Beleidsnota |
Indicator |
Streefwaarde 2018 |
Prognose en bijsturing |
Nieuwe streefwaarde |
Doelstelling |
|
|
|
|
Prestaties |
|
|
|
|
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan (PS 53/06), afweegmoment 2018 |
|
|
|
|
Verbetering van de bereikbaarheid binnen Brabant en van de (inter-) nationale verbindingen van en naar Brabant: |
gemiddelde vertraging per uur autorijden |
|
|
|
- indicatie filedruk op de wegen in Brabant |
|
|
|
|
Goed functionerende netwerken van modaliteiten voor personen- en goederenvervoer. Deze netwerken zijn zo met elkaar verknoopt, dat iedere vervoerswijze een optimale bijdrage levert aan de bereikbaarheid |
|
|
|
|
stimulans modal shift personenvervoer in Brabant naar OV en fiets (% gewisseld naar alternatieve vervoerswijze tov vorig jaar). |
% |
|
|
|
stimulans modal shift goederenvervoer in Brabant naar water, buis en spoor (% gewisseld naar alternatieve vervoerswijze tov vorig jaar) |
% |
|
|
|
Vaststellen van multi-modale mobiliteitsagenda's opgesteld samen met de vier GGA- regio's gericht op infrastructurele aanpassingen en mensgericht maatregelen tbv leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming (door provinciale cofinanciering via de subsidieregeling Verkeer en Vervoer) |
aantal vastgesteld mobiliteitsagenda's |
4 |
gerealiseerd, 4 Regionale Uitvoeringsplannen 2018 (RUP) vastgesteld op ontwikkeldagen dec. 2017 en subsidies (180 projecten) volledig verleend. |
|
(Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan meer, duurzamer en innovatiever goederenvervoer over weg, water en spoor |
|
|
|
|
- Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot en met haven Loven (Tilburg) |
oplevering 2022 |
overeenkomst fase 1,5 |
achter op planning; door de uitgestelde besluitvorming door het Rijk (van begin 2017 naar december 2017) over de definitieve oplossing van de geohydrologische problematiek is de overeenkomst fase 1,5 verschoven naar 2019 en de oplevering naar 2023. |
2019: overeenkomst fase 1,5; 2020: gunning fase 1,5; 2023: oplevering |
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering (besluit Robuuste Brabantroute en subsidieregelingen Goederenvervoer en SHK) |
aantal projecten |
5 |
conform planning; 1 project ihkv goederenvervoer (Spiering Smart Hub) en 5 ihkv SHK |
|
- Aantal projecten gerealiseerd door derden (besluit Robuuste Brabantroute en subsidieregeleningen Goederenvervoer en SHK) |
aantal projecten |
5 |
conform planning; o.a. aanbrengen raildempers, LVO-project Oisterwijk, 2x Deurne Robuuste Brabantroute, Spiering Smart Hub. |
|
Realiseren van snelfietsroutes tbv het stimuleren van het gebruik van de fiets |
|
|
|
|
- Realisatie snelfietsroute Cuijk - Nijmegen |
oplevering 2020 |
|
conform planning; aanbesteding fietsbrug in afrondende fase en oplevering in 2020 nog steeds voorzien |
|
- Aantal afgesloten bestuursovereenkomsten voor snelfietsroutes uit het uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling (cumulatief). |
aantal |
5 |
conform planning; het is de verwachting dat de doelstelling van 9 bestuursovereenkomsten voor snelfietsroutes in 2021 al in 2018 gehaald wordt. De Staten zijn recentelijk geïnformeerd over de voortgang via een statenmededeling. |
|
- % gerealiseerde routedelen eerste 5 snelfietsroutes (% km cumulatief) |
% |
25% |
conform planning; de subsidie aanvragen komen in de 2e helft van 2018 binnen. Afhankelijk van voor welke routedelen wordt de streefwaarde van 25% in 2018 gerealiseerd. De streefwaarde 100% in 2020 wordt gehaald. |
|
Uitvoeren van het programma SmartWayZ.NL met de doelstelling het versneld oplossen van bereikbaarheidsknelpunten ter versterking va de economie en het vestigingsklimaat in Zuid- Nederland |
|
|
|
|
- Aantal uitgevoerde projecten of initiatieven (samen met derden) op het gebied van Smart Mobility. |
aantal |
16 |
conform planning; totaal 11 projecten in uitvoering (Mobility Lab 2 startups, MobilitymoveZ.NL 4 intentieovereenkomsten gesloten, Mobility Market 1 contract gesloten voor A2 Weert-Eindhoven, Smart Logistics 4 projecten in uitvoering). |
|
- Realiseren geplande aanpak N279-Zuid (Veghel-Asten) |
oplevering 2023 |
PIP |
conform planning; PIP is voorbereid en wordt naar verwachting in dec. vastgesteld door PS. |
|
- Realiseren geplande aanpak A58 (innovA58). |
oplevering 2023 |
PIP |
conform planning; ontwerptracébesluit wordt naar verwachting in dec. vastgesteld door minister IenW. |
ontwerptracébesluit |
Provinciaal Verkeers- en VervoersPlan (uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid) (PS 53/06). Afweegmoment 2018 |
|
|
|
|
Door het stimuleren van verkeerseducatie op scholen en voorlichting geven aan Brabantse verkeersdeelnemers streven we naar nul verkeersdoden in Brabant. |
|
|
|
|
Dodelijke verkeersslachtoffers op provinciale wegen: aantallen |
aantal |
|
Het definitieve cijfer over 2017 is vastgesteld op 12 (18 in 2016). |
|
Dodelijke verkeersslachtoffers op provinciale wegen: per reizigerskilometer. |
aantal |
|
Het kengetal is voor het eerst bepaald over 2017: 5,48 per miljard reizigerskilometer. |
|
Minimaal 95% van de BVL-scholen heeft het BVL-label behaald in 2019 |
% |
92% |
conform planning; de indicator wordt echter wel vertroebeld door fusies van scholen. Bij de Burap 2019 zullen we een voorstel doen voor een aanpassing. |
|
Minimaal 100 middelbare scholen doen mee aan Totally Traffic in 2019 |
aantal |
100 |
conform planning; de indicator wordt echter wel vertroebeld door fusies van scholen. Bij de Burap 2019 zullen we een voorstel doen voor een aanpassing. |
|
Percentage van de Brabanders ouder dan 18 jaar, dat bereikt is met de campagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden |
% |
>2017 |
conform planning; de effectmeting vindt pas aan het einde van het jaar plaats. Alle acties zijn erop gericht om hoger uit te komen dan het percentage van 2017 (32%). |
|
OV-visie (PS 43/12), afweegmoment 2024 |
|
|
|
|
Het OV sluit aan bij de vraag van zo veel mogelijk reizigers. Klanttevredenheidscijfer gelijk aan of boven landelijk gemiddelde |
OV-klantbarometer |
> landelijk |
Gemiddeld 7,6 in 2017 en is daarmee gelijk aan landelijk gemiddelde. |
|
De reizigers kunnen veilig reizen met het OV in Brabant |
aantal incident meldingen |
< 2017> 2017> |
Het aantal incident meldingen in 2017 is 143 versus 207 in 2016. |
|
Uitvoering en beheer van de 3 busconcessies obv de vastgestelde OV-visie |
|
|
|
|
- Rituitval obv % uitgevallen ritten tov de dienstregelingen van de concessies. |
% |
< 0,2%> 0,2%> |
conform planning; verwacht wordt dat de streefwaarde wordt gehaald. Bijsturing vindt plaats door maandelijkse toezicht via monitoring en contractbeheeroverleg. |
|
- Afgelegde reizigerskilometers per gereden buskilometer |
km |
> 2017 |
conform planning; op basis van de trend wordt verwacht dat de waarde 2018 hoger wordt dan 2017 |
|
- Inzet van zero emissie bussen in de concessie Zuid-Oost obv % tov totaal aantal bussen (100% in 2025) |
% |
20% |
conform planning; in Zuidoost is het percentage 22%. Ultimo 2021 komt het percentage uit op 48%, zoals contractueel is vastgelegd. In de begroting is uitgegaan van een geleidelijke transitie; de vervoerder geeft echter de voorkeur aan een gebundelde instroom van elektrische bussen in de concessie per eind 2020 / begin 2021 gekoppeld aan de uitstroom van 64 stad- en streekbussen die dan te oud worden voor de concessie Zuidoost. Voorstel om de streefwaarden voor 2019 en 2020 hierop aan te passen. |
2019: 22%, 2020: 22% |
Per concessiegebied een jaarplan sociale veiligheid opstellen met normen en eisen. |
aantal |
3 |
gerealiseerd; voor de concessies West-, Oost en Zuidoost-Brabant zijn de jaarplannen opgesteld in maart 2018 en is op basis daarvan subsidie verleend aan de concessiehouders. |
|
(Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan de uitvoering van de ontwikkelagenda Spoor, HOV en Knooppunten: |
|
|
|
|
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering (subsidieregeling SHK) |
aantal |
ntb |
conform planning; 5 projecten worden voorzien van cofinanciering |
5 |
- Aantal projecten gerealiseerd door derden (subsidieregeling SHK) |
aantal |
6 |
conform planning; naar verwachting zullen er 8 projecten worden uitgevoerd |
|
(Cofinanciering van) projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van Vernieuwing OV: |
|
|
|
|
- Aantal projecten voorzien van cofinanciering |
aantal |
3 |
Conform planning, in 2018 cofinanciering voor in ieder geval Bravoflex (Helmond), Amber (provincie) en Beamrz (Strijp-S Eindhoven en Paleiskwartier Den Bosch). |
|
- Aantal projecten in uitvoering door derden. |
aantal |
3 |
Conform planning; de bovenstaande pilots worden in 2018 uitgevoerd. |
|
Kwaliteitsvisie onderhoud provinciale infrastructuur |
|
|
|
|
De status en inrichting van de provinciale (fiets)wegen scoren objectief gezien goed (score BKXI). |
score |
> 2017 |
|
|
De status en inrichting van de provinciale wegen worden positief gewaardeerd door de Brabantse burger (waardering WOW). |
score |
> 2017 |
|
|
Formuleren van beleidsprestaties voor beheer en onderhoud provinciale infrastructuur op basis van vastgesteld beleid kwaliteitsnota en evaluaties van pilots Eurorap. |
|
1e helft 2018 |
gerealiseerd, obv PS-besluit (PS 18/18) nieuwe beleidsprestaties opgenomen in de begroting |
beleidsprestatie wordt vervangen door nieuwe |
Uitvoering projecten planmatig onderhoud (aantal km uitgevoerd groot onderhoud en vervanging). |
km / jaar |
> 30 km |
conform planning; er is ruim 36 km reeds in uitvoering en er staan nog 2 projecten in voorbereiding, tezamen ruim 50 km. |
|
Gebruik van recycled materiaal (asfalt en beton) bij onderhoudswerkzaamheden. |
% |
> 50% |
conform planning; % is standaard voorgeschreven in uitvragen aan de markt. De exacte resultaten volgen als projecten zijn opgeleverd. |
|
Aantal innovatieve initiatieven of projecten. |
aantal |
3 |
conform planning; 2 projecten zijn gestart, beide om het hergebruik van asfalt, waarvan 1 in combi met lage temperatuur, te vehogen naar 97%. Derde project is in voorbereiding en heeft betrekking op energiebesparing en verlichting van onze wegen. |
|
Percentage LED openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. |
% |
|
conform planning; projectvoorbereiding is gestart |
|