Bedrijfsvoering

Algemene voortgang

Terug naar navigatie - Algemene voortgang

In deze periode is binnen bedrijfsvoering ingezet op verbetering van onze processen. Hierbij is op basis van een jaarplan ingezet op acties om de organisatie verder te helpen met actuele en betrouwbare informatie in dit digitale tijdperk. Daarbij worden de laatste projecten vanuit de impuls aan informatiebeheer afgerond. Ter uitvoering van de verplichting tot actieve openbaarmaking is een (publicatie)platform ingericht waarmee de verplichte informatie openbaar kan worden gemaakt bij een afgehandeld Woo-verzoek.

Er is gewerkt aan de versterking van de positie van de Provincie Noord-Brabant als aantrekkelijk werkgever. Hierbij is een traject gestart voor talentontwikkeling van onze medewerkers, een nieuwe arbeidsmarktcampagne ontwikkeld en gelanceerd en een project gestart waarin het wervingsbeleid wordt aangescherpt. Wat betreft het ziekteverzuim zijn in de afgelopen periode verschillende acties ingezet zoals aanscherping van de rollen in de verzuimbegeleiding en betere afspraken met de Arbodienst.

De provincie heeft sinds 2023 afspraken met de belastingdienst in het kader van de onderlinge relatie vastgelegd in een convenant Horizontaal Toezicht. Waar in het verleden bij de toezicht rol van de belastingdienst sprake was van “tell me” is dit verschoven naar “show me”. De afgelopen en komende periode zijn en worden extra inspanningen gepleegd om invulling te geven aan de convenant afspraken en de mogelijke risico’s te beheersen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Frauderisicobeheersing

Terug naar navigatie - Frauderisicobeheersing

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Inzake frauderisicobeheersing wordt een deel van het gestelde doel behaald. 
De uitwerking van het fraudeprotocol en –responsplan in een beleidsregel wordt meegenomen in de verdere opzet en inrichting van het centraal meldpunt. De mate waarin de beleidsregel in 2024 vervolgens kan worden gerealiseerd hangt af van de snelheid van inrichting van het centrale meldpunt.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontwikkelingen en onzekerheden

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en onzekerheden
  • De kostenstijging van de energielasten leiden tot een tekort op het betreffende budget. In 2024 en 2025 wordt deze kostenstijging, uitgaande van het huidige kostenniveau, opgevangen binnen de totale bedrijfsvoeringskosten. In samenhang met de aanbesteding van een nieuw energiecontract, zal voor de dekking van de lasten vanaf 2026 een nieuwe afweging moeten worden gemaakt met het dan beschikbare beeld van de lasten vanaf dat moment.
  • De huidige economische situatie en ontwikkelingen in de wereld hebben tot gevolg dat we te maken hebben met prijsstijgingen en er is sprake van een krappe arbeidsmarkt, wat leidt tot hogere kosten voor inhuur binnen bijv. ICT.
  • Met het Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid (PBDI, voorheen: Persoonlijk ontwikkelbudget) hebben de medewerkers de beschikking over een budget dat ze in een periode van vijf jaar kunnen inzetten voor ontwikkeling, opleiding en scholing. Gezien het meerjarige karakter van dit budget en het initiatief vanuit de medewerkers, is de realisatie van het PBDI moeilijk te plannen. Bij de Slotwijziging zal bijstelling plaatsvinden op basis van de realisatie.
  • Verwerking van de Levensfaseregeling en de inzet voor afspraken met de bonden over persoonlijke ontwikkeling, Arbo en waarderen in het Organisatiekostenbudget vindt plaats op basis van de realisatie en werkelijke inzet. Bij de Slotwijziging zal een bijstelling plaatsvinden op basis van de lasten op dat moment.
  • Projecten die vanuit toekomstbestendige organisatie worden uitgevoerd, worden gedekt vanuit de daarvoor gereserveerde middelen (reserve ontwikkeling bedrijfsvoering). Bij de slotwijziging zal mogelijk bijstelling plaatsvinden op basis van de realisatie en voortgang van de betreffende projecten tot dat moment.
  • De planning m.b.t. de online klantenomgeving (klantenportaal) voor subsidieontvangers loopt uit, het geraamde budget voor 2024 zal dan ook niet volledig worden aangewend. Wel dient het budget beschikbaar te blijven voor de uitvoering in 2025. Op dit moment hebben we nog geen inzicht welk deel van het budget overgeheveld moet worden naar 2025, bij slotwijziging zal bijstelling plaatsvinden.

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x € 1.000
Bedrijfsvoering Begroting t/m wijz. 5 Wijziging 6 Begroting t/m wijz. 6
Lasten 184.124 15.270 199.394
Baten 184.124 15.270 199.394
Saldo baten en lasten - - -