Provinciaal wegennet: 

  • Er is een besluit genomen over een vervolg voor de N279 Veghel – Asten n.a.v. het ontwikkelperspectief.
  • Er is een besluit genomen over een vervolg voor de N629 Dongen – Oosterhout n.a.v. het pauzeren voor onbepaalde tijd.
  • De projecten N282, N264 en N270 zijn uitgevoerd en het project N285 is gestart met uitvoering (oplevering: 2026).   

Rijkswegennet:

  • Er is een besluit genomen of en hoe verder met de reconstructie van de N65.
  • Er is een definitieve afspraak gemaakt over realisatie A58 Tilburg – Eindhoven.
  • De uitvoering van de versnelde aanpak van knooppunt Hooipolder (onderdeel van verbreding A27) is gestart (oplevering: 2026).  

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het terug opstarten van de rijksinfraprojecten is opgenomen in het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie, maar is wel gekoppeld aan een aantal randvoorwaarden zoals de beschikbaarheid van voldoende capaciteit, financiële middelen en stikstofruimte. We zijn hierin afhankelijk van het Rijk, maar we blijven hier druk op uitoefenen. Bij BO-MIRT 2024 wordt hopelijk een besluit genomen over het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A58 Tilburg – Eindhoven. Voor de rijksweg N65 wordt een gezamenlijk korte termijn maatregelenpakket uitgewerkt.
Bij een aantal provinciale reconstructieprojecten, die tijdelijk gepauzeerd waren, zijn we erin geslaagd om deze terug op te starten. Hierbij houden we de actuele jurisprudentie nauwlettend in de gaten. Voor de N282 heeft dit ertoe geleid dat het project over twee uitvoeringsjaren wordt gerealiseerd als gevolg van de Porthos-uitspraak dat stikstofdepositie ook tijdens de aanlegfase moet worden opgelost. Dit betekent dat eind 2024 nog een kleine restopgave op de N282 voor 2025 resteert.  Voor een tweetal grotere reconstructies (N279 en N629) is het nodig dat opnieuw naar de plannen wordt gekeken naar wat er mogelijk is. Het project N279 valt onder de nieuwe Omgevingswet. Op basis hiervan zijn we in mei 2024 het participatietraject gestart wat moet leiden tot de publicatie van  een Notitie Detail en Reikwijdte (NDR) begin 2025. Ten aanzien van de N629 worden scenario’s uitgewerkt ter besluitvorming in 2025 (afhankelijkheid RvS en actualisatie Brabants Verkeersmodel en nieuwe release Aeriusmodel). Wel worden nu al maatregelen uitgevoerd zoals een tijdelijke bushalte en de aansluiting op een bedrijventerrein.
Door de opgelopen vertraging, aanvullende stikstofmaatregelen en toegenomen complexiteit zien we wel de realisatiekosten van de projecten toenemen.
De spoortunnel N631 Rijen – Oosterhout is opgeleverd.