Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling

Algemene voortgang van het programma

Terug naar navigatie - Algemene voortgang van het programma

De Nederlandse economie is (volgens CBS) in tweede kwartaal 2024 met 1% gegroeid, voor heel 2024 is het de verwachting dat de Nederlandse economie met 0,7% zal groeien. Brabant is daarbij goed voor bijna een kwart van de Nederlandse export en is zodoende belangrijk voor het verdienvermogen van ons land. Volgens de Rabobank behoort Brabant, en specifiek de regio Zuidoost-Brabant, ook in 2024 weer tot de Nederlandse regio’s met de hoogste economische groei, maar ook in andere Brabantse regio’s verwacht de Rabobank een lichte groei. Nog niet bekend is hoe de onverwacht goede groeicijfers die het CBS in augustus voor Nederland als geheel bekend maakte, hierin gaan doorwerken. Al met al spelen Brabant en Brabantse bedrijven een cruciale rol in de Nederlandse economie. 
De Brabantse economie draait nog steeds op volle toeren, maar de uitdagingen waar we voor staan blijven actueel. De arbeidsmarkt is krap, er zijn te weinig betaalbare woningen, het is druk op het elektriciteitsnetwerk, grondstoffen en materialen zijn schaars, stikstof levert beperkingen op en er is ruimte nodig voor de natuur en voor water. Uitdagingen en schaarste-vraagstukken maken dat we echt in (moeten) blijven zetten op de randvoorwaarden van ons vestigingsklimaat en het fundament van de Brabantse economie. Het belang van het Brabantse bedrijfsleven wordt ook door het kabinet onderstreept. Vandaar dat eerder dit jaar een convenant tussen de Brainportregio en het Rijk werd gesloten over een omvangrijk pakket maatregelen voor onderwijs, kennis en ruimtelijke infrastructuur om de Nederlandse microchipsector te versterken, groei van activiteiten vanuit de Brainportregio te ondersteunen en het vestigingsklimaat te verbeteren. 
De Uitvoeringsagenda Economie, Kennis & Talentontwikkeling ‘Onderweg naar een toekomstbehendige economie’ voor de periode 2024-2027 is inmiddels gereed en onlangs in een themavergadering met Provinciale Staten besproken. We zetten de komende jaren in op voldoende ruimte voor hoogwaardige bedrijvigheid; het ontwikkelen, benutten en behouden van talent; het vergroten van de arbeidsproductiviteit; stimulering van doorbraken en toepassingen van nieuwe technologieën; verbetering van het ecosysteem voor start- en scale-ups; vermindering van gebruik van primaire grondstoffen en verhoging van de datamaturiteit van het midden- en kleinbedrijf. Een sleutelfactor in de Uitvoeringsagenda zijn de innovatiecoalities: samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden om een specifieke technologische of maatschappelijke uitdaging aan te pakken. De vorige periode zijn er succesvolle coalities opgezet (zoals op gebied van zonne-energie en regeneratieve geneeskunde). De komende jaren wordt die aanpak voortgezet en worden er nieuwe coalities opgezet (onder meer op gebied van waterstof, vezels en cybersecurity). We leggen bovendien verbindingen met programma’s van het Rijk en de EU om multipliers te verwezenlijken. Uit recent onderzoek van ERAC blijkt dat sinds 2021 meer dan 500 miljoen euro vanuit Europa naar Brabant is gevloeid (dat is exclusief het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid). Veruit de meeste middelen daarvan zijn gegaan naar innovatie, circulaire economie en energie. In vorige periodes hebben we ook succesvol geïnvesteerd in BioConnection en dit heeft geleid tot een provinciaal aandeel in de verkoopopbrengst ad € 2,3 mln. in 2024, welke toegevoegd wordt aan de algemene middelen.

Daarnaast is voor de zomer de Aanpak Internationalisering gepresenteerd, die voor de komende jaren de uitgaande en inkomende missies alsmede het uitbouwen van internationale netwerken vormgeeft, die relevant zijn voor de missiegedreven ecosystemen van Brabant. Om tot strategische samenwerkingen te komen is in de Aanpak een afwegingskompas ontwikkeld. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.

Terug naar navigatie - Stimuleren van missie-gedreven innovatie door sterke ecosystemen en clusters van bedrijven.

Indicatoren:

   Brabantse positie op de (RIS) en (RCI) ranglijsten

RIS is de Regional Innovation Scoreboard van de Europese Commissie, een gerenommeerde lijst van de meest innovatieve regio’s in Europa (250 regio’s in totaal). Onze ambitie is in 2030 minimaal bij de beste 15 regio’s te horen. De huidige innovatiepositie (plek 25 in 2022, stijging van 11 plaatsen t.o.v. 2021) betekent dat we een uitdaging hebben. 

RCI is de Regional Competitiveness Index, eveneens van de Europese Commissie. Deze index meet het concurrentievermogen van alle Europese regio’s, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur en opleidingen. Brabant scoort hoog op opleidingsniveau en technologisch niveau. Huidige positie: 20 (2019) 

•     % toename van het bruto regionaal product (BRP) ten opzichte van het voorgaande jaar 

(BBV-verplichte indicator) 

Het BRP groeit in 2022 (t.o.v. 2021) 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat gaan we daarvoor doen?

Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen

Terug naar navigatie - Inzetten op talentontwikkeling voor de kenniseconomie van morgen

Indicatoren:

  •  Spanningsindicator Brabantse arbeidsmarkt:
  • % bruto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid)
  • Succes broedplaatsen Provincie Noord-Brabant   

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Wij zetten ook in 2024 stevig in op activiteiten die geënt zijn op het creëren van ruimte in de Brabantse arbeidsmarkt. Hierbij hebben we aandacht voor omscholing, doorstromers, en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ook richten we ons op een verbeterde aansluiting tussen afgestudeerden en de vraag van werkgevers. De indicator kunnen we echter niet op groen zetten: demografische ontwikkelingen maken dat de krapte op de arbeidsmarkt slechts minimaal verlicht is. Er is sprake van vergrijzing, en doch er de afgelopen jaren sprake is van relatief hoge binnen-en buitenlandse migratie, ook door kenniswerkers, is deze aanwas in combinatie met onze activiteiten en die van onze partners, niet voldoende om de krapte op de arbeidsmarkt te verlichten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking

Terug naar navigatie - Realiseren van sterkere clusters door Europese en internationale samenwerking

Indicatoren:

  •  Aantal gelande projecten (35 p/jaar)
  • Aantal handelsmissies (12 p/jaar)
  • Aantal innovatiemissies, inkomen en uitgaand (10p/jaar) 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat gaan we daarvoor doen?

Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur

Terug naar navigatie - Het versterken van de ruimtelijke-economische structuur

Indicatoren:

  • Provincie Noord-Brabant scoort gemiddeld op de Brede Welvaartsindicator (BWI in 2021)

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontwikkelingen en onzekerheden

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en onzekerheden
  • I.v.m. afhankelijkheid derden geldt voor subsidiebeschikkingen m.b.t. MKB, Innovatiecoalities, campussen, Talentontwikkeling en DataEconomie dat het onzeker is of (alle) subsidiebeschikkingen nog in 2024 gerealiseerd kunnen worden of dat deze doorschuiven naar begin 2025.
  • GCC; De ontbindingsfase m.b.t. GCC bevindt zicht in een voorbereidende fase. Het is onzeker of de ontwikkelingen rondom GCC nog in 2024 tot uitgaven zullen leiden. Voor alsnog wordt er vanuit gegaan dat uitgaven zich pas in 2025 zullen manifesteren en daarom worden beschikbare middelen ( ad € 2 mln.) voorgesteld om over te hevelen.
  • Europese Programma's/MIT; M.b.t. EFRO-bijdrage, Europese programma's en MIT gaan we v.w.b. cofinanciering (Europese) programma's, uit van de subsidieplafonds van de opengestelde regelingen. De daadwerkelijke (beschikkingen van deze) projecten kunnen natuurlijk lager uitvallen of later plaatsvinden ook hierbij zijn we afhankelijk van derden.

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x € 1.000
5. Economie Begroting t/m wijz. 5 Wijziging 6 Begroting t/m wijz. 6
Lasten 50.123 42.916 93.039
Baten 6.523 30.000 36.523
Saldo baten en lasten 43.599 N 12.916 N 56.516 N