Natuur
Het programma ligt grotendeels op koers. In de afgelopen tijd is voortvarend doorgewerkt aan de realisatie van het Natuurnetwerk Brabant en het herstel van de N2000-gebieden.
Een aantal indicatoren opgenomen in het Beleidskader Natuur moet in afwachting van landelijke ontwikkelingen nog verder uitgewerkt worden. Deze indicatoren staan hierdoor op pm. Voor twee indicatoren is de uitwerking in deze bestuursrapportage opgenomen:
- Behouden stand van de populaties kwetsbare en bedreigde planten en dieren
- Stoppen achteruitgang van kenmerkende soorten van het boerenland
Bij de realisatie van het natuurnetwerk is om versnelling te brengen de afgelopen 10 jaar gewerkt met de methode van bij begrenzen. Daardoor is het Natuurnetwerk Brabant in zijn omvang met 2.000 hectare gegroeid. Dit jaar worden de hectares die gekoppeld zijn aan de Natuurpact afspraken met het Rijk, (en die horen bij Natuurnetwerk Nederland, NNN), binnen het Natuurnetwerk Brabant apart zichtbaar gemaakt op de kaart. Genoemd de NNN-hectares binnen het NNB. Het NNB blijft in zijn geheel planologisch beschermd. De additioneel begrensde hectares zijn daarmee beschikbaar om aanvullende doelen te realiseren met andere middelen dan de Natuurpactmiddelen. Vanuit bijvoorbeeld Kaderrichtlijn Water (KRW) en Europese en landelijke ontwikkelingen.
Groenblauwe gebiedsgerichte aanpak
De uitvoering van het natuurbeleid wordt voor wat betreft de gebiedsgerichte maatregelen meer in samenhang met andere opgaven (water, bodem, stikstof, klimaat, landbouw) opgepakt in de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak. In ruim 100 gebieden in Noord-Brabant wordt gewerkt aan de uitvoering van de groene en blauwe opgaven. In en rondom veertien stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden komen veel opgaven samen. U bent recent via een Statenmededeling geïnformeerd over de voortgang van de groenblauwe gebiedsgerichte aanpak.
Brabants Programma Landelijk Gebied
In maart 2024 heeft provincie Noord-Brabant het voorontwerp BPLG (Brabants Programma Landelijk Gebied) vastgesteld. Hierin is richting gegeven aan hoe de doelen zoals gesteld in het NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied) kunnen worden behaald in Brabant. Ook de input van het bestuursakkoord is hierin verwerkt. Daarnaast is in 2023 een aanvraag bij het Rijk gedaan voor een pakket no-regret maatregelen waar de provincie op korte termijn mee aan de slag wil. Deze aanvraag bestond uit maatregelen voor perspectief voor de landbouw en natuur-, en watermaatregelen, in totaal € 252 mln. Hiervan is € 231,2 mln. toegekend, plus middelen voor de uitvoering van BPLG.
Het BPLG is een gecombineerde aanpak van natuur-, stikstof-, water- en klimaatdoelen én de transitie van de landbouw in Brabant. Een flink deel van het bestaande natuurbeleid is onderdeel van het BPLG, zoals Natura 2000 en het Natuurnetwerk. Aanvullend op het bestaande natuurbeleid is de opgave voor 30% natuurherstel volgens de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR), zoals beschreven in het NPLG.
Milieu
Als provincie hebben we ambities en beleid geformuleerd in het Beleidskader Milieu. Dit beleidskader vormt ook voor de komende bestuursperiode ons kader. De afgelopen periode is op basis van de (verlengde) Uitvoeringsagenda Milieu 2023 gewerkt aan een schone, veilige en gezonde leefomgeving via tien milieuthema’s. De nieuwe uitvoeringsagenda 2024-2027 wordt in september vastgesteld.
Voor het project Regionale samenwerking en gemeentelijke deelname Schone Lucht Akkoord is de derde fase gestart per 1 maart. Mede gestimuleerd door het SPUK SLA project van 2023/2024 zijn 3 gemeenten (Someren, Halderberge en Valkenswaard) formeel toegetreden. Dit maakt dat er nu 25 Brabantse gemeente deelnemen aan het SLA. Twaalf gemeenten zijn voornemens om zich aan te sluiten maar moeten dat nog formeel besluiten.
We zijn bezig met een inventarisatie van mogelijke projecten om de luchtkwaliteitsverbeteringen te bevorderen op de industrieterreinen waar het programma Grote Oogst zich op richt.
Bij twee indicatoren liggen we niet op koers (oranje); dit betreft het beperken van geluidsoverlast en externe veiligheid. Zie toelichting bij deze indicatoren voor nadere duiding.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Voor de omgevingsdiensten betekent dit dat zij naast de nog aanwezige werkvoorraad onder het oude recht, nu ook aanvragen in behandeling hebben onder de Omgevingswet. De aanvragen komen via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) binnen en zijn in behandeling. Omdat het DSO en de Omgevingswet nog nieuw zijn, zal blijvend worden gemonitord hoe het loopt en waar nodig worden bijgestuurd.
In lijn met de Porthos uitspraak heeft GS eind 2023 besloten individuele projecten als vergunningsvrij in het kader van de Wet natuurbescherming te beoordelen, als het project een kleine, tijdelijke stikstofdepositie in de aanlegfase veroorzaakt, én geen extra stikstofdepositie in de gebruiksfase veroorzaakt, én is onderbouwd met een voldoende gedegen ecologische voortoets en hierbinnen rekening is gehouden met de specifieke lokale omstandigheden. Wij hebben dit actief gecommuniceerd. Een aantal projecten hadden hiermee geen vergunning nodig en hebben doorgang kunnen vinden. Ook wordt een Intrekkings- en aanschrijvingsbeleid ontwikkeld, als voorgenomen maatregel in de BOS 2.0.?Hiermee willen we zelf grip houden op de willekeurig door derden ingediende intrekkingsverzoeken.