Programma 1 Bestuur en veiligheid

Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid

Terug naar navigatie - - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid - Inleiding

Het realiseren van beleidsdoelstellingen vraagt om slagvaardig bestuurlijk handelen, recht doen aan de democratie en goede samenwerking. 
De provincie houdt toezicht op de rechtmatige uitvoering van taken door gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen en draagt bij aan weerbare Brabantse overheden en werkt ook zelf conform de Brabantse norm weerbare overheid.

In deze burap zijn wijzigingen van de prestaties zoals opgenomen in de voortgangsrapportages voor Toekomstbestendig bestuur, Gezondheid en Brede welvaart verwerkt. Het betrof een verfijningsslag waarbij de prestatie, de indicator en de bijbehorende streefwaarden grotendeels ongewijzigd blijven, maar deze drie onderdelen nu apart worden weergegeven om de leesbaarheid en het inzicht te vergroten.

Slagvaardig, democratisch en rechtmatig bestuur

Terug naar navigatie - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid - Slagvaardig, democratisch en rechtmatig bestuur

In mei vond de lancering van Brabantmakers plaats, het nieuwe platform (voorheen werkplaats openbaar bestuur) dat professionals in het Brabantse openbaar bestuur verbindt aan praktijkgerichte vraagstukken. Voor de zomer waren er al meerdere evenementen voor volksvertegenwoordigers, ambtenaren en bestuurders, zoals de sessie Gemeentefinanciën en de Ambtelijke middag van de Regio’s. Ook zijn er informatieve video’s ontwikkeld, zoals over integere kieslijsten voor gemeenteraadsverkiezingen. 

Begin 2025 werd een start gemaakt met het opstellen van de participatieverordening. Beoogde doelstelling om deze nog dit jaar vast te stellen bleek te ambitieus. Vanwege een zorgvuldig proces heeft u ingestemd om de verordening voor het zomerreces van 2026 vast te stellen. Op 13 juni jl. heeft over de participatieverordening een informerende themasessie plaatsgevonden. 

In de Voorjaarsnota van het Rijk en met de meicirculaire gemeentefonds zijn gemeenten deels gecompenseerd voor het ravijnjaar 2026. Wel blijft er aanhoudende financiële onzekerheid nu de inschatting bestaat dat vanaf 2028 een nieuw ravijnjaar ontstaat. Ook vanwege onzekerheden over de financiering van Jeugdzorg. Dit maakt dat het voor gemeenten een uitdaging is ook een sluitende meerjarenbegroting op te stellen. Met de val van het kabinet is op korte termijn geen verbetering van de balans tussen taken en middelen te verwachten. De huisvesting van vergunninghouders staat onverminderd onder druk. 

Veilig en weerbaar bestuur

Terug naar navigatie - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid - Veilig en weerbaar bestuur

In samenwerking met de beide RIEC's is een start gemaakt met de actualisatie van de Brabantse norm weerbare overheid. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2026 is, eveneens in samenwerking met de RIEC's Oost-Brabant en Zeeland-West-Brabant, en de VBG, een webinar voor partijbesturen ontwikkeld. Dit om bewustzijn te creëren voor integere kieslijsten. Deze webinar is 30 juni 2025 uitgezonden en verspreid via burgemeesters en griffiers. Aan de opbouw van extra scenario's voor senioren in de Risk Factory Midden-West-Brabant wordt momenteel de laatste hand gelegd. Op 4 september zullen deze in gebruik worden genomen. Aan de aanpak vitale vakantieparken wordt bestendig verder gewerkt. In maart is, in samenwerking met de politie, Platform Veilig Ondernemen [PVO] en Hiswa-Recron, een bijeenkomst georganiseerd voor de ondernemers van recreatieparken in de Kempengemeenten.  Een signalenkaart gericht op ondermijning is in samenhang hiermee ontwikkeld. Op 4 juni 2025 was de jaarlijkse bijeenkomst toezichthouders vakantieparken (80 deelnemers) in het provinciehuis. Met als thema's bevoegdheden, drugscriminaliteit, goed werkgeverschap en mensenhandel.  
 
Op 27 mei 2025 is deze instructieregel voor bewoning recreatiewoningen (gedurende 8 weken) in consultatie gegaan. Recent hebben de provincies samen met de VNG hun zienswijze gegeven op de ter consultatie gepubliceerde instructieregel voor permanente bewoning van recreatiewoningen, van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Door onze provincie is hieraan inhoudelijk bijgedragen vanuit de expertises op het gebied van Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ruimte & Wonen). In het voorjaar is een bestuurlijk werkbezoek gebracht aan het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht van Avans. Daarbij is geconstateerd dat we op diverse onderwerpen al goed samenwerken (bijv. Brabant op de Radar; Risicotaxatietool ondermijning bedrijventerreinen). Verder zijn ideeën uitgewisseld om de samenwerking op andere thema’s te onderzoeken. 

Gezondheid

Terug naar navigatie - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid - Gezondheid

Door gezondheid expliciet mee te nemen in ons beleid, bouwen we aan een Brabant waarin iedereen, jong en oud, eerlijke kansen heeft op een gezond leven, nu en in de toekomst. Samen met andere programma’s zetten we stappen om bij te dragen aan een gezonder Brabant.
Het recent ontwikkelde Brabantse Model Positieve Gezondheid biedt een belangrijk handvat om gezondheid structureel te verankeren in ons provinciaal beleid. De provinciale beleidsprogramma’s passen dit model toe om kansen voor gezondheid tijdig te signaleren en te benutten.
Ook de samenwerking met onze partners is verder versterkt. Op 7 april, Wereldgezondheidsdag, ontvingen wij van Young Professionals Brabant de verhalenbundel Een Gezonde Toekomst in Brabant. Die dag ervoeren deelnemers hoe beperkt de kansen op een gezonde toekomst zijn wanneer het volledig aankomt op individuele inzet. 
Op 6 juni verwelkomden wij onze partners tijdens de Dag van de Gezondheid. Dit jaar stond kansengelijkheid centraal: een belangrijk thema voor de gezondheid van alle Brabanders.

Brede welvaart

Terug naar navigatie - Algemene voortgang programma Bestuur en veiligheid - Brede welvaart

Twee sessies van het Brabants netwerk brede welvaart hebben laten zien hoe je op een andere manier kunt ondernemen. Niet alleen winstmaximalisatie staat voorop, maar maatschappelijke waardencreatie. Dit vraagt iets van de ondernemers en ook van het netwerk dat erbij betrokken is. 

De Brabantse monitor brede welvaart is doorontwikkeld en combineert de ervaren brede welvaart in Brabant  met de objectieve cijfers. Daarnaast is erop ingezet om samen met de regio's de monitor zo in te richten dat deze te gebruiken is voor de regiodeals. Voor gezondheid en jongvolwassenen is dit jaar een verdieping opgenomen in de monitor, omdat gezondheid in de vorige monitor als zeer belangrijke indicator naar boven kwam voor de ervaren brede welvaart. 

In het bestuursakkoord is aangegeven dat het de wens is om het Brabants outcomes fund onder te brengen bij de BOM. Vanuit die ambitie lopen sinds de 2e helft van 2024 gesprekken met de BOM om te kijken of zij de uitvoering van BOF2 kunnen oppakken. In het kader van dit vervolgtraject is begin 2025 een marktonderzoek uitgevoerd. 

Bestuur en veiligheid

Terug naar navigatie - - Bestuur en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Bestuur en veiligheid - Wat willen we bereiken?

De Brabantse overheden dragen efficiënt en effectief bij aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken (slagvaardig bestuur)

Terug naar navigatie - Bestuur en veiligheid - Wat willen we bereiken? - De Brabantse overheden dragen efficiënt en effectief bij aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken (slagvaardig bestuur)

Indicator:

  • In 2027 is het percentage inwoners dat tevreden is over de slagvaardigheid van de provincie toegenomen ten opzichte van 2023.
Groen

Uit de rapportage ‘Burgerperspectief 2025’ blijkt dat 12% van de Brabanders vindt dat de provincie slagvaardig handelt. In 2023 bedroeg dit percentage 11%.

We versterken het democratisch systeem in Brabant door de samenleving eerder en beter bij ons werk te betrekken. We bieden actief ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan onze ambities en versterken bestaande democratische instrumenten.

Terug naar navigatie - Bestuur en veiligheid - Wat willen we bereiken? - We versterken het democratisch systeem in Brabant door de samenleving eerder en beter bij ons werk te betrekken. We bieden actief ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan onze ambities en versterken bestaande democratische instrumenten.

Indicatoren:

  • In 2027 is het percentage inwoners dat tevreden is over het functioneren van de provinciale democratie toegenomen ten opzichte van 2023.
  • Het opkomstpercentage in Noord-Brabant bij verkiezingen 
Groen

Uit de rapportage ‘Burgerperspectief 2025’ blijkt dat 27% van de Brabanders tevreden is over het functioneren van de provinciale democratie. In 2023 bedroeg dit percentage 19%. 

Het interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen (rechtmatig bestuur).

Terug naar navigatie - Bestuur en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Het interbestuurlijk toezicht zoals de provincie Noord-Brabant dit uitvoert, draagt bij aan een bestendig en veilig Brabant met een sterk openbaar bestuur. Een bestuur waarop de mensen kunnen vertrouwen (rechtmatig bestuur).

Indicatoren:
•    Er staat geen enkele gemeente onder preventief financieel toezicht (BBV-verplichte indicator).
•    Geen enkele gemeente wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Huisvesting vergunninghouders. 
•    Geen enkele lokale overheid wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Informatie- en archiefbeheer. 
•    Geen enkele lokale overheid wordt als ‘voldoet niet’ beoordeeld op het toezichtgebied Omgevingsrecht. 

Rood

Alle Brabantse gemeenten hebben voor begrotingsjaar 2025 een sluitende begroting. De meerjarenramingen geven nog veel onzekerheden. Dit zorgt ervoor dat gemeenten veel moeite moeten doen voor om 2026 een sluitende begroting te presenteren.

Bij de huisvesting vergunninghouders loopt de toezichtronde van juli. Uit de voorlopige analyse blijkt dat de verslechtering doorzet, met als belangrijkste reden de hoge taakstellingen en een tekort aan sociale huurwoningen.  

De toezichtronde informatie- en archiefbeheer is nog niet begonnen; evenwel is de verwachting dat niet alle lokale overheden een ’voldoet’ (groen) zullen krijgen.

De toezichtronde omgevingsrecht loopt. De eerste indruk is dat er eerder een verslechtering optreedt dan een verbetering ten opzichte van vorig jaar.  

Gezondheid

Terug naar navigatie - - Gezondheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezondheid - Wat willen we bereiken?

Verbeteren van de ervaren gezondheid van Brabanders

Terug naar navigatie - Gezondheid - Wat willen we bereiken? - Verbeteren van de ervaren gezondheid van Brabanders

Indicator:
•    De Levensverwachting in Goed Ervaren Gezondheid (LGEG) is verhoogd met drie jaar tegen 2030. 

Oranje

De levensverwachting in goede gezondheid stijgt tussen 2022 en 2030 met 1,2 tot 1,3 jaar. In 2023 is dat 64,1 jaar voor mannen, 62,4 jaar voor vrouwen. 

Bijdragen aan de transitie van Zorg naar Positieve Gezondheid

Terug naar navigatie - Gezondheid - Wat willen we bereiken? - Bijdragen aan de transitie van Zorg naar Positieve Gezondheid

Indicator:
•    Ieder provinciaal begrotingsprogramma voert in de periode 2024-2027 minstens een project uit dat positieve gezondheid en preventie bevordert. 

Groen

Ieder begrotingsprogramma voert minstens een project uit dat positieve gezondheid en preventie bevordert. 

Integreren van gezondheid in provinciale programma's en beleid

Terug naar navigatie - Gezondheid - Wat willen we bereiken? - Integreren van gezondheid in provinciale programma's en beleid

Indicator:

  • Provinciale programma's bevorderen de ervaren gezondheid en voorkomen negatieve gezondheidseffecten. 
Groen

Programma’s bevorderen gezondheid vooral door bij te dragen aan een gezonde leefomgeving, het stimuleren van beweging en sociale verbinding. Zo werken we aan het voorkomen van gezondheidsproblemen en het versterken van ervaren gezondheid.

Brede Welvaart

Terug naar navigatie - - Brede Welvaart

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Brede Welvaart - Wat willen we bereiken?

Brede welvaart stevig op de agenda en samen met partners betekenis geven

Terug naar navigatie - Brede Welvaart - Wat willen we bereiken? - Brede welvaart stevig op de agenda en samen met partners betekenis geven

Indicatoren:
•    Er zijn ten minste drie regio's als partner aangesloten bij de Academische Werkplaats. 
•    Jaarlijks organiseren we één themabijeenkomst besturen op brede welvaart voor Brabantse bestuurders 
•    Jaarlijks organiseren we vier themabijeenkomsten voor het praktijknetwerk brede welvaart.

Groen

Regio Midden is aangesloten en Noordoost zal gaan aansluiten vanuit de regiodeal en ook met MRE zijn er gesprekken voor aansluiting.  

Gezamenlijk werken we met onze kennispartners aan een invulling voor deze themabijeenkomsten die aansluit bij de wens en verwachting van bestuurders. De eerste is gepland met PON/Telos, organiseren we een bijeenkomst voor bestuurders over het gebruiken van de monitor bij het sturen op brede welvaart op de Dag van de Brede Welvaart.

Inmiddels hebben er twee themabijeenkomsten plaatsgevonden vanuit het Brabants Netwerk Brede Welvaart. 

Brede welvaart als denk- en doekader integreren in al ons beleid

Terug naar navigatie - Brede Welvaart - Wat willen we bereiken? - Brede welvaart als denk- en doekader integreren in al ons beleid

Indicatoren:
•    Jaarlijks gaan we aan de slag met en leren van onze eigen brede welvaartsaanpak, waarin we de belangrijkste elementen en aandachtspunten definiëren om met brede welvaart aan de slag te gaan in de beleidspraktijk. 
•    Jaarlijks wordt de Brabantse Monitor Brede Welvaart gebruikt om inzicht in brede welvaart verder te vergroten. 

Groen

Er is gestart met het verder uitbreiden van de monitor ervaren brede welvaart. Daarnaast hebben we gezamenlijk met de regio’s vanuit de regiodeals gekeken naar de informatiebehoefte vanuit de monitor.

We investeren in concrete brede welvaartsuitdagingen en projecten

Terug naar navigatie - Brede Welvaart - Wat willen we bereiken? - We investeren in concrete brede welvaartsuitdagingen en projecten

Indicatoren:? 
•    In 2025 leveren we in het kader van de moties M101b-2023 ‘Versterk de leefbaarheid in kleine kernen’ en M38-2024 ‘Investeren in steden en dorpen een inventarisatie van het huidige voorzieningenniveau in kleine kernen. 
•    In 2025 verkennen we of de tweede ronde BOF ondergebracht kan worden bij de BOM (indien verkenning succesvol krijgt dit vervolg in 2026 (oprichting) en 2027 (uitvoering). 
•    Jaarlijks werkt team brede welvaart in drie cross-over projecten mee in het leren toepassen van brede welvaart in de beleidspraktijk. 
•    Regio Deals: Iedere regio heeft een Regio Deal die bijdraagt aan de brede welvaart in de regio (vierde, vijfde of zesde tranche).
•    We investeren in tenminste 5 innovatieve projecten die positieve impact willen maken op brede welvaart.

Groen

Er is een onderzoek uitgevoerd naar het versterken van de leefbaarheid in de kleine kernen. Deze is via een Statenmededeling aan uw Staten toegezonden. 

Vanuit die ambitie om het BOF onder te brengen bij de BOM lopen sinds de 2e helft van 2024 gesprekken met de BOM om te kijken of zij de uitvoering van BOF2 kunnen oppakken.

We hebben aan de volgende cross-overprojecten bijgedragen: ontwikkeling bedrijventerrein Haven 8 (Oost) in Waalwijk, de Multimodale Mobiliteitsagenda en Powerport Moerdijk.

Ontwikkelingen en onzekerheden programma Bestuur en veiligheid

Terug naar navigatie - - Ontwikkelingen en onzekerheden programma Bestuur en veiligheid

Huisvesting vergunninghouders

  • De landelijke beleidskoers is onzeker door de val van het kabinet. Het is onduidelijk of de voorgenomen wetswijziging (o.a. verbod op voorrang en aanpassing Huisvestingswet 2014) wordt doorgevoerd.
  • De contourennota over de intrekking van de Spreidingswet zorgt voor extra onduidelijkheid over de toekomstige landelijke regie.
  • De taakstelling voor de tweede helft van 2025 is vastgesteld, maar uitvoering vindt plaats in een instabiel beleidsklimaat.

Financieel toezicht

  • Voor de jaren 2026 en verder presenteert een groot deel van de Brabantse gemeenten in de meerjarenbegroting 2025 tekorten. Oorzaak hiervan is de daling van het gemeentefonds vanaf 2026 vanwege de herijking van het gemeentefonds. Met de Voorjaarsnota en meicirculaire gemeentefonds is het ravijnjaar deels gecompenseerd. Daarnaast blijft er onzekerheid over de financiering van jeugdzorg. Dit kan invloed hebben op de uitvoering en intensiteit van financieel toezicht op de begroting 2026 van gemeenten.

Informatie- en archiefbeheer

  • Het voorstel voor de nieuwe Archiefwet is begin dit jaar met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer moet de parlementaire behandeling echter nog plaatsvinden. Mogelijk wordt het wetsvoorstel door de Eerste Kamer controversieel verklaard na de val van het kabinet. In dat geval zijn er mogelijk inhoudelijke gevolgen voor themaonderzoeken en –bijeenkomsten in 2026 en verder.

Financieel overzicht programma Bestuur en veiligheid

Terug naar navigatie - - Financieel overzicht programma Bestuur en veiligheid
Bedragen x € 1.000
1. Bestuur en veiligheid
Begroting t/m wijz. 4
Wijziging 5
Begroting t/m wijz. 5
Lasten
27.242
1.239
28.482
Baten
2
83
85
Saldo baten en lasten
27.240 N
1.156 N
28.397 N