Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Inleiding

Brabant heeft een sterke, innovatieve, open, internationaal concurrerende en verbonden economie. Dat is mede de reden voor onze hoge welvaart en het feit dat ons bedrijfsleven innovatief en concurrerend kan zijn. Geopolitiek gezien ziet de wereld er anders uit dan een paar jaar geleden. We zien schuivende machtsverhoudingen en de verwachting is dat grootmachten vaker botsen op het vlak van politiek, economie, defensie en energie. Dat zet het wereldwijde open economische systeem steeds meer onder druk. Als provincie hebben we niet zozeer directe invloed op de macro-economische ontwikkelingen en de geopolitieke verhoudingen in de wereld – de val van het kabinet Schoof-I heeft overigens ook niet bijgedragen aan het verkleinen van onzekerheden en versnellen van transities. Wel hebben we enigszins invloed op de economische randvoorwaarden in Brabant, zoals arbeidsproductiviteit, kennis en onderwijs, fysieke en digitale infrastructuur, efficiënt inzetten en hergebruiken van grondstoffen en toegang tot kapitaal. Daarnaast zetten we onze middelen en capaciteit in op (strategische posities op technologische) innovaties, initiatieven en projecten die aan de ene kant bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen (missiegedreven) en die aan de andere kant het verdienvermogen van de toekomst van Brabant en Nederland veiligstellen. 

We hebben als provincie in het tweede en derde kwartaal doorgepakt in de effectuering van de Uitvoeringsagenda Economie, Kennis & Talentontwikkeling 2024-2027 ‘Onderweg naar een toekomstbehendige economie’. Zo hebben we (opnieuw) subsidie beschikbaar gesteld voor doorbraakprojecten met ingrijpende impact op de transitie van lineaire naar een circulaire economie en is de vierde subsidieregeling MKB-innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland van kracht. Daarnaast zijn we samen met Brabantse gemeenten, de BOM en de triple-helixorganisaties gestart met zogenaamde Brabant Coaches, die ondersteuning bieden aan ondernemers op een breed terrein van digitalisering en AI, circulair ondernemen, cyberweerbaarheid tot arbeidsproductiviteit. Verder hebben we met het ministerie van Economische Zaken van Baden-Württemberg een Memorandum of Understanding ondertekend, dat onze langdurige samenwerking op het gebied van bedrijfsleven, technologie en innovatie officieel bezegelt. Versterkende samenwerkingen op gebied van waterstoftechnologieën, batterijtechnologie en life sciences tussen Duitse en Brabantse bedrijven, onderzoeksinstellingen en publieke stakeholders zijn daarvan enkele voorbeelden. Tevens hebben we de interregionale samenwerking rond innovatieve projecten gestimuleerd en gefinancierd via ‘VInnovate’ (opgesteld door regio’s binnen het Vanguard Initiative; een alliantie van de meest geavanceerde industriële regio’s in Europa), en hebben al drie Brabantse bedrijven daadwerkelijk subsidie ontvangen. Bovendien hebben we een succesvolle netwerkbijeenkomst georganiseerd met 120 aanwezige (Brabantse) partners en collega’s onder de noemer ‘Brabant vooruit: economische kansen in tijden van verandering’. 

Verder staat de Nederlandse economie voor de dubbele uitdaging om de (arbeids)productiviteit te verhogen én tegelijkertijd duurzamer te worden. Zonder deze aan elkaar te verbinden is onze economie minder toekomstbestendig. Rabobank berekende in juli jongstleden dat regio Brainport Eindhoven beide weet te combineren en daardoor samen met Groot-Amsterdam een hoog duurzaam verdienvermogen heeft. Bedrijven in deze regio’s zijn hoogproductief (samen zijn ze verantwoordelijk voor bijna de helft van de productiviteitsgroei in Nederland) en verder in de transitie naar een duurzame economie. Ook Midden-Brabant behoort tot de koplopers en loopt met name voorop in de transitie naar een duurzame en inclusieve economie. In Noordoost-Brabant loopt deze transitie wat achter – het kent relatief weinig koplopers en veel achterblijvers – tegelijkertijd kende de regio in de afgelopen jaren een sterke productiviteitsgroei. West-Brabant heeft op haar beurt ook weinig koplopers, maar juist ook weinig achterblijvers in de transitie en kent het tevens nog een opgave om de productiviteit te verhogen. We blijven aandacht houden voor de toekomstbestendigheid van onze Brabantse regio’s en economie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Wat willen we bereiken?

Brabant is een vooraanstaande speler in het Europese innovatiesysteem

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Brabant is een vooraanstaande speler in het Europese innovatiesysteem

Indicatoren: 

•    We streven naar een structurele top-15 notering in de Regional Innovation Scoreboard van de Europese Commissie in 2030

Indicator 2025 2026 2027
We ondersteunen per jaar 200 kleine of middelgrote MKB’ers (op basis van de MIT-regeling samen met het rijk) die werken aan innovatie voor nieuwe producten, diensten of productieprocessen 200 200 200

 

Groen

Momenteel (laatste meting 2025) bezet Brabant plek 26 met 146,2 punten (waar we in 2022 nog op plek 25 (139) stonden en in 2021 op plek 36 (137,3)).

Brabant heeft internationaal een uitstekende economische concurrentiepositie.

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Brabant heeft internationaal een uitstekende economische concurrentiepositie.

Indicatoren:

  •  We streven naar een top-15 notering in de Regional Competitiveness Index van de Europese Commissie in 2030.
  • % toename van het bruto regionaal product (BRP) ten opzichte van het voorgaande jaar (BBV-verplichte indicator)
Groen

De laatste index die gepubliceerd is (maart 2023) is die van 2022 en daar staat Brabant op de 4e positie met 140,6 punten. Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2019, toen Brabant nog plek 20 (137,6) bezette.

In de Brabantse samenleving plukt iedereen de vruchten van economisch succes.

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Wat willen we bereiken? - In de Brabantse samenleving plukt iedereen de vruchten van economisch succes.

Indicatoren:

  • We streven ernaar om in 2030 op de CBS-indicatoren voor brede welvaart ‘bbp per hoofd bevolking’ en ‘Opleidingsniveau’ beter dan wel gelijk te scoren ten opzichte van 2020 (startdatum Beleidskader)
  • % bruto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid) (BBV-verplichte indicator).
Groen

Het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking in Brabant is in 2023 (laatst bekende cijfer) gestegen tot €54.500, waar dat in 2020 nog €49.700 betrof. Het opleidingsniveau is in 2023 ten opzichte van 2020 gestegen. Tegenwoordig heeft in Brabant 31,5% HBO of WO als hoogst behaald onderwijsniveau (in 2020 was dat nog 29,9%). Terwijl hoogst behaald onderwijsniveau van Havo, VWO en MBO2-4 nagenoeg gelijk is gebleven 41,7% in 2023 t.o.v. 42% in 2020.

De Brabantse economie is verregaand circulair.

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Wat willen we bereiken? - De Brabantse economie is verregaand circulair.

Indicatoren:

•    Het gebruik van niet-vernieuwbare grondstoffen is volgens de landelijke afspraken met 50% verminderd in 2030.

Oranje

Het Rijk heeft geconcludeerd dat deze indicator erg moeilijk te monitoren is en werkt daarom aan een herziening van deze doelstelling. Als provincie hebben we ook ondervonden dat het meten van grondstofgebruik uitdagend is en daarom volgen we dat traject met interesse. De data die wel beschikbaar is lijkt te wijzen op een recente daling van grondstofgebruik in Brabant, maar het is niet duidelijk of dat genoeg zal zijn om de doelstelling voor 2030 te halen. Naast onze inspanningen zal daarvoor meer nodig zijn van andere partijen, zoals het Rijk.

Ontwikkelingen en onzekerheden

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Ontwikkelingen en onzekerheden

Als onzekerheden zijn zeker aan te merken:
•    Geopolitieke ontwikkelingen, inclusief aangekondigde importheffingen
•    Een wedloop om kritieke technologieën en grondstoffen en kwetsbare bevoorradingslijnen
•    Marginalisering van potentiële cofinanciering voor innovatie en industrie ten opzichte van vorige bestuursperiode (zoals NGF)
•    Financiële situatie bij Brabantse gemeenten
•    I.v.m. afhankelijkheid derden geldt voor subsidiebeschikkingen m.b.t. MKB, Innovatiecoalities, campussen, Talentontwikkeling en DataEconomie dat het onzeker is of (alle) subsidiebeschikkingen nog in 2025 gerealiseerd kunnen worden of dat deze doorschuiven naar begin 2026
•    Europese Programma's/MIT; M.b.t. EFRO-bijdrage, Europese programma's en MIT gaan we v.w.b. cofinanciering (Europese) programma's, uit van de subsidieplafonds van de opengestelde regelingen. De daadwerkelijke (beschikkingen van deze) projecten kunnen natuurlijk lager uitvallen of later plaatsvinden ook hierbij zijn we afhankelijk van derden.

Financieel overzicht programma Economie, Kennis en Talentenontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 5 Economie, Kennis en Talentontwikkeling - Financieel overzicht programma Economie, Kennis en Talentenontwikkeling
Bedragen x € 1.000
5. Economie
Begroting t/m wijz. 4
Wijziging 5
Begroting t/m wijz. 5
Lasten
59.553
34.417
93.970
Baten
7.220
30.095
37.315
Saldo baten en lasten
52.333 N
4.322 N
56.655 N