Koers 2030 zal in de begroting worden verwerkt bij de tweede bestuursrapportage.
Gevolgen corona
Corona heeft ook effect op het OV op de middellange termijn, het zal naar verwachting een aantal jaren duren voordat de aantallen en beoordelingen van 2019 weer behaald worden. Daarom heeft de provincie de intentie om de huidige concessie West met 2 jaar te verlengen, omdat het nu niet het geschikte moment is om een aanbesteding te starten. We onderschrijven het belang van OV als een cruciale schakel in het totale mobiliteitssysteem en de bestuurlijke inzet is gericht op het behoud hiervan. De komende tijd wordt bekeken hoe we de komende jaren het OV betaalbaar kunnen houden zonder een te grote terugval in het aanbod, zodat weer snel opgeschaald kan worden bij aantrekkende reizigersaantallen.