Lopende concessies: 

  • We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is (weer terug op) maximaal 0,2%. 
  • De herijkingsafspraken zijn doorgevoerd in de lopende concessies. 

Nieuwe concessies: 

  • Contract voor de nieuwe concessie West-Brabant is gegungd.
  • Nieuwe flexcontract West-Brabant is opgestart.
  • Aanbesteding van de nieuwe concessie Oost-Brabant (start 2027) is opgestart.

Transitie gedeelde mobiliteit: 

  • We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart. 
  • Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De herijkingsafspraken zijn doorgevoerd in de lopende concessies. Het huidige OV-aanbod in de concessies is nog altijd lager dan voor corona. Deels heeft dit te maken met personeelstekorten bij de vervoerders, maar verdere opschaling is vaak ook nog niet direct aan de orde geweest i.v.m. lagere reizigersaantallen. Om meer reizigers aan te trekken en opbrengsten te genereren, streven we ernaar om het OV-aanbod op te schalen en daarmee verdere groei te faciliteren. Vanaf 2025 verwachten we daarin betekenisvolle stappen te kunnen zetten, omdat het de verwachting is dat de bezetting bij de vervoerders weer toe gaat nemen. Tot die tijd zien we o.a. door krapte op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim en leveringsproblemen van Zero-Emissie bussen nog een hogere rituitval dan gebruikelijk. Ook zetten we extra in op de toegankelijkheid van het OV met de uitvoering van het landelijke bestuursakkoord.
De nieuwe concessie West is gegund en gaat in per juli 2025. Al op 1 januari gaat het contract voor flexvervoer voor dit gebied in (in de andere concessiegebieden vanaf 2026). Het flexvervoer is cruciaal om met de nieuwe concessie de transitie naar gedeelde mobiliteit mogelijk te maken. Daarnaast is een volgende stap gezet in de aanbesteding concessie Oost (vanaf 2027) met het programma van eisen. We zijn gestart met het opstellen van een gezamenlijk ambitiedocument voor de aanbesteding van de concessie Zuidoost (vanaf 2029).
Om de groei van het OV-aanbod de komende jaren te kunnen faciliteren wordt er bij deze bestuursrapportage een OV-reserve ingesteld op basis van de Perspectiefnota 2025.