Beleidsnota |
Doelstelling / Prestaties met indicatoren |
Is de prestatie in 2017 gerealiseerd? |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan (PS 53/06; afweegmoment 2018)
|
|
Verbetering van de bereikbaarheid van deur tot deur tussen economische kerngebieden in Brabant en daarbuiten.
voertuigverliesuren rijkswegen en provinciale wegen / km: elk jaar afname (2 jaar terugkijkend)
|
De bereikbaarheid wordt, in lijn met de begroting 2018, uitgedrukt in de gemiddelde vertraging per uur autorijden op de wegen in Brabant. De meting is voor het eerst uitgevoerd over 2017 en komt uit op 4,62 minuten. Specifiek voor de provinciale wegen is de gemiddelde vertraging 3,12 minuten. |
|
Goed functionerende infrastructuurnetwerken voor personen en goederenvervoer. Deze netwerken zijn zo met elkaar verknoopt, dat iedere vervoerswijze een optimale bijdrage levert aan de bereikbaarheid. |
Het aandeel van de auto in het aantal verplaatsingen in Brabant is van 57,8% in 2013 afgenomen naar 55,9% in 2016, terwijl het aandeel openbaar vervoer (van 4,4% naar 5%) en fiets (van 37,7% naar 39,1%) is toegenomen. Het aandeel goederenvervoer over de weg laat een stijging zien (van 88% in 2013 naar 89,3% in 2016) voornamelijk ten koste van binnenvaart (van 11,6% naar 10,2%). De cijfers over 2017 zijn nog niet beschikbaar. |
|
Stimuleren van verkeerseducatie op basisscholen en middelbare scholen; voorlichting geven aan Brabantse verkeersdeelnemers. |
2017 was het jaar van ‘clean in het verkeer’ en heeft vanaf vorig jaar geresulteerd in ruim 20.000 beloften om alert te zijn en geen alcohol, drugs of medicijnen te gebruiken op de weg. Er zijn succesvolle PR-acties uitgevoerd, zoals de Boeren-BOB, de actie met coffeeshophouders "Ik rij drugsvrij" en de stoelenactie ter herdenking van alle verkeersdoden in Brabant. We hebben samen met onze verkeersveiligheidspartners belangrijke stappen gezet voor de transitie richting integrale verkeersveiligheidspakketten, zodat we 2018 gericht en integraal met alle partners uit de drie pijlers (gedrag, infra en handhaving) actieplannen kunnen opstellen. In 2017 zijn er 12 dodelijke verkeersslachtoffers op de provinciale wegen gevallen ten opzichte van 18 in 2016. |
|
- Minimaal 95% van de BVL-scholen heeft het BVL-label behaald in 2019. 95% in 2019
|
Het percentage 2017 is 94%. |
|
- Minimaal100 middelbare scholen doen mee aan Totally Traffic in 2019. 100 in 2019
|
Er doen 103 scholen mee in 2017. Hiermee hebben we de oorspronkelijke doelstelling van 100 scholen al in 2017 behaald. Bij de bestuursrapportage 2018 zullen we een voorstel doen om de indicator aan te te passen naar 110 in 2019. |
|
- Vaststelling van multi-modale mobiliteitsagenda’s met de vijf GGA regio's door provinciale cofinanciering, getoetst aan de provinciale subsidieregeling Verkeer en Vervoer: infrastructurele aanpassingen en mensgerichte maatregelen tbv leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming.
aantal multi-modale mobiliteitsagenda’s: 4
|
gerealiseerd; de agenda's 2018 zijn samen met de regio's opgesteld en vastgesteld tijdens de ontwikkeldagen in december. Uitvoering vindt plaats in 2018. Voor 's-Hertogenbosch is geen afzonderlijke agenda opgesteld, er wordt voortaan gewerkt vanuit West, Hart van Brabant, Zuid-Oost, Noord-Oost. De streefwaarde is hierop aangepast bij de bestuursrapportage. |
|
- Beter Benutten Vervolg bevat drie programmalijnen: Multimodale Stedelijke Bereikbaarheid, Logistiek en Intelligente Transport Systemen. Voor Beter Benutten Vervolg worden vòòr 2018 10 projecten gerealiseerd. De programmalijn ITS loopt tot 2021 door.
aantal uitgevoerde projecten: 10
|
conform planning, voor stedelijke bereikbaarheid en logistiek zijn 10 projecten afgerond en 3 daarvan een half jaar verlengd binnen de BO-MIRT afspraak van december 2017. De resultaten worden in 2018 verwacht; Voor ITS zijn alle projecten in 2017 gestart. Bij de jaarrekening worden uw Staten separaat over de voortgang geïnformeerd. |
|
- SmartWayZ.NL heeft tot doel het versneld oplossen van bereikbaarheidsknelpunten ter versterking van de economie en het vestigingsklimaat in Zuid-Nederland. Het programma bestaat uit acht deelopgaven: ITS/Smart Mobility, InnovA58, slimste oplossing A58 Tilburg-Breda, MIRT-verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken, A2 Randweg Eindhoven, A2 Weert-Noord - Eindhoven, N279-Zuid en Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost-Brabant (indicator: 3 projecten Smart Mobility: landingsplaats Zuidoost-Brabant, N279, Logistiek als thema)
(indicator: 3 projecten Smart Mobility: landingsplaats Zuidoost-Brabant, N279, Logistiek als thema)
|
gedeeltelijk gerealiseerd; in 2017 zjin voor Smart Mobility drie nieuwe grote projecten gestart: Mobilitylab, MobilitymoveZ.NL en Mobilitymarket. De initiatieven worden samen met de markt, kennisinstellingen en reizigers geconcretiseerd én slim gecombineerd en zullen in 2018 leiden tot de eerste projecten op de weg. N279 loopt conform planning. Het noordelijke deel van de N279 Veghel - 's-Hertogenbosch is officieel opgeleverd en voor de N279 Zuid tussen Veghel en Asten is een voorkeursalternatief vastgesteld met draagvlak van de betrokken gemeenten. Dit wordt verder uitgewerkt tot de vaststelling van het PIP in 2018. Rond de N279 is de samenwerking is gestart op met de logistieke sector om te komen tot slimme mobiliteitsoplossingen. De Staten zijn op 12 oktober middels een statenmededeling over de voortgang geïnformeerd. |
|
- Cofinanciering van projecten die bijdragen aan meer en duurzamer goederenvervoer over water en spoor.
aantal projecten gestart: 6
|
gerealiseerd: er zijn 6 projecten gestart, namelijk Uitbreiding en optimalisatie Inland terminal Cuijk, Slimmer bijladen in winkeldistributie, BCTN Terminalsysteem en Energiesysteem (terminal Den Bosch), Uitbreiding bargeterminal Vossenberg Tilburg, en Aanleg 2e opstelspoor locatie voormalige Shell-terrein op Moerdijk. In totaal is in 2017 voor ruim €920.000,- aan subsidie verstrekt aan projecten die bijdragen aan multimodaal en duurzaam goederenvervoer in Brabant. Bij de bestuursrapportage is de streefwaarde opgehoogd van 4 naar 6. |
|
- Adviesorgaan/ uitvoeringsorganisatie voor multimodaal goederenvervoer.
1
|
gerealiseerd; in 2017 is intensief samengewerkt met stichting Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant (MCA) en zijn de afspraken 2018-2020 herijkt met meer accent op innovatie en smart. |
|
- Cofinanciering van projecten die bijdragen aan een robuuste brabantroute.
aantal projecten gestart: 5
|
gerealiseerd; 5 projecten (Oisterwijk, Deurne en Gilze Rijen) zijn in 2017 opgepakt en 1 (Helmond) is doorgeschoven naar 2018. De streefwaarde is bij de bestuursrapportage hierop aangepast van 6 naar 5. |
|
- Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot haven Loven (Tilburg) (Oplevering 2022)
Afbouw sluis klasse II tot Tilburg
|
Conform planning is eind 2017 sluis III afgebouwd en opengesteld; i.v.m. de uitgestelde bestuurlijke keuze voor een structurele oplossing van de hydrologische problematiek (van februari 2017 naar uiteindelijk december 2017) is het sluiten van overeenkomsten voor fase 1,5 en de structurele oplossing (herbouw sluis II) verschoven naar 1e helft 2018; a.g.v. genoemde vertraging is ook de oplevering van de nieuwe sluis II met een jaar doorgeschoven naar 2023. |
|
- Snelfietsroute Cuijk - Nijmegen (oplevering)
indicator 2020: opgeleverd
|
conform planning; de geplande oplevering is bij de bestuursrapportage doorgeschoven naar 2020 vanwege een nieuwe aanbesteding voor een onderdeel van de snelfietsroute. |
|
- Realisatie van 5 snelfietsroutes
5 in 2020
|
conform planning; er zijn 2 bestuursovereenkomsten ondertekend voor Tilburg – Waalwijk en Eindhoven – Helmond. In 2018 verwachten we nog 2 à 3 overeenkomsten te kunnen ondertekenen. Daarin wordt voorzien in een realisatie uiterlijk 2020. |
OV-visie (PS43/12; afweegmoment 2024) |
|
Het OV sluit aan bij de vraag van zo veel mogelijk reizigers. Klanttevredenheidscijfer gelijk aan of boven landelijk gemiddelde. OV-klantbarometer > 7,5 |
Het algemene klanttevredenheidscijfer is voor alle concessiegebieden uitgekomen op 7,6. De waardering voor de Brabantliners wordt afzonderlijk inzichtelijk gemaakt en komt met 7,7 licht hoger uit. Het landelijk gemiddelde is 7,6. In het concessiegebied Zuid-Oost is een nieuwe concessie van kracht en het klanttevredenheidscijfer laat in 2017 een flinke stijging zien van 7,3 naar 7,6. |
|
- Uitvoering en beheer van de busconcessies.
aantal concessiegebieden: 3
|
gerealiseerd; onlangs zijn uw Staten apart geïnformeerd over de trendmonitor 2016, waarin vele gegevens over de concessies zijn opgenomen. Medio 2018 zal de trendmonitor 2017 beschikbaar zijn. |
|
- Sociale veiligheidsconvenanten opstellen met normen en eisen.
jaarplan sociale veiligheid per concessiegebied: 3
|
gerealiseerd; per concessie is het jaarplan 2017 vastgesteld en is subsidie verleend.1 van de acties die in 2017 is gerealiseerd is de invoering van cashless betalen. Vanaf 1 december 2017 kunnen reizigers in de bussen alleen nog betalen met ov chipkaart of bankpas. Cash wordt niet meer geaccepteerd. |
|
- Onderzoek (spoor)verbinding Breda en Utrecht.
uitgevoerd
|
gerealiseerd; het onderzoek is uitgevoerd en de resultaten wordt 1e helft 2018 gepresenteerd. |
|
- Opgeleverde projecten Starttranche Spoor, HOV en Knooppunten.
aantal: 10
|
gerealiseerd; van de 24 projecten zijn er inmiddels 9 projecten opgeleverd. Drie projecten zijn uiteindelijk niet van start gegaan: fietsvoorzieningen Station Deurne, hiervoor bleek na het wegvallen van de bijdrage van Prorail geen sluitende businescase voor te maken. Busterminal station Tilburg start later, omdat we hiervoor bekijken hoe we deze toekomstbestendig voor elektrische laadinfra kunnen aanleggen. De subsidiebijdrage voor de doorstroomas in 's-Hertogenbosch is ingetrokken, omdat deze maatregel wordt betrokken in de volledige aanpak van de spoorzone van Den Bosch. |
|
- Uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek interregionale lijnen Starttranche Spoor, HOV en Knooppunten.
aantal: 2
|
gerealiseerd; De resultaten voor het onderzoek naar de verbinding Breda-Utrecht wordt in de 1e helft 2018 verwacht. Het onderzoek naar de (bus) verbinding Uden – Landerd – Grave – Nijmegen is afgerond. Komend jaar wordt de infrasructuur aangepast en vanaf dienstregeling 2019 zal deze lijn gereden worden. |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan (PS 53/06; afweegmoment 2018) |
|
Verbetering van de bereikbaarheid van deur tot deur tussen economische kerngebieden in Brabant en daarbuiten (voertuigverliesuren rijkswegen en provinciale wegen / km: elk jaar afname (2 jaar terugkijkend)). voertuigverliesuren
|
De bereikbaarheid wordt, in lijn met de begroting 2018, uitgedrukt in de gemiddelde vertraging per uur autorijden op de wegen in Brabant. De meting is voor het eerst uitgevoerd over 2017 en komt uit op 4,62 minuten. Specifiek voor de provinciale wegen is de gemiddelde vertraging 3,12 minuten. |
|
- Uitvoeren van het Programma Provinciale Wegen: % van voorgestelde projecten (realisatiefase) in het Programma Provinciale Wegen uitvoeren.
100%
|
gerealiseerd; de in het Programma provinciale wegen 2017 -2026 geplande projecten voor 2017 zijn gerealiseerd. Hierdoor is er geen achterstand in het onderhoud wegen aanwezig. |
|
- De Brabantse wegen zijn verkeersveilig ingericht volgens de richtlijnen van CROW / Duurzaam Veilig. Alle black-spots die een aanwijsbare relatie hebben met infra zijn in 2019 onderzocht, geprogrammeerd of aangepakt.
100% in 2019
|
conform planning; op dit moment zijn alle blackspots in beeld en zijn de benodigde onderzoeken geprogrammeerd in projecten. Dit loopt volgens planning. |
|
- Kwaliteitsverbetering van de provinciale fietspaden
8,5
|
conform planning; op diverse fietspaden is kantmarkering aangebracht waardoor de streefwaarde nagenoeg gehaald wordt. Hierin is niet meegewogen dat medio 2017 de kwaliteitsindicator op inhoud is geactualiseerd, waarbij vooral is ingespeeld op nieuwe landelijke CROW-richtlijnen. In 2018 zal de geactualiseerde kwaliteitsindicator worden gehanteerd en zal een uitvoeringsprogramma gereed zijn dat aangeeft hoe de kwaliteit van de fietspaden verder wordt verbeterd. |