Beleidsnota |
Prestaties met indicatoren |
Is de prestatie in 2017 gerealiseerd? |
01.01 |
|
|
Wet Bibob: Notitie inzake uitvoering Wet Bibob |
Actualisatie wet Bibob |
De evaluatie van de werkzaamheden van de Bibob-eenheid in de vorm van een visitatie stond gepland voor 2016. Deze heeft, op verzoek van de visitatiecommissie, langer geduurd dan gepland en is in maart 2017 afgerond. De commissie heeft geconcludeerd dat de Wet Bibob in de provincie Noord-Brabant goed is geïmplementeerd en een voorbeeld is voor andere provincies. Wel komt de commissie met een aantal aanbevelingen, met name om de bewustwording in de organisatie te vergroten en meer risicogericht te gaan werken. We gaan nu eerst een aantal aanbevelingen van de commissie nader uitwerken en bekijken wat dit betekent voor de beschikbare capaciteit. Op basis van die uitwerking beoordelen we of en welke actualisatie van het beleid nodig is. Deze actualisatie volgt voor de zomer van 2018. |
Start-nota Kennis en Onderzoek |
BrabantKennis levert in 2017 de verkenning "mind de gap"op |
BrabantKennis leverde in 2017 de Verkenning ‘Mind the Gap!’ op. In deze verkenning ging BrabantKennis op zoek naar toenemende verschillen in de samenleving. Welke verschillen zien we in Brabant, maar ook welke nieuwe vormen van verbondenheid? De verkenning bestond uit meerdere onderzoeken, een eindpublicatie en een toekomstagenda, diverse bijeenkomsten, lezingen en masterclasses. Meer "Mind the Gap!”: https://www.brabantkennis.nl/trend/mind-the-gap |
|
BrabantKennis organiseert in 2017 een trenddag |
Eind 2017 heeft BrabantKennis een Trendnacht gehouden over ‘Het klimaatgedrag van Brabant’. Niet het klimaatverdrag, maar het klimaatgedrag stond deze avond centraal. In Podium Bloos in Breda gingen ruim 250 wetenschappers, beleidsmakers, journalisten, ontwerpers en ondernemers met elkaar in gesprek: wat doet veranderend klimaat met ons gedrag? Raken we collectief van de kook? Of passen we ons gemakkelijk aan? Meer Trendnacht: https://www.brabantkennis.nl/trendnacht |
|
Uitvoeren Onderzoeks- en Adviesagenda 2017 |
De Onderzoek- en adviesagenda 2017 zijn uitgevoerd. In de onderzoeksbank worden de onderzoeken gepubliceerd: http://onderzoeksbank.brabant.nl/ |
01.02 |
|
|
Bestuursakkoord |
GS-regiowerkbezoeken en werkbezoeken van de CdK aan gemeenten en regio's (indicator: klanttevredenheidscijfer). Streefwaarde 7 |
De ontmoetingen van GS en de regio's staan in het teken van de regionale ontwikkeldagen. Werkbezoeken van de CdK, zoals opgenomen in zijn ambtsinstructie, aan gemeenten zijn conform planning uitgevoerd. |
|
Samenwerkingsafspraken in het kader van Brabantstad, regionale afspraken Sterk Brabants netwerk (indicator: Aantal regionale agenda's met afspraken) Streefwaarde 4 |
Met alle 4 de regio's zijn ontwikkeldagen ruimte en mobiliteit gehouden. In het najaar heeft een tweede ronde ontwikkeldagen plaatsgevonden. Daarnaast hebben GS besloten over integrale proposities van 5 streeknetwerken. Er is hard gewerkt aan de stedelijke agenda, die zal naar verwachting in het voorjaar 2018 worden vastgesteld. Voor BrabantStad zijn enkele projecten aan de werkagenda toegevoegd zoals de Brabantse Health Deal. Daarnaast hebben alle BrabantStad-partners spelregels voor het omgaan met digitalisering (zoals veilig omgaan met publieke data) onderschreven. |
|
Interprovinciaal kansen scheppen en verzilveren bijdragen aan een sterker Brabant en de positie van middenbestuur daarbij (indicator: klanttevreden-heidscijfer over samenwerkingsinitiatieven) Streefwaarde 7 |
In IPO-verband hebben we, samen met VNG en Unie van Waterschappen, in het kader van de kabinetsformatie een gezamenlijke duurzame investeringsagenda gepresenteerd om de overgang naar een energieneutraal en klimaatbestendig Nederland te versnellen. |
|
Onderzoek 'bestuurskracht' in relatie tot criminaliteit in het buitengebied. (indicator: uitgevoerd) |
Het onderzoek 'Criminaliteit in het buitengebied' is afgerond. Naar aanleiding van de aanbevelingen is een concrete vervolgaanpak vastgesteld, waarbij 'Leegstand in het buitengebied’ en ‘kwetsbare recreatieparken’ als prioritaire projecten zijn aangeduid. De samenwerking met de VBG kreeg een extra impuls door de presentatie van het gezamenlijke rapport over de ondermijning in het buitengebied. Die werd gevolgd door vier regionale bestuurlijke bijeenkomsten voor de gemeenten over de opvolging van de aanbevelingen in het rapport. |
|
Effectieve uitvoering van de wettelijke taken mbt de inrichting, deelnememingen en integriteit van het openbaar bestuur (indicator: score tevredenheid) streefwaarde 7 |
Ter waarborging van de integriteit van bestuurders zijn ontheffingen verleend, wanneer zij als privépersoon contractuele verplichtingen wensten aan te gaan met de bestuurlijke autoriteit waaraan zij als bestuurder verbonden zijn. Het goedkeuringsvereiste van Gedeputeerde Staten bij oprichting van deelnemingen door gemeenten is vervallen. |
(veer)krachtig bestuur in Brabant: hoe verder |
Aantal gemeenten dat al een adequaat en subregionaal afgestemd traject doorloopt om tot besluitvorming omtrent de toekomstige richting te komen (indicator: aantal gemeenten) Streefwaarde: in 2019 in alle gemeenten |
Op 31 december 2017 heeft het college van GS voor 58 gemeenten een bestuurlijke uitspraak gedaan over de binnengekomen visie. Een actueel overzicht van de ingekomen visies per gemeente is beschikbaar op de site Veerkrachtig Bestuur in Brabant http://www.brabant.nl/veerkrachtigbestuur onder ‘proces’. In de gevallen dat wij vragen hebben over het doorlopen traject of indien het gemeentelijke standpunt niet op logische wijze onderbouwd is vanuit de visie of er sprake is van verschillende koersen binnen een subregio initiëren wij een vervolgtraject: dit kan variëren van een verzoek om nadere onderbouwing tot het starten van een herindelingsprocedure. |
01.03 |
|
|
Beleidskader Interbestuurlijk Toezicht |
Aantal organisaties dat eind 2019 geheel of gedeeltelijk voldoet op de zes toezichtsgebieden Streefwaarde 65% |
Aan het eind van 2017 voldeed 93% van de gemeenten en waterschappen geheel of gedeeltelijk op de zes toezichtgebieden. |
|
Aantal organisaties dat op alle toezichtsgebieden is beoordeeld (gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen) (indicator: aantal beoordelingen) streefwaarde 109 |
Alle 64 gemeenten, 3 waterschappen en 44 gemeenschappelijke regelingen (totaal 111 organisaties) zijn in 2017 beoordeeld. Het verschil met de streefwaarde zit in de variatie van de gemeenschappelijke regelingen. |
|
Thema-onderzoeken (indicator: aantal themaonderzoeken) Streefwaarde 1 |
Het thema-onderzoek naar het gemeentelijk toezicht op emissies bij veehouderijen is afgerond. Het onderzoek naar de externe veiligheid langs het spoor is opgestart en wordt in 2018 afgerond. Ten behoeve van de gemeenteraden hebben we een handreiking gepubliceeerd over het presenteren van het structureel saldo in de gemeentebegrotingen. In 2017 publiceerden we het eerste rapport over de archivering bij het verlening van omgevingsvergunningen. Dit is het eerste deelrapport in het thema-onderzoek naar archivering in ketens. |
|
Aantal organisaties (gemeenten en waterschappen) dat 1 keer per 4 jaar is onderzocht door middel van een realitycheck (indicator: aantal organisaties) Streefwaarde 17 |
Ketenarchivering: 2 gemeenten, 1 waterschap Emissie veehouderijen: 15 gemeenten Externe veiligheid langs het spoor: 11 gemeenten |
|
Voorlichtingsactiviteiten (indicator: aantal activiteiten) Streefwaarde 4 |
Brochure over het presenteren van het structureel saldo, inclusief 2 bijeenkomsten voor gemeenteraadsleden in West-Brabant en Zuidoost-Brabant. |
|
|
3 bijeenkomsten voor ambtenaren van gemeenten en waterschappen over toezicht omgevingsrecht |