Uitvoering OV-concessies en transitie gedeelde mobiliteit
Lopende concessies:
- We zorgen voor een betrouwbaar OV-systeem: rituitval in de concessies is (weer terug op) maximaal 0,2%.
- Brabants tarievenhuis is vastgesteld in verband met het uitfaseren van de OV-chipkaart.
- Inventarisatie van beschikbaarheid remises en stroomaansluitingen in Oost en Zuidoost.
Nieuwe concessies:
- Nieuw flexcontract en concessie West zijn geïmplementeerd.
- Nieuwe concessie Oost (vanaf 2027) is gegund.
- Voorbereiding aanbesteding nieuwe concessie Zuidoost (vanaf 2029) is opgestart.
- Voorbereidingen implementatie flexcontracten Oost en Zuidoost (2026) zijn afgerond.
Transitie gedeelde mobiliteit:
- We zorgen voor voldoende aanbod van vormen van gedeelde mobiliteit dat aansluit bij de vraag van reizigers. Dit doen we door experimenten binnen en buiten de bestaande concessies: minimaal 3 pilots en experimenten per jaar opgestart.
- Passend bij de verschuiving van OV naar gedeelde mobiliteit, streven we ernaar dat het aanbod van mobiliteitsdiensten voor de gebruiker inzichtelijk is door in te zetten op een goed functionerend MaaS-platform (mobiliteit als dienst). We introduceren uiterlijk in 2025 een betrouwbaar en goed functionerend MaaS-platform(s) in de stedelijke regio's en in het landelijk gebied van Brabant voor de reizigers voor minimaal 1 concessie.
Omdat de personeelskrapte bij vervoerders afneemt door adequate interventies door de vervoerders, kan er op steeds meer plaatsen gedacht worden aan opschaling van het OV-aanbod. Toch blijven de rituitval en punctualiteit van de dienstverlening een aandachtspunt vanwege uitval van personeel, de late leveringen van nieuwe bussen en een groot aantal wegwerkzaamheden in Brabant. De Staten worden periodiek geïnformeerd over de voortgang van de visie ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’.
Strategische posities in busremises zijn belangrijk voor de continuïteit en efficiency van de (toekomstige) concessies. Zo is met de start van de concessie West de busremise in Breda opgeleverd. Wel lopen we steeds vaker aan tegen de netcongestie, hetgeen leidt tot vertraging op Zero-Emissie ambities en/of meerkosten. Zo is een volwaardige stroomaansluiting in de nieuwe remise in Roosendaal pas later beschikbaar, waardoor er langer doorgereden moet worden met dieselbussen en met flinke meerkosten als gevolg. Ook de beschikbaarheid van remises voor de nieuwe concessie Zuidoost blijft een risico voor zowel de exploitatie als de Zero-Emissie ambities.