Goederenvervoer richt zich met name op de verduurzaming en ketenoptimalisatie op de corridors Rotterdam – Venlo en Amsterdam – Antwerpen:

  • Wilhelminakanaal geschikt voor klasse IV schepen tot en met haven Loven (Tilburg): oplevering in: ntb. Herbouw sluis II staat op prioriteringslijst van het Rijk, wij zijn afhankelijk van het rijk.  
  • Vervolgafspraken over de realisatie van truckparking(s) op corridor Rotterdam – Venlo. 
  • Vervolgafspraken over corridor Zuid (Amsterdam – Antwerpen) nav startbeslissing bij BO MIRT 2022. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De provinciale rol in de goederencorridors is vooral gericht op regie- en procesvoering. De samenwerking Rijk-regio gericht op de ruimtelijke ontwikkeling, verduurzaming en digitalisering via realisatiepacten zijn waardevol. Het realisatiepact Tilburg (BO-MIRT afspraak 2023) is in uitvoering, voor Moerdijk wordt een pact opgesteld ter besluitvorming in het najaar. 
Een definitief besluit over de verbetering en optimalisatie haven Loven wordt nog niet in 2024 verwacht. Begin dit jaar is een kansrijke aanvraag voor een Europese financiering gedaan voor herbouw Sluis II.
Op het gebied van truckparking zijn weinig ontwikkelingen. Het is lastig om een sluitende business case te krijgen en de bereidheid bij gemeenten is beperkt. Er loopt een onderzoek truckparkings met toegang via snelwegen.